דיווח: רש"ק גרעיני בעוצמה נמוכה הוצב בצוללת אמריקנית

ראש הקרב, מדגם W76-2, הוצב על צוללת הטילים הבליסטיים "טנסי" - ככל הנראה כדי לספק יכולת מכה ראשונה נגד אויב. ההערכות במקרה זה הן כי אם תשוגר כלל, המכה תכוון כנראה על איראן

צוללת אמריקנית. צילום ארכיון: AP

ארה"ב סיפקה לצוללת של הצי האמריקני ראש נפץ גרעיני בעוצמה נמוכה, צעד המעורר חששות בקרב מומחים מפני הגברת הסכנה לסכסוך גרעיני. על פי דיווח בשבועון "ניוזוויק", הודיעה בסוף השבוע פדרציית המדענים האמריקניים שראש הנפץ הגרעיני מדגם W76-2 בעוצמה נמוכה סופק לצוללת הטילים הבליסטיים "טנסי" שהפליגה מג'ורג'יה לאוקיאנוס האטלנטי לפני כחודש ימים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

פדרציית המדענים הביעה סברה שהרש"ק הגרעיני הורכב על לפחות טיל בליסטי אחד מסוג "טריידנט", ואולי שניים. בצוללת "טנסי" יש 20 טילי טריידנט ושמונה רש"קים גרעיניים. דו"ח המדענים קובע כי הפעולה היא תוצאה של תכנון הפנטגון להנחתת מכה ראשונה על אויבים, בעיקר איראן. עוד מוסיפים המדענים כי כי מטען נפץ גרעיני מסוג זה, בשל עוצמתו הנמוכה, איננו מיועד לגרום למלחמה גרעינית כוללת. ההנחה היא שהעוצמה של מטען כזה היא חמישה קילו-טון חומר נפץ, כשליש מכל אחת מפצצות האטום שהוטלו על יפן במלחמת העולם השנייה.

מומחה הגרעין אנדרו מנצ'יני כתב בהקשר זה כי מטען נפץ גרעיני בעוצמה של שישה קילו-טון הוא בעוצמה של פי 500 ויותר מכל פצצה קונבנציונלית המצויה כיום בארסנל הפצצות של צבא ארה"ב.

מומחים למניעת הפצת נשק גרעיני מדגישים את הסכנה הכרוכה בהצבת מטען גרעיני מסוג W76-2 בתוך צוללת, מכיוון שיש בכך משום נסיגה לעידן של מרוץ נשק גרעיני בין מעצמות. לדבריהם, מטען כזה עלול להרוג עשרות אלפי בני אדם. לדוגמה, אם פצצה כזו תונחת על מרכז מנהטן, היא עלולה לגרום למותם של 80 אלף בני אדם, לפציעתם של 170 אלף - ולהותיר רבים פגועים מנשורת גרעינית. 

הכתבות הנקראות באתר:

סופית: משרד הביטחון ירכוש את מערכת "הדק חכם"

הפעלת אש רב-זירתית: צה"ל פתח בתרגיל מטכ"לי

בגלל הטחינה: צעדים פיקודיים והדחות ב-504

בחזית מול הטרור: האזרחים שהופכים למומחי סייבר בשב"כ

חוזה ענק לתעשייה האווירית עם חיל האוויר האמריקני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית