משבר הקורונה: היערכות מוגברת במערכת הביטחון

במשרד הביטחון נערכים לתרחיש קיצון, לפיו הטיפול במשבר הקורונה יעבור, על פי החוק, לניהול שר הביטחון במידה ויוגדר כמגיפה. בצה"ל הוחלט על הרחבה של ההיערכות, במסגרתה יורה הצבא על איסור יציאה לחו"ל ועל הוראות נוספות

מתוך הדיון המיוחד עם אנשי משרד הבריאות. צילום: תקשורת שר הביטחון

האם הטיפול במניעת התפשטות נגיף הקורונה יעבור לאחריות משרד הביטחון? המשרד קיים אתמול (ה') דיון היערכות לקראת מעבר אפשרי להתפשטות הנגיף בהיקף של מגיפה, שמשמעותה העברת ניהול האירוע ע״י מערכת הביטחון.

"במסגרת החלטת ממשלה ב׳-48 מינואר 2002", מסבירים במשרד הביטחון, "האחריות הכוללת לטיפול באירועי פנדמיה (מגפה), בהם התחלואה מוגברת מאוד, מוטלת על שר הביטחון, אשר יתכלל את הנושא בפני ממשלת ישראל". למרות זאת, במשרד הביטחון הדגישו כי זהו אינו המצב כיום, וכי מדובר בדיון היערכות לתרחיש קיצון בלבד.

בדיון, בראשות שר הביטחון נפתלי בנט, השתתפו סגן שר הביטחון, מנכ״ל משרד הבריאות, מנכ״ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ״ל, מפקד פיקוד העורף, נציגי המטה לביטחון לאומי (מל״ל), מתפ״ש, רשות המעברים היבשתיים ועוד.

במסגרת ההנחיות החדשות בישראל, בוטל "ג'ניפר קוברה 2020", התרגיל הגדול המשותף של צה"ל וצבא ארה"ב שהחל השבוע. בנוסף, נדחתה נסיעתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי לארצות הברית, שתוכננה להתקיים בשבוע הבא.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בהתאם להערכת המצב המתמשכת בצה"ל, ובהתאמה להנחיות משרד הבריאות ולהמלצותיו, מקדם הצבא את היערכותו למניעת התפשטות נגיף הקורונה בשורות צה"ל. הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קיים הבוקר הערכת מצב מטכ״לית ועמד על הצעדים הבאים למניעת התפשטות הנגיף בצה״ל. הרמטכ״ל הגדיר כי המטרה הינה שמירת כשירותו המבצעית של צה״ל והחיונית לביטחון מדינת ישראל. הרמטכ״ל סיכם כי תינקט גישה מחמירה שתכליתה צמצום היקף החיילים הנמצאים בבידוד.

"לאור זאת", מדגישים בצה"ל, "קבע הרמטכ״ל כי החל מהיום (ו׳) בשעה 12:00 לא תתאפשר יציאת חיילי צה״ל בשירות חובה ובקבע לחו״ל, בתפקיד או באופן פרטי. ההחלטה אושרה על ידי שר הביטחון. בנוסף, יוקמו שתי ועדות לבחינת מקרים חריגים - בהיבטים מבצעיים ובהיבטי פרט". סגן הרמטכ״ל, אלוף אייל זמיר, ימשיך לרכז את היערכות צה״ל למניעת התפשטות הנגיף ולקידום פעולות נדרשות נוספות.

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, סיפר עוד כי נעצרו כל התרגילים בחו"ל. "נעצור את כל התרגילים בארץ של שיתופי פעולה עם צבאות מחול כמו ג'וניפר קוברה. בצה"ל יש מאות חיילים כיום בבידוד", אמר תא"ל זילברמן.

נושאים נוספים שייבחנו בצה"ל במסגרת המאבק: הנחיות מחמירות למפקדות וחמ"לים; צמצום כנסים ונוכחות בטקסים; מנגנון פיקוד ושליטה לנושא הקורונה בכל יחידה בצה"ל; רכש אמצעים מיוחדים להתמודדות עם קורונה; הקמת מנגנון תשאול לפני כניסת חיילים לחמ"לים להקטנת אפשרות להדבקה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית