הצי הבריטי יהפוך להיות קטן יותר מהצי האיטלקי

כמות כלי השיט המלחמתיים של הצי הבריטי צפויה להצטמצם ל-15 כלים בלבד, לאחר יציאתן של ארבע ספינות משירות. הבריטים לא צפויים להדביק את הפער בשנים הקרובות בשל העיכוב בבניית חמש ספינות חדשות

 
הצי הבריטי יהפוך להיות קטן יותר מהצי האיטלקי

ספינת מלחמה של הצי הבריטי. צילום (ארכיון): AP

תוך חודשים ספורים צפוי סד"כ ספינות המערכה הבריטיות, הפריגטות והמשחתות, לעמוד על 15 כלי שיט בלבד, לאחר יציאתן משירות של ארבע ספינות. הממשל הבריטי הגדיר שמספר כלי השיט של הצי יהיה לכל הפחות 19, אך לאחרונה פרסם משרד ההגנה הבריטי, כי בנייתן של חמש ספינות חדשות מדגם Type-31 מתעכבת, והן צפויות להיכנס לשירות לא לפני שלהי 2027, באיחור של יותר מארבע שנים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ספינות ה-Type-31 תהיינה ספינות מלחמה מודרניות, בדחי של כ-5700 טון, אורך של כ- 138 מטר, בעלות יכולות גילוי מטרות בטווחים רחוקים, המצוידות ביכולות מתקדמות ללחימה בצוללות, בטילים מתקדמים נגד ספינות וביכולות תקיפת מטרות ביבשה לטווחים ארוכים. על סיפון הספינה מוצב מסוק הנושא טילים וטורפדו, למשימות תקיפה ולוחמה בצוללות. 

עד אשר תכנסנה ספינות ה-Type-31 ב-2027, צפויות הספינות הישנות של הצי הבריטי מדגם Type-23 לסיים את שירותן החל מ-2023. כך, בין השנים 2023 ל-2027 לרשות הצי הבריטי יעמדו תשעה כלי שיט מלחמתיים בלבד.

המשמעות המבצעית של הפעלת 15 ספינות שטח בלבד הינה שבכל רגע נתון תוכל בריטניה להפעיל מבצעית בטווחים רחוקים מהחוף חמישה כלי שיט בלבד. חמישה כלי שיט נוספים יישארו כעתודה להגנת החוף הבריטי וחמשת האחרים יהיו בסבבי תחזוקה שונים.

הצורך בהגדלת מספר כלי שיט המלחמתיים הפעילים הינו על רקע חוסר יכולת התגובה הבריטית ואי-יכולתה להגן על ספינות הסוחר שלה במפרץ הפרסי (במיוחד לאחר חטיפת ספינת הסוחר הבריטית על ידי איראן בשלהי 2019 במצרי הורמוז). הודעת משרד ההגנה הבריטי על הקטנת כמות כלי השיט התקבלה על רגע סכסוכים בין ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, לראשי המערכת הביטחונית, והודעת ג'ונסון על כך שמספר ספינות הצי הבריטי דווקא צפוי לעלות.

משרד ההגנה הבריטי מודאג מעידן הפוסט-ברקסיט, וקורא להגדלת תקציב הביטחון הבריטי מ- 2% ל-3% מתקציב המדינה. הגדלת תקציב הביטחון נועדה לאפשר לבריטניה לשמר את יכולותיה הצבאיות, ובדגש על יכולותיה לשמור על האינטרסים החיוניים שלה בים, ובעיקר את חופש השיט והסחר והגנת אזורים מרוחקים (כגון איי פוקלנד).

בכירים לשעבר במערכת הביטחון הבריטית הגדירו את המצב כמביך ומבייש, וציינו כי הצי הבריטי הפך להיות קטן אף יותר מהצי האיטלקי.

אולי יעניין אותך גם