בכיר מוסד לשעבר: חיסול סולימאני לא שינה דבר

סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, התייחס בכנס באקדמית נתניה להשלכות של חיסול סולימאני. תא"ל (מיל') ד"ר אפרים סנה, סגן שר הביטחון לשעבר, אמר בכנס כי "להחלטת הנשיא לא קדמה חשיבה אסטרטגית מעמיקה"

ח"כ רם בן ברק בכנס. צילום: באדיבות האקדמית נתניה

"חיסול סולימאני לא שינה את המצב", כך אמר היום (ד') סגן ראש המוסד לשעבר, חבר הכנסת מטעם סיעת "כחול לבן", רם בן ברק. בכנס מיוחד באקדמית נתניה שעסק במצב האזור לאחר חיסול סולימאני, אמר בן ברק: "ההחלטה של טראמפ לפגוע בסולימאני הייתה חשובה כי זה החזיר את האיראנים למציאות. הם הבינו שהם פגיעים. המשמעות הגדולה בפגיעה בסולימאני היא שהאיראנים הבינו שאם לוחצים את האמריקנים, הם יכולים גם לפגוע״.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

״סולימאני היה חייל מוכשר מאוד שידע לייצר את הרצון של המשטר האיראני הדתי. עצם זה שהוא איננו היום לא שינה את המצב. אם ימצא לו מחליף, הרצונות של האיראנים לא ישתנו. המטרה של האיראנים היא לא להגיע לפצצת אטום, היא באמצעות הפצצה, להגיע ליעד המרכזי שהמזרח התיכון הוא אזור שהשיעים הם בעלי הבית בו", אמר בן ברק.

"בתקופתנו במוסד", סיפר ח"כ בן ברק, "ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז״ל, קרא לראש המוסד דאז מאיר דגן ז״ל והנחית משימה ב-2002 - למנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני. הדבר הזה שינה את כל המוסד, כי עד אותו הזמן לא הייתה לו אחריות כוללת על נושא מסוים. זה שינה את הארגון כי הוא היה צריך מקורות משלו. המוסד עד מאיר דגן היה אחד ולאחר מכן אחר".

"החיסול נעשה בקפריזיות המאפיינת את טראמפ"

סגן ראש המוסד לשעבר סיפר בכנס המיוחד כיצד פעלו אז בארגון הביון הישראלי כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. "אפשר לעשות זאת בשתי אפשרויות - או שהמשטר יתחלף או להגיע להסכם, ודגן החליט על הכיוון הזה. מאיר אמר 'אנחנו צריכים לעכב אותם ולשכנע את העולם בכוונות האמתיות של איראן'. לכן, מצד אחד הבאנו אינפורמציה על הכוונות של האיראנים, ומהצד השני עשינו ככל יכולתנו לשבש את תכנית הגרעין".

תא״ל (מיל') ד״ר אפרים סנה, יו״ר המרכז לדיאלוג אסטרטגי באקדמית נתניה, וסגן שר הביטחון לשעבר, ביקר בכנס את ההחלטה לחסל את סולימאני: ״חיסולו של סולימאני לא היה מחובר לתכנית ארוכת טווח של המשטר האמריקני. זה היה מעשה צודק אך נעשה בקפריזיות המאפיינת את החלטותיו של נשיא ארה״ב. לא קדמה לו חשיבה אסטרטגית מעמיקה".

תא"ל (מיל') ד"ר אפרים סנה. צילום: באדיבות האקדמית נתניה 

"אם יש אסטרטגיה", הדגיש ד"ר סנה, "היא הפוכה - היא להגיע עם המשטר באיראן לידי הסכמה. האירוע הזה הוציא מהמשחק את האישיות שהובילה את המאמץ החשוב ביותר למשטר בטהרן - החתירה להגמוניה אזורית ועולמית. בניגוד למה שכולם חושבים, לא הגרעין בשבילם הוא העיקר, הוא מנוף לחץ ואיום. המאמץ העיקרי הוא חתירה להגמוניה לכוח דומיננטי שיהיה המייצג הבלעדי של מיליארד וחצי מוסלמים בעולם״, אמר ד"ר סנה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית