האם הופצצה אונייה טורקית בנמל בלוב?

ארגון ה-LNA הודיע כי הפציץ אונייה טורקית ועליה אמצעי לחימה רבים שיועדו לארגון ה-GNA, מיליציה המגנה על הממשל בלוב

נשיא טורקיה ארדואן עם קצין בצי הטורקי

הצבא הלאומי של לוב (LNA – Libyan National Army) הודיע בשבוע שעבר על כך שהפציץ בנמל טריפולי אוניה טורקית אשר נשאה על סיפונה אמצעי לחימה.

האונייה הטורקית נשבתה על ידי ארגון ה-LNA בלב ים והובאה לנמל טריפולי, מכיוון שעל פי טענת הארגון נכנסה ללא אישור למים הטריטוריאליים של לוב. דובר הממשל הלובי הכחיש את הדברים, וטען שה-LNA הפגיז את הנמל אך האונייה לא שהתה באותו זמן בנמל ולא נשבתה על ידי הארגון.

כוחות ה-LNA מנסים בשנה האחרונה לפעול צבאית להפלת השלטון הלובי שהקים האו"ם ולהילחם במיליציות המגנות על הממשל, ה-GNA (Government of National Accord), אשר הוקם בחסות האו"ם. מראשית פברואר 2020, ובמה שנראה כמו צעדים קריטיים במערכה על לוב, הוציא ה-LNA הודעת אזהרה לכוחות המליציה של ה-GNA, הכוללת אולטימטום בן מספר ימים, הקורא ליציאתם מטריפולי ומערי חוף נוספים.

כוחות ה-LNA הפועלים בחסות רוסית, מצרית ואף של איחוד האמירויות, מנהלים מערכה עקובה מדם מול כוחות המיליציה של ה-GNA, הפועלים בחסות טורקית. טורקיה מסייעת מזה זמן רב לממשל הלובי. במסגרת זו חתמו הצדדים על הסכם בשלהי 2019 במסגרתו התחייבה טורקיה להגן על הממשל בים וביבשה, תמורת השטח הימי הלובי, אשר הועבר לידי טורקיה.

האו"ם ומדינות האזור, בראשן מצרים, יוון וקפריסין, הביעו התנגדות עזה להסכם זה, המהווה איום על יציבות המזרח התיכון כולו. הממשל הטורקי, במסגרת ההסכם, התחייב להעביר ל-GNA אמצעי לחימה, תחמושת ואף לאמן את כוחות הצבא של ה-GNA. טורקיה אישרה ל-GNA לשלוח כוחות צבא לסיוע במידה ויגיש בקרה פורמלית לסיוע. יתר על כן, טורקיה הואשמה בעבר בכך ששלחה שכירי חרב סוריים לרבות פעילי דעאש לשעבר, לסייע ל-GNA במערכה הצבאית.

מפקד זרוע הים של ארגון ה-LNA הלובי, הודיע לפני כחודשיים שכוחות הים והיבשה הלוביים מוכנים לכל תוקפנות מצד חיל הים הטורקי, ולכל אירוע בו יחדרו כוחות טורקיים למרחב הימי הלובי או ינסו לבצע החפה על החוף הלובי.

הפעולה של ארגון ה-LNA נגד האונייה הטורקית מהווה ללא ספק עליית מדרגה בעוצמת התגובה של הארגון נגד המעורבות הטורקית בלוב. 

יום לאחר האירוע, בלוב פורסם, שבראשית פברואר השנה, עצרו שלטונות איטליה רב חובל של אוניית סוחר אחרת, ה-Bana, הנושאת דגל לבנון, אשר הגיעה לנמלGenoa  שבדרום איטליה. רב החובל נעצר בטענה שהעביר אמצעי לחימה לא חוקיים ביניהם טנקים, טילים ורקטות מטורקיה ללוב, ובכך הפר את סנקציות האו"ם כנגד לוב.

האונייה נעקבה בים על ידי ספינות קרב של הצי הצרפתי, בראשן נושאת המטוסים Charles de Gaulle. עם הגעתה לאיטליה דיווח הצי הצרפתי עליה לצי האיטלקי, והיא כאמור נעצרה עם הגעתה לנמל האיטלקי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית