גניבת דעת מזרח תיכונית: פייסבוק הסירה רשת השפעה מצרית

קמפיין השפעה מצרי בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם נוהל על ידי שתי חברות שיווק מצריות שכבר זוהו אשתקד על ידי פייסבוק. "השימוש החוזר באותם נכסים על ידי אותן חברות מעלה חששות", אומרים במחקר של חברת DFRLab

Source: @jean_leroux / DFRLab

האם הביון המצרי מפעיל קמפיינים לצורך השפעה על דעת קבל במזרח התיכון תחת כסות של משרדי פרסום לגיטימיים? ובכן, חקירה של DFRLab בשיתוף פייסבוק מעלה חששות עדכניים לכך. החקירה מצאה קשר בנכסי הרשת בפלטפורמות פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם בין החקירה של 2019 לבין זו הנוכחית של 2020. מרכז הפעלת הרשת במרחב הוירטואלי הן חברות שיווק בשם NewWaves ו- Flexell, כך לפי הפרסום. החשוד העיקרי מאחורי רשת זו היה הבעלים של NewWaves, עמר חוסין, שזוהה כקצין בצבא מצרים לשעבר.

פייסבוק הסירה בימים האחרונים רשת נכסים העוסקים בהתנהגות בלתי-אמיתית מתואמת שמכוונת לקהלים במזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA). נכסים אלה נקשרו לשתי חברות שיווק, NewWaves ו- Flexell, שהיו במרכז שתי חקירות נפרדות באוגוסט ואוקטובר 2019, בהתאמה.

"הסרנו רשת של 333 חשבונות פייסבוק, 195 עמודים, 9 קבוצות ו- 1194 חשבונות אינסטגרם. פעילות זו מקורה במצרים והתמקדה במדינות ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה. למרות שהאנשים העומדים מאחורי פעילות זו ניסו להסתיר את זהותם ותיאומם, החקירה שלנו מצאה קישורים לשתי חברות שיווק במצרים, New Waves ו- Flexell, אשר עמדו מאחורי הפעילות שהסרנו באוגוסט ואוקטובר 2019. שתי החברות והאנשים האלה היו קשורים איתם הפרו שוב ושוב את מדיניות ההתנהגות הבלתי-אמתית שלנו וכעת הם מוסרים מפייסבוק", נכתב בהודעת פייסבוק.

חקירה של DFRLab מצאה כי הרשת יצרה חשבונות פייסבוק מזויפים, המשתמשים בתמונות הזמינות לציבור, כדי לשמש כמנהלים עבור קבוצות אלה. מרבית הפעילות בפייסבוק ואינסטגרם של הרשת נעשתה עם נשים, ככל הנראה כאמצעי למיקוד בקרב גברים. DFRLab קישרה בין אתרי הפלטפורמה המוצגים בקבוצה זו של נכסי פייסבוק לאתרים דומים שנראו בחקירה הקודמת של נכסי NewWaves באוגוסט 2019, באמצעות ניתוח קבצי הוורדפרס באתרים בהם השתמשו. על פי הפרסום, כאמור, החשוד העיקרי מאחורי רשת זו היה הבעלים של NewWaves, עמר חוסין, שזוהה כקצין בצבא מצרים לשעבר.

הנכסים הפוליטיים הגלויים של הרשת היו ביקורתיים במיוחד כלפי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. "חלק מהתמונות שהנכסים פרסמו דימו את ארדואן לאדולף היטלר על ידי צילומי ראש המדינה הטורקי במדים נאציים או הוספת 'שפם היטלר' למראהו", כותבים בפרסום. חלק מהחשבונות הוקדשו לאזורי עניין אחרים כולל תימן, סומליה, איחוד האמירויות ולבנון. הדיווחים בתימן ניסו להעצים את העם התימני סביב חוסר שביעות רצון משותף ממפלגת הרפורמה באל-איסללה, הקשורה לאחים המוסלמים.

נראה כי מרבית פרופילי המנהלים נוצרו בתחילת 2020. "בעוד שחשבונות פייסבוק חדשים נוצרים כל הזמן, זה לא שגרתי שכל מנהלי הקבוצות הללו נוצרו לאחרונה", כותבים בפרסום. "הנכסים ברשת קודמו והוגברו באמצעות פלטפורמת הפרסום של פייסבוק למיקוד מודעות בקהלים בכל אזור המזרח התיכון. זאת על אף שמנהלי הדפים, ככל שהם נראים לעין, היו מבוססים במצרים באותה תקופה."

מאפיין נוסף של נכסים אלה היה התפשטותם בכל שלוש הפלטפורמות של המדיה החברתית, תוך שימוש בחשבונות ותכנים דומים ולעיתים זהים ברחבי פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. "חידוש הנכסים המקושרים ל- NewWaves ו- Flexell, לחקירה זהה שנערכה לפני פחות משנה, הוא התפתחות מדאיגה. Flexell ו- NewWaves התמידו בהתנהלות שהפרה את תנאי השירות של פייסבוק למרות ששתי החברות איבדו נכסים בשתי הסרות נפרדות בשנת 2019. על פי הודעתה, פייסבוק אסרה כעת על שתי החברות להשתמש בפלטפורמות שלה", מסכמים בפרסום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית