כצפוי: תוספת תקציב לצה"ל לשנתיים הקרובות

על רקע המצב הפוליטי בישראל, צה"ל ומשרדי הביטחון והאוצר סיכמו על תוספת של שני מיליארד שקלים לצבא לתקופה של שנתיים, עבור יישום תר"ש תנופה. על פי הערכות שונות, התוספת נועדה להצטיידות וחיזוק מערך ההגנה האווירית

 

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

תקציב הביטחון של מדינת ישראל הגיע בשנה האחרונה לכ-100 מיליארדי שקלים בשנה, כולל הרשאות להתחייבות, סיוע חוץ ושקלים. תקציב זה כולל את המוסד, שב"כ, פנסיות וכלל ההוצאות של משרד הביטחון. עם זאת, צה"ל הוא הצרכן הראשי. מדובר בכ-5 אחוזי תל"ג בממוצע שהציבור משלם על ביטחון בשנה. ומכיוון שהתל"ג של ישראל עולה, ישנה עוד דרישה כספית לביטחון. דרישה זו מאוזנת עם הגרעון של מדינת ישראל, ולכן היד של האוצר אינה קלה על כפתור האישור.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בינתיים, דיוני התקציב מקבלים תפנית היות ואין ממשלה. בהעדר ממשלה נבחרת, אין תקציב מסודר ל-2020 שאמור לתמוך בתוכנית הרב-שנתית תנופה שמתחילה השנה (מחליפה את גדעון). לכן, מערכת הביטחון וצה"ל בתוכה מתנהלים ללא תקציב מסודר, שאמור להגיע בחודש לממוצע של קצת יותר משמונה מיליארדי שקלים. ובכן, כעת, מסתבר כי האוצר וצה"ל סיכמו על תוספת של שני מיליארדי שקלים לשנתיים עבור יישום תר"ש תנופה. הבעיה - אין מקורות מימון לתוספת שמבקש צה"ל. כך לפי פרסום בגלובס.

מה בדיוק נכלל בתוספת שמבקש הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי? זו שאלה פתוחה. חלק מההנחות מדברות על הצטיידות במערכות נוספות  של הגנה אווירית ומיירטים לכלל השכבות. הערכה אחרת מדברת על פיתוח מערכות חדשות להגנה מפני טילים. הנחות נוספות מדברות על הצטיידות במערכות טילאות לצורך תקיפה.

לסיכום, אם המספרים שמתפרסמים ברבים נכונים, אזי מדובר בתוספת קטנה לתקציב הביטחון בשנתיים הקרובות, שעדיין משאירה אותו סביב החמישה אחוזי תל"ג. תוספת קטנה באופן יחסי לשישה אחוזים שרצה נתניהו, וגם את התוספת הזו טרם ברור איך הממשלה תממן. עם זאת, השאלה מה צה"ל עושה עם הכסף עדיין נשארת פתוחה. לאור דבריו אלוף (מיל') יצחק בריק, והדו"חות האחרונים שהתפרסמו לגבי מוכנות אוגדות המילואים, נראה כי תקציב הביטחון ומוכנות צה"ל למלחמה הולכים בכיוונים מנוגדים.

הכתבות הכי נקראות:

שיעור בהתמודדות עם האויב: הצצה לטייסת 115

"יכולת אסטרטגית": טייסת "אדיר" חדשה נחנכה

מבלי מענה מבצעי: טרור הבלונים חזר לעוטף עזה

החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית