"מי שצריך להביא חרדים לבקו"ם היא המדינה"

הרמטכ"ל התייחס בטקס סיום קורס חובלים לפרשת הטיית נתוני הגיוס ולביקורת שהופנתה נגד צה"ל. רא"ל כוכבי: "סיימנו לתחקר וללמוד, אך האירוע לא הסתיים". הרמטכ"ל הדגיש כי "מי שנדרש להכריע בסוגיות אלו איננו צה"ל"

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בטקס סיום קורס חובלים מספר 140. צילום: דובר צה"ל 

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התייחס אתמול (ד') לפרשיית הטיית נתוני גיוס החרדים לצה"ל, ואמר כי גם לאחר התחקור של הדברים הצבא ממשיך לעסוק בסוגיה. הרמטכ"ל הדגיש עוד כי האחריות על הבאתם לשערי הבקו"ם היא של החברה והמדינה. הרמטכ"ל  אמר את הדברים במהלך טקס סיום קורס חובלים מחזור 140 בבסיס חיפה.

כזכור, לפני כשבועיים פרסם צה"ל דו"ח חמור על ממצאי בדיקת הטענות לזיוף תוצאות גיוס החרדים לצה"ל בשנים האחרונות. על פי ממצאי הוועדה החיצונית שהקים הצבא ובראשה עמד אלוף (מיל') רוני נומה, התגלה "כשל מערכתי מקצועי ופיקודי חמור. גילינו רשלנות מקצועית חמורה. חריגה מהגדרות החוק באופן מודע, מכוון ושגרתי". הוועדה ביקרה את היעדר השקיפות בפרשה, אבל קבעה גם כי הדברים נעשו "ללא כוונת זדון, ללא זיוף וללא שקר".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, אמר כי ״הבסיס לכל מבצע והמצפן של כל חייל ומפקד יחידה בצה"ל כולו הוא המצפן הערכי. יושר, הגינות וממלכתיות הם השלד של צה"ל. הם שמאפשרים לו לעמוד יציב, הם שמאפשרים לו להישאר זקוף והם שהופכים אותו לארגון מופת. צה"ל הוא ארגון ערכי שאחדות המטרה ויושרה מאפיינים אותו. ארגון ערכי, אינו חף מטעויות, וארגון מופת אינו נטול שגיאות. אך ארגון מצוין הוא זה הבודק את עצמו, חוקר את עצמו, לומד ומשתפר".

"כך גם קרה במספר אירועים שהתרחשו לאחרונה", אמר רא"ל כוכבי, "בכל המקרים, התקלות והפערים דווחו על ידי המפקדים במעלה השרשרת, עד אלי. בכל המקרים התנהלו תחקירים ביוזמת צה"ל, בכל המקרים נמצאו שגיאות ותקלות, ובכל המקרים ננקטו פעולות חדות אישיות וארגוניות כאחד. כך גם היה בנושא נתוני גיוס החרדים. צה"ל הוא זה שגילה את הפערים והוא שמינה צוות בדיקה. צה"ל עמד וצה״ל טיפל. אנחנו סיימנו לתחקר וללמוד, אך האירוע לא הסתיים".

אלוף אלי שרביט, מפקד חיל הים, בטקס סיום קורס חובלים מספר 140. צילום: דובר צה"ל 

"שערי הבקו"ם הם מראה של החברה הישראלית, מראה המשקפת מי מתגייס ומי נעדר, מי נושא בנטל הביטחון ומי לא. מי שנדרש להכריע בסוגיות אלו איננו צה"ל. אלו החלטות שצריכות להתקבל על ידי החברה והמדינה. צה"ל יפעל בהתאם לחוק והנחיות הדרג המדיני, יקבל בברכה כל נער ונערה, ויעשה הכל לשלבם בהתאם, אך מי שצריך להביאם לשערי הבקו"ם הם החברה והמדינה. אנחנו נעמוד בפתח השער, עם מדים, נעלי צבא ונפש חפצה. צה"ל ינקוט בגישה של אחריות מרחיבה ויסייע ככל הנדרש. ואתם, החובלים החדשים, בחרתם במסלול חייכם החדש מתוך רצון חופשי ותחושת אחריות כלפי מדינת ישראל", אמר רא"ל כוכבי.

מפקד חיל הים, אלוף אלי שרביט, פנה למסיימי הקורס ואמר: "בעוד מספר ימים תמצאו את עצמכם בליבה של עשייה מבצעית ענפה, אשר רובה ככולה נעשית בשקט ובצנעה, אך השפעתה רבה ואולי למעלה מכך, על ביטחונה של מדינת ישראל. אתם תפעלו במרחבי הפעולה הקרובים והרחוקים החיוניים לעליונותה הימית של מדינת ישראל, תהיו שותפים בביצור כוחה, בחיזוק גבולותיה, בשמירה על נכסיה החיוניים ביותר ובאבטחת שלומם של אזרחיה. אנו מצפים מכם ללמוד את רזי המקצוע הצבאי, לשלוט בתורת הלחימה ובתרגולות, להכיר כל חלק קטן, ולשים לב לשינויי הגלים. אך לא פחות מכך, אנו מצפים מכם לשים לב לכל שינוי המתרחש ברחשי ליבם של פקודיכם. צאו, הפליגו, הנהיגו ושובו תמיד בשלום לנמל הבית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית