טהרן אקספרס: ממקסימום לחץ למקסימום נגיף קורונה

אחרי שטיפלו באופן לקוי במשבר הקורונה, באיראן סובלים כעת ממספרים גבוהים של מקרי הידבקות. אחת הסיבות להתפשטות היא כנראה הלחץ הכלכלי. בארה"ב הבינו את הבעיה ומקלים בסנקציות כדי לסייע לתושבי איראן

רוחאני וטראמפ. הקלה מסוימת בסנקציות בעקבות הקורונה. צילום: AP

התפרצות מגפת וירוס הקורונה באיראן הינה בין החמורות מחוץ לסין. לצד איטליה, איראן מציגה יחס תמותה רשמי גבוה מהממוצע בארצות מחוץ לסין. הסיבות לכך הן כנראה קבלת החלטות גרועה לצד מצב פיננסי בעייתי בשל הסנקציות האמריקניות. נראה כי מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב, לא לקח בחשבון את מגפת הקורונה כאשר התעקש על תכנית 12 הצעדים שמטרתה הפעלת לחץ כלכלי על איראן. התכנית נועדה לגרום לאיראן לשנות את גישתה כלפי פיתוח גרעין, טילים והפצת טרור, אך לאור המגפה ומערכת הבריאות הרעועה באיראן, נראה כי התכנית עוזרת לקדם את הקורונה כאפקט אגבי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

איראן, כאמור, התנהלה בצורה שלומיאלית וחסרת אחריות כאשר המשיכה את הטיסות לסין גם לאחר שמדינות אחרות בעולם עצרו אותן כדי למנוע תפוצת המחלה. זאת, לאחר ששיקרה לציבור כי עצרה את הטיסות, אך פרסום ברשת הוכיח כי בפועל הטיסות נמשכות. תפוצת המחלה באיראן, כאמור, נרחבת, וככזו גם תרמה לתפוצת הווירוס ברחבי המזרח התיכון. מקרים דווחו בסוריה, עיראק, סעודיה ומדינות נוספות. בכך, תרמו למעשה הסנקציות האמריקניות בעקיפין לתפוצת הווירוס במדינות שנמצאות בקשרים עסקיים או דיפלומטיים עם איראן.

בארה"ב התעוררו, ולמרות הרצון להמשיך עם הלחץ המקסימלי הפיננסי על איראן, הבינו כי יש לספק הקלות לאיראן בהיבטים הומניטאריים. "ארצות הברית עומדת לצד תושבי איראן במהלך משבר הבריאות הציבורי שנגרם כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה. ממשלת ארה"ב מוכנה לסייע לעם האיראני", נכתב בפרסום של מחלקת המדינה.

"אנשים המעוניינים לספק תמיכה לעם האיראני צריכים לדעת כי תרומות מסוימות לאיראן שנועדו להקל על סבל אנושי, כולל תרומת תרופות, פטורות מסנקציות אמריקניות. בנוסף, ארצות הברית שומרת על החרגות רחבות לסנקציות שלה לייצוא מסחרי של מזון, רפואה, מכשור רפואי ומוצרים חקלאיים לאיראן", נכתב עוד בפרסום.

אחת השאלות העומדות בפני פומפאו היא כיצד מונעים מאיראן לנצל את המשבר הרפואי והאנושי סביב הקורונה. איראן, או קבוצות הנתמכות על ידה, גנבו בעבר מוצרי מזון בתימן ובסוריה שנועדו לאוכלוסייה אזרחית. באותו אופן, יכולים במשמרות המהפכה לייבא מוצרים לטובת פעולות טרור תחת כסות "מוצרים חקלאיים", "מזון" או "תרופות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית