"השפעה ישירה על שדה הקרב": ממר"ם מכינה את צה"ל למודל של ענן ציבורי

העבודה בענן צפויה לייעל תהליכים ולשפר את שיתוף הפעולה בעבודה בין גורמים שונים. "ההתקדמות הטכנולוגית שלנו צריכה להיות מהירה מזו של האויב", מסביר גורם בממר"ם

אל"מ י', שמונתה לאחרונה למפקדת ממר"ם הבאה. צילום: דובר צה"ל

ענף הענן המבצעי ביחידת ממר"ם של אגף התקשוב בצה"ל עמל בשנים האחרונות על הכנת תשתיות ה-IT של צה"ל לעידן הענן הציבורי. מדובר בקפיצת דרך משמעותית שעשתה היחידה ב-60 שנות קיומה. אין זה אומר שצה"ל עובר מחר לענן ציבורי, אלא שהפיתוח ותחזוקת מערכות הנתונים בצבא מותאמים לארכיטקטורה כזאת. ממר"ם בנתה ענן מרכזי לצה"ל, כולל הכנה למכרז הענן הצפוי, כשבמקביל כל זרוע מחזיקה בית תוכנה משלה המשרת את המשתמשים בזרוע. כמו כן, פיתחו בצבא את פרויקט "עננון" המשמש כענן בקצה שיכול לפעול ללא חיבור רציף לענן המרכזי במצבי נתק.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

200 מערכות בענן הצה"לי

"אחד היתרונות המרכזיים בארכיטקטורת ענן היא ביטול הסילואים שהיו נהוגים עד כה בתחום פיתח תוכנה", מסביר סא"ל ר', רע"ן הענן המבצעי בממר"ם. "במציאות של צה"ל נדרשה אינטגרציה לספק פרויקטים מורכבים. תיאום בין הסילואים דרש זמן רב, ופרויקטים לקחו חודשים או שנים. זה משפיע על הרלוונטיות של צה"ל בשדה הקרב באופן ישיר. ההתקדמות הטכנולוגית שלנו צריכה להיות מהירה מזו של האויב". 

בממר"ם מסבירים כי הענן אינו רק שינוי טכנולוגי, אלא - ואולי בעיקר - שינוי תרבותי. "הוא משנה את צורת החשיבה של הארגון. הדבר הראשון שהשתנה הוא מעבר מניהול פרויקטי תשתית לניהול ערך באופן רציף ללקוח. הענן מאפשר לעבוד בהתאמה ללקוח, כאשר המטרה היא חווית פיתוח טובה יותר. רצינו פיתוח מהיר, אינטגרציה וניהול ממשקים בצורה פשוטה ושיפור ההגנה בסייבר", מסביר ר'.

הלקוחות המרכזיים של הענן הצה"לי הם מפתח התוכנה וחוקר המידע. התהליכים שמקצועות אלו דורשים מורכבים ביחס לתהליכי IT אחרים. הענן בממר"ם הוא יחידה אוטונומית שיכולה לספק תשתית במהירות למשימות שעולות בזרועות. בהיבט התרבותי, צה"ל צריך לעבור למודל אחריות משותפת על התשתית בין ממר"ם לזרוע. במשך עשרות שנים ממר"ם היתה אחראית על מערכות שלא היא מפתחת, אלא כאלו המפותחות בזרוע. כלומר, הזרוע הייתה מפתחת מערכת, וכדי לספק תמיכה היה עובר תיק מערכת מהזרוע לממר"ם. ברגע שהייתה תקלה בלילה, הגורם המנטר בממר"ם היה אמור להתמודד עם התקלה, ולעשות אסקלציה למנהל הפרויקט בזרוע אם מדובר בתקלה מורכבת.

במודל הענן הבעיה הזו נגמרה. "בית התוכנה בזרוע משתמש בענן שלנו כמו שכל מפתח משתמש בענן ציבורי (כמו של אמזון, גוגל, מיקרוסופט, אורקל ואחרות). הוא מפתח, מנטר ופותר בעיות ביישומים שהוא בונה בעצמו", מסבירים בממר"ם. "אם יש תקלת תשתית בענן, רק אז אנחנו נכנסים לתמונה. אתה תפתח את המערכת, את הניטור, את יכולות ההגנה, אבל אתה אחראי עליה. נכון להיום יש מעל 200 מערכות בענן הצה"לי של הזרועות השונות. אם בעבר תמכנו ב-5-10 מערכות ליבה, היום במודל האחריות המשותפת אפשר לתמוך ב-200 מערכות עם כח אדם דומה".

ארכיטקטורת הענן גם מאפשרת לממר"ם לגייס קבלנים חיצוניים, היות ומדובר במודל ענן דומה לזה שקיים באזרחות. כמו כן, הענן מספק יכולת שרידות בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים שונים, ואפילו ניתן לחשוב על שימוש עתידי בענן ציבורי. גם העבודה עם בית הספר למקצועות המחשוב השתנתה. לקורסים נכנסים תכנים של ענן, כך שהבוגרים יגיעו לזרועות עם ידע רלוונטי.

לכתוב יישום בימים בודדים

תשתית הענן שבנו בצה"ל מאפשרת לפתח יישום בשעה מאפס. "מהרגע שחיל מוציא מהמחסן מחשב ומחבר אותו לרשת, יש התקנה אוטומטית של המחשב, ותוך שעה הוא עובד על בסיס הענן מכל מקום בצה"ל", מסבירים בממר"ם. "במקום לפתח יישום בכמה שנים, מפתחים יישום בימים בודדים. כשאתה עובד מהר יותר, אתה מקטין את מחיר הטעות. בעבר פרויקט מבצעי היה לוקח בממוצע שש שנים [ועולה] עשרות מליוני ש"ח. אם המערכת לא נתנה מענה, מחיר הטעות היה גדול. היום מפתחים קצת, ומאשרים מול הלקוח. מה שלא עובד, מתקנים. בצורה כזו מחיר הטעות קטן בעשרות מונים, וגם לא מפחדים לטעות".

עוד מהלך שהענן מאפשר הוא אינטראנט לצבא. לא משנה אם זה משתמש מבצעי, מפתח, או חוקר מידע. כל אחד יכול להתחבר לנקודה בקיר ולצרוך את השירותים מהענן. היבט נוסף לענן הצבאי הוא כניסה לעידן ה-IoT. כל חיישן, רכב או חייל יכולים להזרים מידע לליבה. "צריך לייצר יכולת שינוע מידע קלה מהקצוות ובצורה מוגנת. להעשיר את המידע בליבה ולאפשר מחקרים. "זהו תהליך הנמצא בתחילת הדרך. אנחנו רוצים להגיע למצב שאתה מצליח להזרים מידע מכל קצה לליבה המבצעית ושם לייצר תהליכים של שאלות מחקר ועיבוד מידע", מסכמים בממר"ם.

הכתבות הכי נקראות באתר:

קצין בצה"ל: "פעולותינו מרתיעות את חיזבאללה"

גם נגד "פרות קדושות": התייעלות בזרוע היבשה

הערכה: כפיר תצויד במסגרת שדרוגה בנגמ"שי איתן

חקירה וירטואלית: להב 433 בעידן הפשיעה ברשת

ניצי וותיק: סגן המפקד החדש של כוח קודס האיראני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית