שיעור בהתמודדות עם האויב

הטייסים של טייסת 115 מגיעים עם ניסיון רב והמטרה שלה היא הרבה יותר מביום אויב. "תפקידנו לא לטוס כמו טייס סורי, אלא להכין את טייסינו להתמודד עם כל אויב", מספרים קצינים ביחידה. מבט מבפנים על "הטייסת האדומה"

 
שיעור בהתמודדות עם האויב

בכתבה: תמונות בלעדיות מתוך פעילות טייסת ביום אויב בתרגיל Blue Flag. צילומים: דובר צה"ל 

באמצע חודש נובמבר הגיעו חובבי תעופה רבים אל בסיס חיל האוויר האמריקני נליס שבמדינת נבאדה, כדי להשתתף בתערוכת תעופה גדולה ובתצוגת מטוסים. מסמר האירוע היה כלי טיס שכמותו לא ראו ההמונים - מטוס קרב F-16 FALCON שכולו צבוע בצבע שחור, מחרטומו ועד זנבו. המטוס היה שייך לטייסת ביום האויב 57 של חיל האוויר האמריקני, שבסיס הקבע שלה בנליס. תפקיד טייסיה ומטוסיה היה ליטול חלק בסימולציה המבוססת על התרחיש הבא: "התקפה אווירית של מדינת אויב על בסיס נליס. ניהול קרבות אוויר, שיגור חימוש אוויר-קרקע ובלימת האויב". זה היה סיפור המעשה של טייסת ביום אויב האמריקנית. גם לחיל האוויר שלנו יש טייסת ביום אויב, אבל לא בשחור אלא באדום - "הטייסת האדומה".  

טייסת 115 נמצאת בבסיס עובדה ורוב מטוסיה, בדומה לטייסת המקבילה האמריקנית, הם רובם מדגם C F-16 "ברק". סימן ההיכר של הטייסת הוא הצבע האדום: פיסת בד אדומה מתחת לכנפי הטיסה של הטייסים; רצועת בד אדומה מתחת לכותפות הדרגות; הרבה כתובות באדום בבניין הטייסת ובסמל הטייסת נמצא "הדרקון המעופף" -  הדרקון שחור והרקע אדום.

הוגה רעיון הקמתה של טייסת 115 בשנת 2005 היה מי שלימים פיקד על חיל האוויר, אלוף אליעזר שקדי, על סמך ניסיונו כטייס קרב במלחמות ישראל. ההשראה להקמה הגיעה גם מטייסות ביום אויב בחיל האוויר האמריקני.

הטובים לביום הקרב

היום מעדיפים בטייסת את ההגדרה "מרכז לאימון מתקדם". מבנה הטייסת שונה מכל הטייסות האחרות בחיל: הפלטפורמות הן מטוסי F-16 C "ברק" ומסוקי "סייפן" ו"ינשוף", ויש בה בעלי תפקידים ייחודיים - סמ"ט קרב, סמ"ט מסוקים, מפקד גף ביום אויב, גף טכני, בקר טיסה מיוחד לטייסת וקצינת הגנ"א, ששירתה בסוללות פטריוט ומכירה היטב את מערך ההגנה האווירית של החיל.

כשהקים שקדי את טייסת 115 הוא הקפיד והנחה שטייסיה יבואו "מליבת הטייסות המבצעיות", כלומר טובי הטייסים. ואומנם, "הטייסים האדומים" הם כולם בעלי ניסיון בטייסות מבצעיות והם מרבים לטוס יותר מאחרים. זו טייסת עסוקה, שבמשך כל השנה ובכל "תקופה חיל אווירית" יש לה "לקוחות". הפעילות שלה נעשית מול קבוצות של טייסים מכל רחבי החיל, מצעירים המתחילים את דרכם ועד מובילים וותיקים, שמגיעים לסדנאות בנות ימים או שבועות המוקדשות למגוון גדול של נושאים. הטייסים מתאמנים וטסים כל יום בנוסח המקובל הרגיל: תדריך-טיסה-תחקיר.

אויב מול קואליציה בינ"ל

בשבועיים הראשונים של חודש נובמבר עברה טייסת 115 בהצלחה מבחן מורכב ומסובך. אנשיה היו אחראיים על הכנה וניהול הכוח האדום בתרגיל הבינלאומי הגדול Blue flag, שבו השתתפו טייסות קרב מחמש מדינות. סרן ג' היה האחראי מטעם הטייסת האדומה והכוח האדום על התרגיל: "תכננו תרגיל שהיו בו שני תחומים – ביום אויב ותחקור התרגיל. בפרק ביום אויב שימשנו אנו הכוח האדום כאופוזיציה. היינו מבשרי ויוזמי האיומים. החלטנו נגד מה יתמודדו המטוסים הכחולים, קבענו אילו סוגי איומים נציב בפניהם, כמה עמוס וקשה תעבוד כל טייסת כחולה. בנוסף, מה מתארי הטיסה שלהם ומהו אירוע הזהב שהעמדנו בפני כל טייסת כחולה – האירוע המרכזי שעמו היה עליהם להתמודד ועליו להגיב".

"התחום השני", מספר סרן ג', "היה תחקיר בתום האימון, כמקובל בחיל האוויר. היה זה התפקיד של אנשי 115 לאסוף את כל המידע שנאסף בתרגילים, להתיך את המידע ולהביאו בפני המשתתפים עד כדי פירוט: היכן נמצא כל טייס בכל רגע, מה עשה וכיצד נהג. היכן הצטיין והיכן טעה".

האדיר הפך אדום

תרגיל Blue flag כלל כמה פרקים. בפרק הגנת שמי המדינה מול איומים, תקפו המטוסים האדומים של 115 את שטחה של המדינה הכחולה, ועל הכחולים היה להגן. הכחולים התמודדו עם סוללות טק"א, עם מטוסי קרב, עם טילי שיוט, עם כטמ"מים, עם מסוקים ועם כוחות קומנדו. "בפרק זה מילאו מסוקי 115 תפקיד מרכזי. הם דימו הנחתת כוח קומנדו במדינה הכחולה, דימו חוליות אויב שמתרוצצות בשטח חמושים בטילי כתף, דימו סוללות טק"א. למען התרגיל סיפחנו סוללות טילי פטריוט לכוח האדום. הפעלנו תא שליטה, כמעט כמו מטה חיל האוויר בזמן מלחמה, שבו ניהלו קצינים שלנו את הכוח האדום", סיפר סרן ג'.

בתרגיל הדגל, טס כוח "אויב" בן 10 מטוסים אדומים, שכלל מטוסי "בז", "ברק", מסוקי "סייפן" והחידוש השנה – מטוס "אדיר" אדום. מטוסי החמקן F-35 מטייסת 140 בנבטים, חשפו עצמם לראשונה לחילות אוויר זרים, ולדברי האחראי לכוח האדום, השתתפות ה"אדיר" יצרה את התרגיל המתקדם ביותר האפשרי.

"חיככנו את הטייסים שלנו והזרים עם המטוס המתקדם ביותר בעולם. ה'אדיר' האדום תרם הרבה לתרגיל, למרות שמסיבות מובנות לא יכולנו לחשוף את כל יכולותיו. לא יכולנו להראות את כל מה שהוא יודע לעשות. ולכן, בעת התכנון קבענו מסגרות למטוסי 'אדיר' האדומים", אמר סרן ג'. בטייסת מציינים כי שיתוף ה"אדיר" בתרגיל היה אתגר מיוחד בגלל יכולות המטוס, שבחלק מהן עולות על אלו של מטוסי "ברק" או "בז".

יותר מאויב

התיאורים של תרגיל BLUE FLAG מוכיחים שטייסת 115 היא הרבה יותר מאשר ביום אויב. "תפקידי איננו לטוס כמו טייס סורי, אלא להכין את טייסי החיל להתמודדות עם כל אויב פוטנציאלי, התמודדות ברמה הגבוהה ביותר עם האמל"ח המתקדם ביותר", אומר טייס ותיק בטייסת.

"תפקידנו הוא לייצר את האימונים הרלוונטיים ביותר לחיל האוויר", מדגיש רס"ן א', סמ"ט ב' בטייסת 115. "אנו מהווים מוקד ידע להכשרות טייסים. אנחנו לומדים מה מטה חיל האוויר רוצה, ומתאימים את התכניות לטייסים, שחייבים להתמודד עם מי שמולנו. אנו נותנים לטייסים אימון שרירים – החל מהקניית יכולות בסיסיות ועד אימון משימה מורכב, תרגיל לטייס הבודד ועד תרגיל מערכתי שמשתתף בו החיל כולו, כולל המטה, השליטה והיב"א. כשמקדישים אימון לטייסים בודדים, אנו כמו חדר כושר: מחליטים מי יתאמן עם משקולות קלות ומי עם משקל כבד".

רס"ן א' מסביר כי איום הייחוס של מטוס נגד מטוס הולך ופוחת. כמעט ואין נגד מי לערוך קרב אוויר. חיל האוויר המצרי שייך למדינת שלום. לכן 115 מתמקדת היום יותר בדימוי. "תפקידנו איננו לדמות טייס סורי או לדמות טייסת מצרית. משימת 115 היא לחזק את חיל האוויר מול האיומים, להביא לידי כך שאחרי שטייס שלנו יתעמת באוויר עם אויב, הוא יאמר לעצמו - 'זה היה קל, כי את זה כבר עשיתי בסדנה בטייסת 115'".

כל טייסי טייסת 115 סיימו תקופות שירות שבין שנתיים וחצי לשלוש שנים בטייסות מבצעיות אחרות. כולם טייסי "בז", "סופה", "ברק" ו"אדיר". כולם טייסי הצ"ח, הצבות חירום. הטייסת קטנה מאחיותיה בחיל, וכן גם אינטימית. שאלנו את רס"ן א' מה הן התכונות הנדרשות לטייס

משחקים גם את חיזבאללה

ב-115 בהשוואה לטייסים אחרים. התשובה שלו הייתה ברורה: "תכונה ראשונה במעלה היא חשיבה ביקורתית וראייה ביקורתית. הטייס אצלנו חייב להיות מסוגל להצביע על נקודות חולשה אצל המתאמן, להגדיר נושאים לחיזוק, להתאמות או לשינויים".

בטייסת פועל גף ביום אויב שמורכב ממפקדי כיתות בחיל האוויר, לוחמים מנוסים, שתפקידם ליטול  חלק בדימויים: הם מצוידים באמל"ח ובכלי רכב, מכירים את השטח, יודעים להתפרס בנקודה מסוימת כדי להציב חוליה שמדמה חוליה של החיזבאללה למשל. הם יודעים גם לאתר טייס שנטש את מטוסו ולבצע איסוף לוחמים מן השטח.

אותם לוחמים משגרים זיקוקים כחלק מאימון ויזואלי. הזיקוקים מדמים מצב שבו יורים על מטוס או על מסוק. לוחמי גף ביום אויב מדמים חוליית נ"ט של האויב, של ארגון טרור. מפקד עליהם קצין הגנה קרקעית, שאחראי גם לתיאום שטחי אש ברחבי המדינה.

ההיסטוריה של טייסת 115 רוויה בסיפורים פיקנטיים. כך למשל על טייסים אדומים שאימצו לעצמם שם ערבי על דש הסרבל, או כאלה שהפתיעו טייס מתאמן באוויר במתן פקודות בערבית כדי ש"יתרגל ויבין". אפילו טייסים שלסרבלם הוצמד דגל של מדינה ערבית.

מרחיבים את יכולות הביום

לא עוד. היום משימת הטייסת היא לשמור, לתרגל, לאמן ולשפר את כישוריהם של טייסי החיל ולהכין אותם להתמודדות עם אויב. הטייסת מרחיבה את תחומי יכולותיה בדימוי - לא רק למטוסי קרב אלא גם למסוקים ("סייפן", "ינשוף" ובקרוב "יסעור"), ופורסת את כנפיה גם למערך התובלה. בנוסף, מטפלת הטייסת גם בתחום ההגנה האווירית. אנשיה מכינים מתארים של סוללות פטריוט, קובעים סוללת פטריוט כחולה או אדומה וכך יוצרים מעין אימון דו-צדדי. למעשה הם מתכננים מה הדרך הטובה ביותר לתקוף סוללת פטריוט, ומה הדרך הטובה ביותר להגן על סוללת פטריוט.

"נקודת המוצא שלנו היא מתן שירות לחיל האוויר", אומר רס"ן א'. "להביא את כל טייסות החיל למקסימום שלהן. פחות מעניין אותנו לדמות אויב ספציפי. מוטב להעניק לטייסים את האימון הכי טוב והכי קשה כדי שיידעו להתמודד ביום פקודה".

טייס לשעבר בטייסת 115 מגדיר את המשימה של היחידה המיוחדת הזו: "אנו מתמחים בלחפש נקודות תורפה. אנו מייצרים ממלכת אי-ודאות. כל טייסת שבאה אלינו - באה להילחם נגדנו. הטייסת האדומה היא מרכיב כוח רב-עוצמה לחיל האוויר".

סרן ג' סיים קורס טיס לפני כחמש שנים. כשנתיים הטיס מטוסי "סופה" בטייסת 119 ולפני כשנה וחצי לבש את הסרבל בעל הסימנים האדומים בטייסת 115.  "אני רואה את עצמי כטייס אדום סדיר", הוא אומר, "אחראי לבנות אימונים ותרגילים ולטוס. המשימה שלי ושל חברי שונה לחלוטין מחברינו בחיל – משימתנו היא לאמן את הכחולים ולחכך אותם עם המציאות באוויר".

"אני טס הרבה, הפלטפורמה שלי מצוינת -F-16  "ברק". מדובר במטוס שמתאים מאוד למשימת הטייסת שלו. כטייס, השירות מעניין עבורי, מרתק ואתגרי. אני גם נהנה מכל רגע, חווה טיסות עם כל טייסי החיל ועם טייסים זרים, לומד ורואה הרבה צורות טיסה, מתארים מבצעיים ודרכי פעולה. מה שאנו עושים כאן איננו תרגיל למטה החיל, אלא אנו מכוונים את כל מה שאנו יודעים הישר אל הטייס בקוקפיט", מסכם סרו ג'.

*****

מתוך גיליון 46 של מגזין ישראל דיפנס

אולי יעניין אותך גם