משרד הביטחון החל בייצור סדרתי של האיתן

לאחר חמש שנים של פיתוח, מנהלת הרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון החלה בייצור הסדרתי של הנגמ"ש הגלגלי הראשון. על פי משרד הביטחון, ה"איתנים" הראשונים ייכנסו לשירות מבצעי בצה"ל בסוף שנת 2021. "יהווה מכפיל כוח בתמרון"

הייצור הסדרתי החל. נגמ"ש איתן. צילום: באדיבות משרד הביטחון

משרד הביטחון הודיע היום (א') על תחילת הייצור הסדרתי של הנגמ"ש הגלגלי הראשון – איתן. הכלים הראשונים צפויים להיכנס למבצעיות בסוף שנת 2021.

צילום וידאו: באדיבות משרד הביטחון

האיתן הוא רכב קרבי משוריין בעל שמונה גלגלים, אשר מבוסס על טכנולוגיות המרכבה והנמר ומסוגל לשאת 13 לוחמים. במשרד הביטחון ציינו כי הוא פותח ונבנה בעקבות לקחי מבצע "צוק איתן" ועתיד להחליף את נגמ"שי ה- M113 הוותיקים של צה"ל. הכלי פותח במנהלת המרכבה והרק"ם.

האיתן ייוצר במקביל ביותר מ-60 תעשיות בישראל ובארה"ב. לייצור המכלול המלא של הנגמ"ש נדרשים כמיליון פריטים, יותר מ-20 טון פלדה, כ-30 ק"מ של חוטי ריתוך, 6 ק"מ של כבלי חשמל ותקשורת וכ-70 ליטר צבע. כל הכלים יורכבו במפעל המרכבה והרק"ם במש"א (מרכז השיקום והאחזקה) באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל.

האיתן הוא בעל 750 כוחות סוס, מהירות של כ-90 קמ"ש, יכולת תמרון גבוהה בשטח אורבני, והוא יכול, כך אומרים במשרד הביטחון, לתפקד ברצף במשך מספר ימי לחימה. מהנדסי יחידת הפיתוח של מנת"ק (רפ״ט), שפיתחה את הכלי המתקדם, הטמיעו באיתן מערכות טכנולוגיות חדישות הכוללות יותר מ-10 מצלמות יום ולילה, 34 מחשבים (5 צגי מגע) ומעבדים המתפקדים כ"מערכת של מערכות", המאפשרת את תפעול הכלי הקטלני. בנוסף, שולבו בצריח טכנולוגיות רבות נוספות, שפותחו בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות בישראל, זרוע היבשה בצה"ל ומפא״ת במשרד הביטחון. 

"יהווה מכפיל כוח נוסף לתמרון"

"לאיתן יכולת עבירות וניידות מהמובילות מסוגן בעולם. הוא יכלול גם את מערכת ההגנה האקטיבית המתקדמת 'חץ דורבן' של אלביט, שזכתה לאחרונה במכרז שערך משרד הביטחון. כמו כן יותקנו על גבי האיתן מערכות לחימה שונות, שיהוו מכפיל כוח נוסף ליכולות התמרון שלו", צוין בהודעה של משרד הביטחון.

הנגמ"ש איתן. צילום: באדיבות משרד הביטחון

ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל גיא פאגלין, אמר: "חמש שנות פיתוח אינטנסיבי, שהחלו לאחר מבצע 'צוק איתן', התנקזו אל הרגע שבו לחצנו על מכונות חיתוך הפלדה במפעל המרכבה והרק"ם בתל-השומר. האיתן יהווה שובר שוויון בתמרון העתידי. הוא יאפשר לנייד לוחמים במהירות בין גזרות ויותאם לכל שטחי הלחימה הרלוונטיים לצה"ל.  הוא יהיה הנגמ"ש הממוגן בעולם ויצויד ביכולות קטלניות מתקדמות".

מפקד המש"א (מרכז השיקום והאחזקה) של אט"ל, אל״מ אודי אמירה, סיפר על ההכנות לקראת הייצור הסדרתי: "במהלך החודשים האחרונים נערך מפעל המרכבה והרק"ם במש״א לייצור נגמ"ש האיתן. הייצור יתבסס על קווי הייצור וההרכבה של טנק המרכבה סימן 4 והנמר. הקצינו למשימה את העובדים המקצועיים והמיומנים שלנו, אזרחים עובדי צה"ל ומשרתי קבע, שמהווים נדבך חשוב בפרויקט. המש״א גאה להיות בית המערכת לבניית הפלטפורמות הממוגנות לצה"ל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית