צפוי לעורר מחאות מדיניות: ארדואן הפעיל את ההסכם עם לוב

נשיא טורקיה ארדואן הפעיל הסכם שיתוף הפעולה עם לוב לחיפושי גז במזרח הים התיכון, שמטרתו לחסום את פרויקט הנחת צינור הגז של יוון, קפריסין וישראל

 

ארדואן. צילום (ארכיון): AP

החלטת נשיא טורקיה ארדואן להפעיל הסכם שחתם עליו עם ממשלת לוב לשת"פ בחיפושים וקידוחי גז במזרח הים התיכון, עלולה לעורר מחאה בינלאומית ותהווה אתגר קשה לתכניות של יוון, קפריסין וישראל להניח את צינור הגז EAST MED להעברת גז לאירופה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הצהרתו של ארדואן מסוף השבוע, פירושה שמעתה ואילך לא תהיה אפשרות חוקית לבצע קידוחי גז או להניח צינור גז בשטחי הים שבין טורקיה ללוב, ללא אישור שתי המדינות. טורקיה וראש ממשלת לוב פאייז אל-סראג' חתמו בחודש נובמבר 2019 על הסכם חלוקה גיאוגרפית של אזורי חיפוש גז וקידוחים בין טורקיה ללוב. ביום חמישי הכריז ארדואן בנאום באנקרה על תחילת הפעלת ההסכם, והודיע: "אנו נתחיל פעולות חיפוש גז וקידוחים במועד הקרוב ביותר, ב-2020, אחרי שנעניק זיכיונות".

מומחי אנרגיה בינלאומיים מאוחדים בהערכתם אודות מניעיו של ארדואן: ד"ר סיריל ויברסהובן, מומחה אנרגיה בינלאומי, אמר לאתר החדשות ספוטניק ניוז כי הסכם חלוקת אזורי הקידוחים בין טורקיה ללוב מיועד בראש ובראשונה למנוע שת"פ בין יוון, קפריסין, ישראל ומצרים, מיועד להפעיל לחץ על אתונה ועל ניקוסיה, מיועד למנוע פעולות קידוח במים עמוקים במזרח הים התיכון ומיועד גם לגבות חוב לובי לחברות טורקיות בסך מיליוני דולרים.

עמיתו, מומחה האנרגיה ד"ר תומס או'ניל, אומר אף הוא שמטרת נשיא טורקיה היא לחסום את יכולתן של יוון, ישראל ומצרים לשווק גז. הוא מדגיש כי ארה"ב והאיחוד האירופי אינן מכירות בזכויות קידוח הגז שאנקרה תובעת לעצמה בחוף של צפון קפריסין.

עוד סבורים מומחי אנרגיה כי מצרים, איחוד האמירויות, יוון ואולי גם צרפת ואיטליה יתנגדו לתכניות חיפושי הגז והקידוחים של טורקיה.

הכתבות הכי נקראות:

שיעור בהתמודדות עם האויב: הצצה לטייסת 115

"יכולת אסטרטגית": טייסת "אדיר" חדשה נחנכה

מבלי מענה מבצעי: טרור הבלונים חזר לעוטף עזה

החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית