"להסתכל לתושב בלבן של העיניים": המיזם החדש של פיקוד העורף

בפיקוד העורף זיהו פערים בידע של אזרחים בכל הנוגע להתגוננות בחירום ופועלים לצמצמם. מעבר לפעילות הדיגיטל וההסברה השוטפת, יצאו כעת בפיקוד העורף במיזם חדש. המטרה – התאמת תוכנית הסברה לכל עיר, על פי רמת האיומים שלה, ויישומה על ידי פעילות שטח אינטנסיבית

 

עד תא הדואר ודלת התושב. פעילות מיזם פיקוד העורף באשקלון. צילום: מתוך אתר צה"ל 

זה הפך לריטואל קבוע – אזעקת צבע אדום נשמעת ברחבי היישובים בעוטף עזה, ולא חולפים רגעים ספורים עד שהטלפונים שלנו מתמלאים בתיעוד וידאו של יירוטים ואזעקות. אותם מתעדים, שאיום הרקטות כבר הפך אצלם לצער כולם לעניין שבשגרה, חושפים את עצמם לפגיעה במקום לרוץ למרחב מוגן, על פי הנחיות העורף. ולא רק הם מעמידים עצמם בסכנה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בעידן שבו הרשתות החברתיות שואבות אותנו עמוק לתוכן, אנחנו שוכחים את ההנחיות האלה, שבמקרים רבים הן בדיוק מה שמפריד בין חיים למוות. כדי לגשר על הפערים בתחום ההתגוננות, החלו בפיקוד העורף בקמפיין חדש.

לצד הפעילות של פיקוד העורף בתחום הרשתות החברתיות והדיגיטל, מערך ההסברה מבצע בשגרה הרצאות בנושא חירום לתלמידים, יוצר קשר אדוק עם הרשויות המקומיות – וכעת יוצא במיזם חדש בשם "360".  "לאחר חודשי תכנון ארוכים, יצא לאור פרויקט חדש", נכתב באתר צה"ל, "שבמרכזו ההבנה כי כל עיר עומדת לחוות חירום בצורה שונה, ועל כן יש להכיר לעומק את האוכלוסייה בה. רק לאחר מכן אפשר יהיה לבנות עבורה תוכנית הגנה משלה, שתוכל להתאים גם לצורך הביטחוני, וגם לאופי ולצרכים של התושבים".  

סא"ל שירן שמחי, רע"ן הסברה בפיקוד העורף, ואחת ממובילות הפרויקט, סיפרה על המיזם לאתר צה"ל: "החלטנו לקרוא לפיילוט 'אשקלון 360'. רצינו לייצר שיח יותר רחב וממוקד עם התושבים, ולעשות תיאום ציפיות עם הציבור שבאמת יצליח לגעת ולהתאים לכל מקום בארץ כי המוכנות הנדרשת בדרום שונה מזו הנדרשת בצפון או במרכז. חשוב לנו שכל אחד יבצע פעולות הכנה וירכוש כלים להתמודדות עם החירום הבא, ידע כיצד לנהוג ויפעל כך כדי להגן על עצמו".

"להגיע עד הבית של האזרח"

על פי צה"ל, "לפני ההגעה לכל עיר נעשה מיפוי אוכלוסין והבנת מאפיינים קהילתיים בולטים כמו - כיצד התושבים צורכים את המידע ומהיכן, עם אילו איומים יצטרכו להתמודד במערכה הבאה ומה הצרכים הצפויים? לפי זה בונים תוכנית ממוקדת, אותה מריצים לאורך שבוע של מודעות ומעורבות עירונית בסיוע פיקוד העורף, אך בעיקר באמצעות הרשות המקומית, מתנדבי העיר ותושביה".

אחרי הפיילוט באשקלון, הפרויקט ימשיך להתרחב. כבר בחצי שנה הקרובה, כך על פי אתר צה"ל, הוא צפוי להגיע לערים נוספות ביניהן רמת גן, באר שבע וקריית שמונה.

"אנחנו רוצים להסתכל לתושב בלבן של העיניים. לכן דאגנו לפרסם את האירועים שעומדים לקרות לאורך השבוע הראשון שקיימנו באשקלון. עברנו בבתי ספר בכל שכבות הגיל לספק כלים לבניית תוכנית חירום משפחתית, העברנו מגוון הרצאות בנושא בבתי העסק השונים, שוחחנו עם משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם בעת מטח טילים ובעזרת מתנדבים מקומיים גם וידאנו כי כל המקלטים כשירים ובמידה ולא - סייענו והבאנו משאבים כדי שיעמדו בתקנות", סיפרה סא"ל שמחי.

"גילינו שיש לא מעט אנשים שחושבים שאם אין להם ממ"ד או מקלט הם חשופים ובסכנה ושאין פתרון. הגענו והסברנו להם מה הם כן יכולים לעשות במצב כזה, ואף הגענו עד לבית של חלקם כדי לסייע להם לאתר את המרחב המוגן ביותר עבורם. זה משהו שלא היינו יכולים לעשות קודם לכן ועכשיו הפרויקט מאפשר לנו בדיוק את היחס האישי הזה", סיפרה עוד רע"ן הסברה בפיקוד העורף.

 "אנחנו כאן כדי לעזור לתושב לקחת אחריות, ולהבין שהביטחון שלו בסוף נמצא אצלו בידיים", היא מסכמת, "צה"ל חזק, ילחם בחזית, יגן על הגבולות ויפעיל את מערכות ההגנה האקטיביות, אבל בסוף מה שיקבע את תוצאות האירוע - זה ההתנהגות שלו בזמן הסיטואציה, יש ביכולתו של כל אחד להגן באופן אקטיבי על עצמו וזה משהו שצריך ללמוד בזמן שגרה. אל לנו לחכות שמשהו יקרה כדי להשתפר - הפרויקט הזה כאן כדי להפוך את התהליך לפשוט ונגיש יותר. עכשיו זה הזמן"", סיכמה סא"ל שמחי.

הכתבות הכי נקראות באתר:

צה"ל ושב"כ סיכלו תשתית סייבר של חמאס

דו"ח: "איראן העבירה כספים למשפחות 'שהידים'"

האפליקציה שמלמדת את החיילים על האויב

עם הפנים לאסיה: החברות הישראליות בסינגפור

אלביט משיקה מערכת סימולציה ללוחמה אלקטרונית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית