חשש: חיזבאללה מחזיק בטילים משוטטים מדויקים

לאחרונה נחשף כי איראן ניסתה להעביר לחות'ים בתימן אמל"ח שכלל טיל שטרם נראה. בניגוד לסברה כי מדובר בטילי נ"מ, מומחים מערביים מעריכים כי מדובר בטיל מדויק לטווח של עשרות ק"מ, שייתכן כי הועבר גם לחיזבאללה ללבנון

הטיל כפי שהוצג בדו"ח האו"ם

בחודש נובמבר האחרון נתפסה על ידי הצי האמריקני ספינת נשק בדרכה לחות'ים בתימן עם אמל"ח איראני. על סיפונה התגלו מספר סוגי אמל"ח, ביניהם טיל חדש. בעוד באו"ם ובצי האמריקני טענו כי הטיל מיועד נגד מטוסים, מומחים מערביים טוענים כי התזה שגויה, וכי מדובר בטיל מדויק, עם מנוע סילוני המאפשר לו לשוטט לעבר מטרות בטווח של עד 80 ק"מ.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"טיל שיוט שלא תועד בעבר, אולי לשימוש נגד מטוסים (SAM)", נכתב בדו"ח האו"ם. בדו"ח פורסמו תמונות של חלק ממרכיבי הדיוק, כולל גירוסקופ אנכי וראש ביות אופטי. תמונות הטיל חשפו גם מנוע סילוני המאפשר לטיל, כאמור, את יכולת השיטוט.

על פי מומחים מערביים, החקירה הפורנזית של האו"ם חושפת טיל רב-שימושי לתקיפת מטרות קרקע, לטווח מוערך של כ-80 ק"מ עם יכולות שיטוט סילוניות. ההערכה היא כי אם טילים כאלו נתפסו בדרך לחות'ים בתימן, ומקורם באיראן, יש להניח כי אמל"ח זה הגיע לקבוצות טרור נוספות הנתמכות על ידי טהרן, בראשן חיזבאללה בלבנון.

בהקשר של הובלת טיל כזה, ניתן לעשות זאת בצורה מפורקת. כלומר, הכנפונים נתיקים וכך הנפח העיקרי שתופס הטיל הוא המבנה הגלילי המרכזי של הגוף. תזה זו שוברת את גישת "שרשרת המחסנים" שמציג צה"ל בסוריה ועיראק בשנים האחרונות. תזה הגורסת כי האיראנים משתמשים בחוצצים לוגיסטיים לאורך נתיב ההברחה היבשתי מאיראן ללבנון והיא הטיעון המבצעי להפצצת מחסני אמל"ח בסוריה. על פי הממצאים של האו"ם, ניתן כאמור להוביל אמל"ח מתקדם זה מאיראן ללבנון באמצעות כסות של כלי רכב פרטיים או עסקיים ללא צורך בחוצצים לוגיסטיים.

לאור ההערכה כי טילים מדויקים ומשוטטים כאלו לטווח של כ-80 ק"מ נמצאים בידי חיזבאללה, נראה כי בצה"ל ותעשיות הישראליות יש צורך לבחון את מערכות ההגנה הקיימות. על פניו, נראה כי מערכת כיפת ברזל יודעת להתמודד עם טיל כזה, אך נשאלת השאלה האם תפיסות ההפעלה של ההגנה האווירית הנוכחיות מתאימות לאיום כזה מצד חיזבאללה. תפיסת אוניית האמל"ח יחד עם תוצאות התקיפה בספטמבר 2019 נגד תשתיות אנרגיה בסעודיה, חושפות כי מישהו בישראל ובמערב "ישן בעמידה" בכל הקשור ליכולות הטילאות והבלתי מאוישות האיראניות. הן ההנדסיות והן תפישות ההפעלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית