האיחוד האירופי: "ההרמס 900 ששכרנו אינו מיועד לפעילות צבאית"

האיחוד ענה לשאלה רשמית שנשלחה אליו בנוגע למל"ט מתוצרת אלביט. על פי התשובה, ההרמס 900 שנשכר משמש "למשימות מעקב אזרחיות לחלוטין, בדומה למשימות שביצעו מטוסי פיקוח מאוישים"

האיחוד האירופי: "ההרמס 900 ששכרנו אינו מיועד לפעילות צבאית"

הרמס 900 של אלביט. צילום ארכיון: טל ענבר

האיחוד האירופי, באמצעות סוכנות הבטיחות הימית האירופית (EMSA) חוכר מאלביט מל"ט מסוג הרמס 900 לטובת ניטור גבולות ימיים. בשנה שעברה הועלתה שאלה רשמית לאיחוד אודות הפרויקט, שתהתה אם המל"ט משמש גם לפעילות צבאית התקפית. ובכן, התשובה של האיחוד היא שלא - המל"ט משמש רק לפעילות איסוף מודיעין אזרחית לחלוטין.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"ב-27 בספטמבר 2018, סוכנות הבטיחות הימית האירופית (EMSA) חתמה על חוזה המסגרת 2018 / EMSA / OP / 1/2018, 'חוזה לכלי טיס מופעלים מרחוק עם סיבולת ארוכת-טווח (RPAS)' עם חברת Centro de Engenharia e Desenvolvimento או CEiiA, שהוקמה בפורטוגל", נכתב בתשובה לשאלה.

על פי התשובה, CEiiA "מספקת שירותים המבוססים על מל"ט ההרמס 900 המיוצר על ידי אלביט מערכות. אלביט מערכות היא קבלן משנה של CEiiA, ואילו ל-EMSA אין קשר חוזי עם קבלני משנה. משך החוזה של EMSA עם CEiiA הוא 24 חודשים, עם אפשרות לחידוש עד פעמיים לתקופה נוספת של 12 חודשים באותם תנאים (סה"כ 36 חודשים).

"הסכום המקסימלי לחוזה זה, כולל כל החידושים, הוא 59 מיליון יורו. שירות המל"ט ש-EMSA רוכשת מ-CEiiA מיועד להפעלת מל"ט אחד על פי בקשה ספציפית של הרשויות הלאומיות של האיחוד האירופי וה-EFTA, וכן סוכנויות (כמו פרונטקס), במסגרת פונקציות של משמר החופים".

האיחוד טוען שאין בידו מידע על שימוש צבאי כלשהו בהרמס. בתשובתו נכתב כי "שירותי המל"ט שנרכשו בחוזה על ידי גופי האיחוד האירופי מיועדים למשימות מעקב אזרחיות לחלוטין, בדומה למשימות שביצעו מטוסי פיקוח מאוישים. החוזה ביחס לשירות שמקורו ב- CEiiA, הכולל את ההרמס 900, היה תוצאה של מכרז פתוח, שנערך בהתאם לכללי הרכש האירופי הקיימים".

בפרסום אחר באותו עניין של האיחוד, נכתב כי הנתונים הנאספים באמצעות טיסות המל"ט מועברים ישירות לרשות שביקשה את השירות לתמיכה בפונקציות משמר החופים שלה ובבעלותה. EMSA אינה חולקת את המידע עם מישהו אחר מאשר הרשות המבקשת בתחום הימי.

"הפעולה היחידה שהוכנה עד כה לסוכנות הגנת הגבולות והחוף האירופית (פרונטקס) המבוססת על ההרמס 900, עוברת בימים אלה ניסויים לספק שירותי פיקוח אזרחיים מיוון באזור הים התיכון המזרחי, לתקופה ראשונית של שלושה חודשים, החל מאוקטובר 2019", נכתב בדיווח.

הכתבות הכי נקראות באתר:

במסגרת התר"ש: המינויים החדשים במטכ"ל

מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית

צו לתפיסת מיליוני דולרים מאיראן לעזה

כך הצליחה איראן לייבא רכיבי מל"טים

סיכה חדשה ללוחמי חטיבת הצנחנים

אולי יעניין אותך גם