לאחר 50 שנה: אנדרטה לחללי מבצע "רודוס"

בתקופת מלחמת ההתשה כבש כוח צה"ל את האי המצרי שדואן. פעולה להטמנת מוקשים באי הופסקה במפתיע, וכשחזרו הכוחות לישראל קרתה תאונה שבה נהרגו 24 איש. הטור השבועי של אפרים לפיד

טקס חנוכת האנדרטה באילת לחללי מבצע רודוס. צילום: שי ניר

ב-22 בינואר 1970, בפרק תקיפות העומק במצרים בתקופת מלחמת ההתשה, נערך "מבצע רודוס", שבמסגרתו כבש כוח של גדוד 202 ושל סיירת הצנחנים, שהונחת ממסוקים, את האי שדואן. שדואן הוא אי אלמוגים דרומית-מערבית לשארם א-שייח' במפרץ סואץ. מטרת הפעולה היתה להביא חיילים מצריים שבויים כ"קלפי מיקוח" לחיילי צה"ל בשבי המצרי. הכוח הרס את תחנת המכ"ם באי. מטוסי חיל האוויר הטביעו שתי טרפדות ואוניית עזר מצרית. במהלך הקרב נפגעו גם מספר ספינות דיג אזרחיות שפעלו באזור, ואנשיהן נהרגו. על המבצע פיקדו מג"ד 202 יעקב חסדאי ומפקד הסיירת מוטי פז. בקרב נפלו שלושה חיילי צה"ל ושבעה נפצעו. שלושים חיילים מצריים נהרגו ו-62 נלקחו בשבי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לאחר כיבוש האי, הונחתה עליו חוליה מחיל ההנדסה עם ארבע טונות של מוקשים, במטרה למקש את האי כדי שהצבא המצרי לא יוכל לשוב ולהתמקם בו. החוליה החלה לחמש את המוקשים לקראת הטמנתם בקרקע, אלא שאז התקבלה במפתיע פקודה לפנות את האי בזריזות. כוח ההנדסה העמיס את המוקשים, כמו שהם ומבלי לנטרלם, חזרה למסוקים.

המוקשים המחומשים, יחד עם יתר חומרי הנפץ, הועמסו על משאיות, הועלו על הנחתת "בת שבע" לכיוון נמל אילת והגיעו לשם ב-24 בינואר. בבסיס אילת של חיל הים לא היה אז רציף לפריקת כלי רכב כבדים. לאחר שנצמדה לחוף החולי, פתחה ה"בת שבע" את הרמפה הקדמית, והמשאיות החלו לחמם מנועים. המדרגה בירידה לחוף, בשילוב המטען הכבד והחול העמוק, גרמו למשאיות הראשונות לשקוע. חיילים שהיו בסביבה נקראו לעזור לחלץ אותן ביחד עם אנשי צוות הנחתת ופועלי מספנת חיל הים. המשאית האחרונה ועליה תחמושת רבה, התפוצצה. הפיצוץ גרם למותם של 24 חיילים ואזרחים עובדי צה"ל ולפציעתם של רבים. חמשת עובדי צה"ל שהיו בין חללי אסון התחמושת לא זכו להכרה כחללי צה"ל.

בימים אלה, לאחר יובל שנים ולאחר מאמץ אישי מרוכז של מייק אלדר, שהיה מפקד פלגת הנחתות, נחנך בעיר אילת בטקס מרגש לוח הנצחה בבסיס חיל הים, ונקבע במספנות חיל הים לוח זיכרון לעובדים. ההנחתה המבצעית הגדולה והיחידה של הנחתת "בת שבע" בוצעה במלחמת לבנון הראשונה, לאחר שהועברה מזירת ים סוף לבסיס חיפה. לאחר המלחמה היא טובעה במסגרת אימון ירי.  היום מונחת הנחתת "בת שבע" שלושה קילומטרים מהחוף בקרקעית הים התיכון.

תודה לאל"מ בדימוס מייק אלדר ולאתרי הצנחנים, חיל האוויר וחיל הים

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש השב"כ: "סיכלנו בשנה האחרונה 560 פיגועים"

סוכם: תוספת תקציב לצה"ל לשנתיים הקרובות

דיווח: נחשפה זהותו של מנהיג ארגון דאעש החדש

בריטניה ניסתה את מערכת מסך הברזל של אלביט

 

טורקיה ביצעה ניסוי בטיל אוויר-אוויר חדש מתוצרתה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית