משבר הקורונה: תוכנית החירום של מערכת הביטחון

על פי מקורות ישראל דיפנס, צה"ל הציג בדיון מיוחד תוכנית לחלוקת הארץ לאזורים, למטרת בידוד המוני של האוכלוסייה במידת הצורך. ההכנות במשרד הביטחון הן עבור התמודדות עם תרחיש קיצון של היעדר שליטה על התפשטות הווירוס

 

שר הביטחון בנט בדיון מיוחד במשרד הביטחון במסגרת משבר הקורונה בישראל. צילום: תקשורת משרד הביטחון

לישראל דיפנס נודע כי בישיבת ועדת מל"ח עליונה בראשות שר הביטחון, נפתלי בנט, הציג צה"ל תכנית לחלוקת הארץ לאזורים לצורך בידוד המוני של אוכלוסייה. התכנית מיועדת לתרחיש קיצון של התפשטות וירוס הקורונה בצורה בלתי נשלטת. צה"ל הציג מפה לשר ותכנית פעולה לעת הצורך.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כמו כן, עולה השאלה האם צה"ל ערוך לפתיחת בתי חולים ארעיים בנוסף לבתי החולים הקיימים. נתונים מהעולם מראים כי כשמונה עד עשרה אחוזים מהחולים ידרשו למסגרת בית חולים. אם תתחיל התפשטות המונית של הווירוס בארץ, בתי החולים הקיימים לא יספיקו. צה"ל כבר הוכיח יכולות כאלו בעיתות מלחמה וכן בשנים האחרונות בגבול סוריה. בית החולים של צה"ל סיפק מרפא לאלפי תושבי סוריה שהגיעו מאזורי הקרבות לקבלת טיפול רפואי להם או למשפחתם.

ההכנות של שר הביטחון , כיו"ר ועדת מל"ח עליונה, נעשות גם על רקע יישום חלק מהמלצות ועדת מזרחי שמקדם מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אודי אדם. בין היתר, סגר המנכ"ל את מחוזות רח"ל (האחראית גם על מל"ח) והעביר אותם לניהול של פיקוד העורף. זאת ללא חקיקה תומכת, כאשר העברת הסמכות לתמיכה של הפיקוד ברשויות מקומיות בחוק נתונה בידי הכנסת במסגרת שינוי חקיקה. "שר הביטחון הסמיך את פיקוד העורף עד השלמת החקיקה לעסוק בסיוע לרשויות המקומיות עבור שירותים חיוניים", אמר אלוף פיקוד העורף היוצא, תמיר ידעי בוועידת השלטון המקומיMUNI EXPO 2020, שנערכה בסוף פברואר האחרון.

"בחירום לתהליך יש שלושה קודקודים. בראשון שירותים חיוניים דרך משרדי הממשלה והרשות המקומית, בשני פיקוד העורף ובשלישי רח"ל. פיקוד העורף אחראי על הצלת חיים. התהליך המרכזי שאמור לקרות בחירום זה הצורך שלנו לאזן בין הצורך לספק שירותים חיוניים לבין הצורך להציל חיים. אם לא תהיה שותפות אמיתית משלב התכנון עד השלב שמגיעים לקצה לא יצלח הדבר", אמר אלוף ידעי באותה ועידה.  

נזכיר כי ב-2006, בעת מלחמת לבנון השנייה, כשל הטיפול בעורף בשל מלחמות אגו בין המשטרה לצה"ל בשטח. יהיה מעניין לראות כיצד ינהלו הגופים את ההתמודדות עם הקורונה, אם וכאשר ידרשו לכך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית