מסתמן: תר"ש תנופה תהיה בהיקף תר"ש גדעון

תוספת תקציב לצה"ל? מכיוון שאין ממשלה נבחרת או תקציב קבוע, תקציב הביטחון נקבע לפי זה של 2019 – מה שמשפיע גם על תר"ש תנופה. לכן, סביר להניח שלפחות בשנתה הראשונה, תנופה תהיה בהיקף של תר"ש גדעון

הרמטכ"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

אותה גברת בשינוי אדרת: ההחלטה של שר הביטחון נפתלי בנט לאשר את עקרונות תר"ש "תנופה" של צה"ל בתקופה שבה אין תקציב חדש ל-2020, בשל העדר ממשלה נבחרת, קובעת את היקף התר"ש החדש על בסיס התר"ש הקודם, "גדעון". בפועל, תקציב הביטחון ל-2020 נקבע לפי תקציב 2019 - זאת, עד שתקום ממשלה חדשה ותקבע תקציב חדש.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

היות והבחירות הקרובות יהיו רק במרץ, ועד שתקום ממשלה מתפקדת שתקבע תקציב ל-2020 יקחו עוד מספר חודשים לאחר מכן, כחמישית מתוכנית "תנופה" המתוכננת לחמש שנים תישאר כמו גדעוןהמשמעות היא שהממשלה שתיבחר, אם תרצה להגדיל את היקף תר"ש תנופה, תצטרך לעשות זאת בשנים 2021-2025. האם בנט יהיה שר הביטחון בממשלה הבאה? אי אפשר לדעת, ולכן אינו יכול להבטיח לצה"ל תוספת עתידית.

אי לכך, החלטתו לאשר את "תנופה" על בסיס התקציב של שנה קודמת מכניס את צה"ל להתמודדות פיננסית בתוך הצבא. קרי, לחלק אחרת את אותם משאבים. גם התוספת שביקש הרמטכ"ל, בהיקף של 2 מיליארד ש"ח לשנתיים, בשבועות האחרונים, טרם עברה אישור רשמי של משרד האוצר. מכאן שמקורות המימון של אותה תוספת אינם ברורים, אם בכלל.

בצה"ל נמנעים מדיון ציבורי מקצועי בעקרונות התר"ש, ולכן טרם ברור מה בדיוק רוצה הרמטכ"ל אביב כוכבי בהיבט תקציבי. ההודעה של בנט אינה צריכה להפתיע איש. הצבא החל ליישם את עקרונות תר"ש תנופה, לפחות בחלקם, כבר לפני מספר חודשים - במימון המבוסס על הסטת תקציבים פנימיים.

"הרמטכ"ל אביב כוכבי החל ליישם את 'תנופה', התוכנית הרב-שנתית שהוא בעצמו גיבש יחד עם צמרת צה"ל. זאת, אף שעדיין אין ממשלה ולא התקיים אפילו דיון אחד בין הצבא לבין משרד האוצר, סביב מקורות המימון של התוכנית, שצפויים לזנק לכמה מיליארדי שקלים", נכתב בפרסום של "כלכליסט" מאוקטובר 2019. "בצה"ל מסבירים כי בשלב זה אין טעם להתחיל במשאים ומתנים מול האוצר, כשלא ידועה זהותם של ראש הממשלה, שר הביטחון או שר האוצר הבאים."

הכתבות הכי נקראות באתר:

קצין בצה"ל: "פעולותינו מרתיעות את חיזבאללה"

גם נגד "פרות קדושות": התייעלות בזרוע היבשה

הערכה: כפיר תצויד במסגרת שדרוגה בנגמ"שי איתן

חקירה וירטואלית: להב 433 בעידן הפשיעה ברשת

ניצי וותיק: סגן המפקד החדש של כוח קודס האיראני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית