בואינג 737 מקס: כשל התוכנה היקר בהיסטוריה

כשלי התוכנה במטוס ה737 מקס עלו לחברת בואינג עשרות מיליארדי דולרים ואף צפויים לפגוע בתל"ג של ארה"ב

https://www.boeing.com/commercial/737max

כשל תוכנה במערכת מניעת הזדקרות במטוס הבואינג 737 מקס (נקראת MCAS) זוכה בתואר "כשל התוכנה היקר בהיסטוריה" עם עלות עד כה של עשרות מיליארדי דולרים לחברת בואינג. אמנם לא ניתן לייחס את כל הירידה במכירות למקס, אבל זה האירוע שהתחיל את הדעיכה הנוכחית של מכירות החברה. לפי ניתוח של אתר seekingalpha, בואינג החלה את 2019 עם הזמנות של 5900 מטוסים וסיימה אותה עם 5400 מטוסים. לצד כשל התוכנה, גם מלחמת הסחר עם סין פגעה קשה בהזמנות החברה. 

בחודש האחרון התגלתה עוד בעיית תוכנה במקס. "זו לפחות בעיית התוכנה השלישית שהתגלתה במטוס מאז הוא קורקע בחודש מרץ האחרון", כותבים בפרסום של theverge. לצד פיתוח תוכנה למטוסים, התגלו גם בעיות תוכנה ברכב חלל שפיתחה החברה בשם CST-100 Starliner. 

"שבעה שבועות לאחר שהCST-100 Starliner של בואינג לא הצליח להגיע לתחנת החלל הבינלאומית כמתוכנן במהלך מבחן הטיסה הראשון במסלול, חשפו אנשי נאס"א ובואינג את התוצאות המקדימות של החקירה", כותבים באתר space.com. "בשיחה טלפונית עם עיתונאים ביום שישי (7 בפברואר), אמר מנהל האתר של נאס"א, ג'ים ברידנשטיין, כי צוות ביקורת עצמאי זיהה כמה סוגיות במהלך המשימה של מבחן טיסת האורביטל (OFT), במיוחד בתוכנת החללית." 

עד כמה בעיית המכירות של בואינג חמורה? ובכן פרסום בבלוג של הבנק הפדרלי של ניו-יורק קובע כי הקפאה במכירות החברה תשפיע על התל"ג של ארה"ב כולה. לפי הפרסום, הפסקת מכירות ה737 מקס יגרמו לבואינג הפסד של 21 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020 שיגרמו לירידה של 0.4 אחוז בתל"ג של ארה"ב. "בואינג היא חברה גדולה שמשולבת מאוד ברשת הייצור המקומית וזו נפגעה מהלם ספציפי לפירמה. לפיכך, יש לצפות כי התוצר האמריקני יסבול", כותבים בפרסום. לפני התאונות של המקס, בואינג יצרה 52 מטוסים כאלו בחודש. הצפי לרבעון ראשון של 2020 הוא אפס מטוסים בחודש. 

פרסום של בלומברג מוסיף כי המכירות של בואינג לחודש ינואר עומדות על אפס מטוסים. "חברת בואינג אמרה לרגולטורים בארה"ב ביום שישי האחרון כי היא לא ראתה את הצורך לבצע תיקון אפשרי יקר לסוגיית החיווט ב- 737 מקס, כך על פי שני אנשים המכירים את התדריך", נכתב בפרסום. ה- FAA מצידה אמרה כי "הרשות תעריך בקפדנות את ההצעה של בואינג לטפל בבעיית החיווט שהתגלתה לאחרונה עם ה- MAX 737. על היצרן להפגין עמידה בכל תקני ההסמכה", נמסר בהודעת הסוכנות.

בואינג מצידה פרסמה הודעה לספקים כי "אנו מודיעים ללקוחות ולספקים כי אנו מעריכים כי הפעילות סביב  ה737 MAX תחל באמצע 2020. האומדן המעודכן הזה מעודכן על ידי הניסיון שלנו עד כה בתהליך ההסמכה." לפי המידע למשקיעים, בואינג סיימה את 2019 עם ירידה בהכנסות של 24 אחוזים.

תגובת בואינג: "החזרתו לשירות בבטחה של מטוס ה-737 MAX היא בראש סדר העדיפויות שלנו ואנחנו בטוחים שזה יקרה. אנו מודעים ומצטערים על הקשיים המתמשכים שהקרקוע גורם ללקוחותינו, לרגולטורים, לספקים שלנו ולציבור הטסים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית