"פעולותינו נגד המנהרות מרתיעות את חיזבאללה"

יותר משנה אחרי "מגן צפוני", בצה"ל ממשיכים לעקוב אחר התחדשות אפשרית של איום המנהרות. "היום האש היא פי מיליון יותר עוצמתית, ובשנייה נוכל לשרוף כל מה שקורה בצד השני", אומר לישראל דיפנס גורם צבאי. מיוחד

 
"פעולותינו נגד המנהרות מרתיעות את חיזבאללה"

כל נראית היום מנהרת רמיה שנוטרלה על ידי צה"ל במבצע "מגן צפוני". צילום: דובר צה"ל 

בצה"ל מציינים החודש שנה לתום מבצע "מגן צפוני" לחשיפת ונטרול מנהרות חיזבאללה. במהלך השנה הזו, התרחשו באזור כמה אירועים נוספים, כמו המתיחות של "בין המצרים", במסגרתה נורה טיל נ"ט של חיזבאללה לעבר כוח צה"ל באזור אביבים. אבל הפעילות של צה"ל בתחום המנהרות וההנדסה לא תמה במבצע "מגן צפוני". גורמי הצבא מדגישים כי למרות ההפתעה האדירה שספג חיזבאללה בדמות סיכול פרויקט המנהרות ההתקפיות, צה"ל ממשיך במעקב אחר הפעילות בתחום הזה, כדי למנוע כל אפשרות של חפירה חדשה של מנהרות חודרות לשטח ישראל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כך למשל, מבצע צה"ל לאורך גבול לבנון את פרויקט "אבן משתלבת", שנועד להיות מכשול עבור איום המנהרות. בנוסף, בגזרה המזרחית של הגבול הודיע השבוע צה"ל כי החל בעבודת מנע הנדסיות באזור משגב עם. דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, אמר השבוע כי הפעילות לא החלה בעקבות מידע מודיעיני חדש על מנהרות, אלא הפעילות הזו מהווה "תעודת ביטוח". 

מעקב מעמיק

אחת המנהרות שהתגלו ונוטרלו במסגרת "מגן צפוני" הייתה מנהרת רמיה, שיצאה מהכפר הלבנוני וחדרה כ-250 מטרים לשטח ישראל, דקות הליכה בלבד מהיישובים זרעית ושתולה. במהלך הסיור הדגיש סא"ל יצחק חורי, סגן מפקד חטיבה 300, את המסר לפיו צה"ל עוקב מאז המבצע באופן הדוק אחר הפעילות התת-קרקעית של חיזבאללה. "ידענו עליה (מנהרת רמיה) כמה שנים מראש. אנחנו בחרנו את הזמן והמקום לצאת למבצע. אנחנו במעקב רצוף אחריהם ובלי הפסקה. זה משהו שקורה כל הזמן. יש בצד השני יש חפירות של מגננים שהם תת-קרקעיים, אבל לא משהו שחודר לעומק לשטח המדינה. מדובר בסוג של התבצרות הגנתית שהם עושים ואנחנו רואים את זה, ואנחנו עוקבים אחרי זה".  

סא"ל יצחק חורי, סגן מפקד חטיבה 300, בפתח מנהרת רמיה, אתמול

סא"ל חורי אמר בשיחה עם ישראל דיפנס כי ההפתעה של חיזבאללה ממבצע "מגן צפוני", וכן הפעילות שנעשית עד היום  מרתיעה את נסראללה מהמשך פעילות תת-קרקעית התקפית. "הצד השני", הוא אומר, "ניסה ליצור פה משהו אסטרטגי, שיצור הפתעה במספר מוקדים בגזרת הצפון ונטרלנו להם יכולת אחת התקפית, שהיא יכולת ההפתעה לגבי המנהור. כשאתה עובד על מנהרה עשר שנים ומתקדם בקצב חפירה מאוד מורכב ומשקיע בזה המון משאבים, ועושה את זה בצורה מאוד ממודרת, ובסוף אתה מגלה שהצבא יודע הכל – אז כמובן שזה מרתיע. חד משמעית אנחנו יודעים שזה מרתיע. אין ספק שאנחנו נמצאים עליהם במעקב רציף, וזה גרם גם להרתעה".

"אנחנו מכינים לאויב הפתעות"

"חלק מהדברים שאנחנו עושים זה פרויקט 'אבן משתלבת', שפרוס לאורך הגזרה. מדובר על סגירת הגבול והביצור שלו. גם באמצעים טכנולוגיים של תצפית, מכ"מים, אמצעי אש, גדר וחומה. כל זה בלי המערכת המגוונת של הכוחות. אנחנו נמצאים פה בכוחות הרבה יותר גדולים במהלך השנה האחרונה. גם ב'מגן צפוני' וגם במבצע 'בין המצרים', הצבא הוא זה שיזם. אנחנו החלטנו שזה הזמן הנכון לנטרל את המנהרות, אנחנו החלטנו שזה הזמן הנכון לפעול בסוריה ובלבנון, ולא הצד השני הוא זה שיזם. אנחנו מכינים לאויב הפתעות ואם היו אומרים לנו לבצע, הצד השני היה חוטף בצורה אדירה", אמר סגן מפקד חטיבה 300.

במסר חד לחיזבאללה אמר עוד סא"ל חורי כי "כל מי שיחצה לשטח ישראל, לא יחזור אחורה. גם אם הם חשובים ככה, הם פשוט לא יחזרו אחורה, כי היום האש היא פי מיליון יותר עוצמתית ממה שהייתה בעבר, ובשנייה אנחנו יכולים לשרוף את כל מה שקורה בצד השני".  

לומדים מהאויב

לצד נטרול היום הממשי שהציב חיזבאללה מתחת לפני השטח, בצה"ל למדו בשנה האחרונה את היכולת של האויב בתחום המנהרות, ואל מקלים ראש בפרויקט האדיר הזה. "אנחנו מבינים את האויב", אמר לישראל דיפנס גורם צבאי בגזרה, "הקושי לחפור פה לא היה פשוט. אנחנו מבינים את היכולת של האויב ואת הנחישות שלו בעצם לחפור באדמה כזו. אנחנו מבינים שזה איום אפשרי פה, שאנחנו כל הזמן בודקים אותו, שהאויבים לא חוזרים לחפור ולא נותנים להם את האופציה הזו. למדנו כחטיבה, כאוגדה את האיום הזה. הוקמה פלוגת מנהור שמתמחה בתחום הזה, שלומדת גם מפה וגם ממקומות אחרים איך להתעסק במנהרות, איך לגלות ואיך לנטרל".

אותו גורם התייחס גם לפעילות נוספת של צה"ל במסגרת המתיחות באזור, ועל רקע מבצע "בין המצרים" שהתרחש לפני כמה חודשים. "התעסקנו בכל ענייני הצירים האחוריים ופריצתם. אנחנו עוסקים בכך מאז ההתחממות האחרונה של 'בין המצרים'. בעצם אנחנו יוצרים צירים בהם יוכלו הכוחות לנוע בשטח כדי שלא יהיו מאוימים, כמו באיום הנ"ט של חיזבאללה. פרצנו מספר צירים עד היום ויש תכנון לצירים נוספים. זה מכין אותנו לשגרה וחירום", אמר הגורם.  

אחד האתגרים עמם התמודד צה"ל במהלך "מגן צפוני" ועוד כמה שנים לפני כן, היה החשש של התושבים מהאיום הנרקם של חיזבאללה. הגורמים האמונים על הקשר עם האזרחים בשגרה ובחירום בחטיבה ציינו כי החשש של התושבים והמידע שהעבירו סייע בבניית תמונת המצב לגבי המנהרות של חיזבאללה.

קצין ההגנה המרחבית של חטיבה 300, רס"ן אמיר מולא, סיפר בשיחה עם ישראל דיפנס: "ברגע אחד מפלס החשש ירד כמעט לאפס במגן צפוני. הדיווחים של האזרחים על חפירות היו כל הזמן. זה גבר בזמן 'צוק איתן' והתגלות המנהרות בדרום. באותה תקופה כתבתי נוהל מאוד ברור של איך מטפלים בדיווח כזה. התחלנו לנהל מעקב אחרי הדיווחים האלה. השתמשנו במידע של האזרחים תוך כדי המבצע, לעשות השוואות עם מה שהמודיעין אומר. בזכות המעקב הזה על הדיווחים של התושבים, טיפלנו בכל פנייה, ובבוא היום השתמשנו במידע הזה".  

"השתמשנו במידע של האזרחים תוך כדי 'מגן צפוני'". קצין ההגנה המרחבית של חטיבה 300, רס"ן אמיר מולא. צילום: דובר צה"ל 

הכתבות הכי נקראות באתר:

ראש השב"כ: "סיכלנו בשנה האחרונה 560 פיגועים"

סוכם: תוספת תקציב לצה"ל לשנתיים הקרובות

דיווח: נחשפה זהותו של מנהיג ארגון דאעש החדש

בריטניה ניסתה את מערכת מסך הברזל של אלביט

טורקיה ביצעה ניסוי בטיל אוויר-אוויר חדש מתוצרתה