המימון הקטארי לרצועת עזה כחרב מתהפכת

העובדה כי קטאר, המשמשת גורם המימון המרכזי של ארגוני טרור אסלאמיים רדיקליים, חייבת לעמוד לנגד מקבלי ההחלטות בישראל, הן אסטרטגית והן מוסרית. אחת הסכנות בהמשך המדיניות – הסדר דומה עם חיזבאללה בלבנון. דעה

 

חלוקת כסף מקטאר ברצועת עזה. צילום (ארכיון): רויטרס

סוגיית המימון הקטארי לרצועת עזה ולשלטון חמאס חזר לאחרונה לתודעה הציבורית בעקבות הדיווחים על ביקורם של ראש המוסד ואלוף פיקוד הדרום. זאת, על אף העובדה שכבר מאז 2012 קטאר מעבירה סכומי כסף גדולים מאוד לרצועת עזה, אשר על פי הערכות שונות מגיע לכדי מיליארד דולר. 

אין חולק על כך שהסיוע הפיננסי הקטארי, המהווה מנוף השפעה על הנהגת חמאס ברצועה, מונע אסון הומניטרי או עימות צבאי רחב היקף. מאז סירובה של הרשות הפלסטינית להמשיך בתשלומים למנגנוני החיים ברצועה במרץ 2019, ומדיניות הסגר של מדינת ישראל על הרצועה, אין למעשה להנהגת חמאס ולאוכלוסייה הפלסטינית בעזה שום דרך לקיים אורח חיים בסיסי. ובכל זאת, העובדה כי קטאר, המשמשת בעשור האחרון גורם המימון המרכזי של ארגוני הטרור האסלאמיים הרדיקלים, חייבת לעמוד לנגד מקבלי ההחלטות בישראל מבחינת ההשלכות האסטרטגיות ומבחינה מוסרית.

ישראל הינה מהמדינות הראשונות בעולם שהשכילה להבין כי ייבוש מקורות המימון של ארגוני הטרור הוא אחד הכלים המרכזיים במלחמה בטרור.  הבנה זו הפכה נדבך מרכזי במדיניותם של ראשי הממשלה שרון, אולמרט ונתניהו. ישראל ניהלה במשך שני עשורים מלחמה חסרת פשרות לייבוש מקורות המימון של חמאס, ג'יהאד אסלאמי וחיזבאללה והביאה לסגירתם של עשרות אגודות צדקה ברחבי העולם, מעצר של עשרות בלדרים, פעילי כספים וסגירת ערוצי מימון. שורה רחבה של פעולות חשאיות חובקות עולם נערכו עם גורמים במערכת הבינלאומית.

אלא שמדיניות ההסדרה מול עזה מערערת את כל מאמצי המערכה הכלכלית מול חמאס, ואולי גם  מול ארגוני הטרור האסלאמיים האחרים. עוברים ממדיניות של פגיעה ביכולותיו הפיננסיות של הארגון למדיניות של תשלומים כחלק מהמאמץ למנוע פיגועים נגד מדינת ישראל ולשמור על שקט ברצועה.

מייבוש למימון

ישראל אינה הראשונה בעולם שמאמצת מדיניות של תשלום אתנן בתמורה לשקט מצד ארגון טרור. גם ארה"ב מימנה במשך שנים את הטאליבן ואת גורמי האסלאם הרדיקלי באפגניסטאן כחלק מהמערכה מול ברה"מ. התוצאה גם כאן ברורה להחריד, אלפי חיילים ואזרחים אמריקנים נהרגו בעשורים האחרונים, לרבות בפיגועי ה-11 בספטמבר.

בשל התפקיד שמייעדת ישראל לקטאר להשיג הסדרה בעזה, הרי שקטאר נפקדת מהרשימות השחורות האמריקניות והבינלאומיות - למרות מעורבותה חסרת התקדים במימון טרור. קטאר מעורבת עד צוואר במימון מרביתם המוחלט של ארגוני הטרור האסלאמיים ברחבי העולם, כולל בפיגועים הקשים ביותר שבוצעו בעשורים האחרונים. פעילות זו כוללת, בין היתר, מעורבות ישירה בפיגועי טרור נגד הצרפתים במאלי, ומעורבות ישירה במימון המדינה האסלאמית בסוריה, בלוב, בפיגועים במצרים נגד הכנסיה הקופטית, ולבסוף בפיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים. מימון ישיר שמועבר בדרכים עקלקלות מבית המלוכה הקטארי, דרך אגודת הצדקה הקטארית (גוף מוכרז על ידי מדינת ישראל וארה"ב כארגון טרור), דרך מוסדות בנקאיים קטארים.

תלות מערבית בנסיכות קטנה

אבל קטאר, בניגוד לאיראן, זוכה משום מה לחסינות בינלאומית. קולות נדירים שעולים ממדינות המפרץ ומהעולם הערבי המאשימים בפה מלא את הקטארים במעורבות במימון טרור אינם זוכים לתשומת לב. חסינות זו מקורה בעוצמה הכלכלית האדירה של הממלכה ומדיניות ההשקעות הנבונה שלה לאורך שנים, במסגרתה השתלטה על מוסדות אסטרטגיים בכלכלה העולמית, תוך יצירת תלות של המערב בנסיכות הקטנה עשירת האנרגיה.

הקטארים רואים חשיבות רבה מאוד בקבלת לגיטימציה מצד מדינת ישראל, ולא פחות מהלובי היהודי בעולם כחלק ממדיניותם הדו-משמעית. מאז עלייתו של הנשיא טראמפ לשלטון בארה"ב השקיעו הקטארים מאמצים כבירים מול ארגונים יהודיים בארה"ב, במטרה שיהפכו לשתדלנים של הממלכה במסדרונות גבעת הקפיטול.    

מדינת ישראל חייבת לברר לעצמה את החכמה שבמדיניות ההסדרה בעזה. מדינת ישראל, אחת הנפגעות המרכזיות של הטרור האסלאמי הרדיקלי, שמכריזה על כל בימה אפשרית את מחויבותה למלחמה בטרור, היא זו שבסופו של דבר תיתן את הלגיטימציה לאחד מממני הטרור הגדולים ביותר?  

אך השאלה החשובה היא איך התשלומים לחמאס ישליכו על המערכה מול חיזבאללה? דווקא בימים אלה נראה כי הלחץ הכלכלי על חיזבאללה בלבנון הולך ומתחזק על רקע מדיניות חסרת פשרות של הממשל האמריקני, ולכן מה יקרה אם חיזבאללה יבקש להגיע להסדר דומה של שקט תמורת כסף?  

ד"ר אודי לוי משמש כחוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS); שימש בתפקידים שונים במשרד רוה"מ ובמל"ל וכקצין בכיר באמ"ן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית