כל עוד יש ביקוש לשוחד בכלא - יהיה גם היצע / פרשנות

אסירים – פליליים או ביטחוניים – עוסקים כל העת בניסיון למצוא עובדים בבתי הכלא אותם ניתן להשחית. מחלקות המודיעין של רשויות החוק פועלות במרץ כדי לאתר ולסכל את מאמציהם

 

טלפונים סלולריים שהוברחו. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

השבוע הותר לפרסום כי קצין שב"ס נעצר על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, לאחר פעילות מודיעינית בשילוב אנשי חטיבת המודיעין של שירות בתי הסוהר וגורמים נוספים. על פי החשד, הקצין, שמשרת כסוהר, החדיר טלפונים סלולריים לכלא רמון תוך ניצול מעמדו ותפקידו, והעבירם לאסירים ביטחוניים שמרצים מאסרים ארוכים על פעילות חבלנית עוינת כנגד מדינת ישראל ופגיעה באזרחים. החשוד נעצר בגין עבירות חמורות לכאורה של הברחת אמצעים אסורים לכלא, סיוע לארגון טרור, קשר אסור בין סוהר לאסירים, שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. 

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

יחד עם הקצין נעצרו מעורבים נוספים בפרשייה. המקרה מצטרפת לאירוע נוסף, שבו עלו לכותרות חשדות כבדים כנגד איש סגל בכיר, שעל פי החשד קיבל טובות הנאה כשוחד לצורך קידום ענייני אחרים בארגון. מאמר זה סוקר את נושא ניסיונות השוחד מצד אסירים ביטחוניים ופליליים כלפי אנשי סגל בבתי הכלא.

פשיעה בבתי כלא – נסתרת, מתוחכמת ונתמכת

מזה תקופה שאני מרצה ומדריך בפורומים שונים בנוגע לפשיעה וטרור מתוך, לתוך ובתוך בתי כלא. הניסיון שלי מבוסס על שירות ביטחוני של יותר מ-23 שנים במצטבר, שמתוכן חלק משמעותי של כעשור בתפקידים שונים בשב"ס. במסגרת תפקידי הן כמפקד היחידה המרכזית ללחימה בפשיעה ובטרור "דרור" והן בתפקידי פיקוד ומודיעין בארגון, אספתי לא מעט תובנות לגבי הפלטפורמה שבה ארגוני הטרור וארגוני הפשיעה מחוללים אירועים בבתי הכלא – ותובנות על האופן שבו רצוי וראוי להתמודד מולם.

ישנם שלושה עקרונות בסיסיים באשר להכוונת פשיעה וטרור מתוך, לתוך ובתוך בתי כלא. העקרון הראשון הוא שפשיעה, בין אם פלילית ובין אם לאומנית, היא נסתרת בכלא. אין כסף בכלא. העבריין או הטרוריסט מפקיד את תעודת הזהות שלו עם כניסתו ומתכבד במספר אסיר. החיבורים בין העבריינים והחיבורים בין המחבלים (אין חיבורים בין אסירים פליליים לאסירים ביטחוניים) מהווה לכשעצמו פלטפורמת נטוורקינג של פשיעה, לרבות פשיעה לאומנית. שם בתוך התאים, בחצרות האגפים, בנסיעות לבתי המשפט והטיפולים הרפואיים, באגפי המעברים – שם הם יסגרו את פרטי העסקה. את הדברים נדיר שיראה הסוהר באגף, משום שהם נעשים בקודים ובתחכום רב, ומתחת לרדאר של הסגל, שגם כך עמוס עד צוואר עם משימות השגרה ובכוח אדם מצומצם ביותר.

העקרון השני הוא התחכום. בני אדם נוהגים לזלזל בבני אדם אחרים. לעיתים מבורות, לעיתים מהתנשאות ולעיתים מיוהרה. האסירים ערים למצב הזה, והם מנצלים אותו לטובתם. חוסר ההשכלה הפורמאלית, הראש מעורר החמלה באשנב והדיבור העילג - אל שיגרום לנו לזלזל באסירים. יש לתת כבוד לכל אדם, אך להיות עירני בו-בזמן לסכנות העורבות. שלושה אנשי סגל שנמצאים באגף - סמל ושני זקיפים - שבמסגרת השגרה יפטפטו עצמם לדעת תוך שהאסירים מקשיבים, מזמינים את הצעת השוחד הבאה. טיול בתאילנד, רכב חדש, חתונת הבת או מצוקה כלכלית הן מקורות לאיסוף המידע של האסירים. הפנייה תעשה בשקט ותוך גישוש מטושטש לאיש הסגל - וחיש מהר מחוץ לכלא כבר תעשה פנייה קונקרטית על כסף וטובות הנאה.

העקרון השלישי הוא התמיכה החיצונית. המשותף לכל בית כלא בכל מקום הוא שללא תמיכה חיצונית לא ניתן להשלים את המהלכים הפליליים והלאומניים. תמיד תהא זו רשת של אזרחים שמסייעת בהעברת אמצעים ומסרים בחוץ: האישה והילדים, נותני השירות במתקנים, עורכי הדין, העובדים הסוציאליים, אנשי החינוך, אנשי הרבנות - ואף אנשי הסגל עצמם. "וועדת האיתור" של המחבלים והעבריינים שמה לה למטרה את כלל הפוטנציאלים להוות גורמי תמיכה בתכנון המבצעי שלהם, והם בעלי ממון רב וחסרי ערכים ועכבות. מסקנה אישית שלי היא שהאמירה מן המקורות: "סייג לחוכמה שתיקה" מקבלת משנה תוקף בתוך כותלי בית הכלא.

הפיתוי והנפילה

כאשר הסגל והמעגל התומך של אנשי הטיפול, השיקום והחינוך, המתנדבים והאזרחים נמצאים באינטראקציה מתמדת עם האסירים בתוך הכלא, מקבלים היכולת האישית להישמר וסט הערכים האישי משנה תוקף בחשיבות. הרי המוכנות של ארגוני הטרור וארגוני הפשיעה להציע סכומי כסף אדירים לסוהרים ולקצינים עבור ההברחה של פלאפונים, סמים ואמצעים אחרים קיימת תמיד. נותרה רק נקודת השבירה של הגורם האנושי - והנפילה בוא תבוא. המחירים של השוחד שאותו מוכנים להציע המחבלים עבור הברחה נעים בין 10,000 שקל ל-80,000 שקל וצפונה, תלוי בבית הכלא וברמת הביטחון. אולי בעסקה הראשונה ישלמו שליש מהסכום המוצע, אך מרגע שיכנס איש הסגל לעסקה המפוקפקת הוא כבר יבין שהוא ברשת שלהם, וסביר שלא יקבל יותר שכר.

האיום בהלשנה, מלווה ברגשות הבושה האישית, ירחף מעל ראשו של מקבל השוחד באופן מתמיד ויאלץ אותו להמשיך במעשיו הפליליים. גם בתקופתי נתפסו קצינים בכירים בהברחות מכשירים סלולריים למחבלים. בין המבריחים היו סוהרים בסדיר ובקבע, אנשי מרכזי המכר, עובדות סוציאליות, קבלנים, נותני השירות במתקנים ועוד. המסקנה היא שכל עוד יש ביקוש למקבלי שוחד בקרב האסירים, יהיה גם היצע בקרב הסגל. הנפילה שתבוא לאחר האירוע ועם המעצר היא איומה. כניסה של אדם נורמטיבי למעצר, פגיעה בזכויות הפנסיוניות, פיטורין והליכים פליליים סביר שיפגעו קשות באדם ובמשפחתו. נשאלת השאלה: האם היה שווה כל המהלך הזה?

רמה מודיעינית וחקירתית מרשימה

כד להבשיל מידע איכותי לראיות נדרשת עבודה מודיעינית סיזיפית ומורכבת, ובמקביל נדרשת פעילות מבצעית לאיסוף הראיות כחלק מההליך החקירתי והמשפטי. חטיבת המודיעין של השב"ס; קציני המודיעין וההערכה בבתי הכלא; והיחידות הארציות, ובראשן "דרור", מבצעים עבודה מרשימה ביותר. אנשי המודיעין יכולים להתגאות בפעילותם, קשה ככל שתהיה ברמה המקצועית ובחשיפה התדמיתית. בעזרת עבודה זו חשפו בעבר רשתות טרור בניסיונות הברחה של אמצעים אסורים, וכך גם במקרה דנן על פי הפרסומים. השילוב של אנשי המודיעין של שב"ס עם אנשי להב 433 הוא מודל מנצח. כך מייצרים הרתעה והופכים ארגון לטוב יותר וערכי יותר. אני מקווה שימשיכו לבצע עבודתם נאמנה ויהיו בעלי אומץ לחשוף כל פגיעה בביטחון המדינה ובביטחון הארגון בכל הרמות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית