בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

עבור אמריקה הלטינית, 2019 הייתה שנה משמעותית במלחמה בקרטלים. ארגוני הפשע מישראל פועלים במדינות אלה, לכן גובר הצורך בשיתוף פעולה הדוק. לתוך הוואקום הזה ייכנסו חברות ישראליות, שמעוררות עניין במרכז אמריקה  

 
בין ישראל לקרטל: אתגרי מדינות אמריקה הלטינית

חיילים מקסיקנים בפעילות נגד הקרטלים. צילום: AP

שנת 2019 הייתה מאתגרת במיוחד עבור מקסיקו, פנמה ומדינות נוספות ביבשת הלטינית. פשיעה גואה, "אסטרטגיית השוחד" שמשחיתה כל חלקה מוסרית ומקצועית, קרטלים אימתניים ועוצמתיים שמטילים אימה על רשויות, שלטון החוק והאזרחים, "כלכלת סמים" שמייצרת הכנסות שלא מביישות הכנסות מדינתיות - כל אלה קוראים תיגר משמעותי על ההתמודדות של המדינות הלטיניות עם גורמי הפשיעה במדינות הללו ועל היכולת שלהן לייצר שינוי חיובי.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מאמר זה סוקר את האתגרים שבלחימה בפשיעה המאורגנת והחמורה במדינות דרום ומרכז אמריקה ואת ההשפעות שפשיעה זו מייצרת על מדינות המערב.

סיכום שנתי "פגז"

את הבוקר של דצמבר 2019 פתחו כלל כלי התקשורת בפנמה עם דיווח על ההחלטה הדרמטית של הנשיא, לאורנטיאו קרטיזו. הנשיא הורה על הכנסת סוכני הרשות הפדרלית ואנשי הכוחות המיוחדים של המשטרה והצבא לפעילות בבית הכלא "לה גויה". החלטה דרמטית וחסרת תקדים במדינה, שנבעה מאירוע אלים וקשה שהתרחש במתקן כמה ימים קודם לכן. באירוע שהתרחש ביום ג' שקדם להחלטת הנשיא נהרגו בהתנגשויות בין ארגוני הפשיעה 15 בני אדם, תוך שימוש בנשק חם מסוג קלצ'ניקוב שהוברח לכלא על ידי האסירים מבעוד מועד.

כ-1,000 סוכנים ולוחמים השתלטו בפעילות מתואמת על בית הכלא "לה גויה", ובייחוד נכנסו לטיפול נקודתי באגפים 13 ו-14. במסגרת הפעילות הוכנסנו ראשי הקרטלים ויעדים שהוגדרו לתנאי הפרדות, בידוד והעברות מבית הכלא. הנשיא התייחס לכך ואמר שבמקביל לפעילות הורה על חקירה פדרלית מקיפה שמטרתה איתור המעורבים בהברחה, הן אסירים והן סגל, איתור וגילוי נתיבי הברחה והשיטה. התגובות במדינה היו סוערות והיו מי שהגדירו את פעולות השלטון כמעט מידי ומאוחר מידי.

מקסיקו בוערת

שנת 2019 הייתה שנה מורכבת עבור השלטונות והאזרחים במקסיקו. שנה של השתוללות חסרת רסן של ארגוני הפשיעה והקרטלים בינם לבין עצמם ובינם לבין רשויות החוק. במלחמה הזו שילמו גם אנשי כוחות הביטחון וגם האזרחים החפים מפשע בחייהם. אירוע בריחתו של אבידו גוזמן, בנו של ברון הסמים האימתני "אל צ'אפו" שהוסגר לארה"ב, בו נהרגו שוטרים פדרליים ואזרחים, לא היה האחרון בסדרת "האימה" המציאותית של מקסיקו.

ירי ללא אבחנה מנשק אוטומטי ברחובות קוליקיאן, שימוש במקלע כבד 0.5 מ"מ בלב סביבה עירונית והרג חפים מפשע הם רק מקצת האירועים הקשים עמם התמודדה מקסיקו במסגרת הלחימה בפשיעה הגואה והאלימה במדינה. מגמה מדאיגה וגוברת כעת במקסיקו היא התעצמות הצבאית חסרת התקדים של קרטלי הסמים במושגים של התעצמות בידע, יכולת ואמצעים צבאיים מודרניים. כך לדוגמה, בשלהי דצמבר 2019 מגיעים דיווחים ממדינת חליסקו שבמחוז טוקספאן על פעילות פדראלית בה נתפס פס ייצור של רכבים משוריינים עבור הקרטלים. מגמה מדאיגה זו מצביעה על כך שפעולות רשויות החוק והשלטון במדינה אינן מרתיעות את הפשיעה המאורגנת והקרטלים.

תמצית הקוקה שמשפיעה גם על ישראל והמערב

התמודדות עם פשיעה מכל סוג, ובדגש על פשיעה חמורה, מצריכה אינטגרציה של יכולות, שילוב של מודיעין איכותי, טכנולוגיה מתקדמת ויכולות מבצעיות גבוהות ביותר. התפיסה לפיה ברגע שעבריין נעצר הסתיימה השפעתו על הפשיעה בחברה היא מוטעית ומטעה. כאשר מחסלים שני עבריינים ישראליים בכירים במסעדה לאור יום במקסיקו, במה שנראה כהזמנת חיסול פר אקסלנס, ניתן לומר ששיתוף הפעולה העברייני הדוק.

הכתבות הכי נקראות באתר:

18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"

זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

איום משמעותי: בשלות מבצעית לטורפדו האיראני

לחזק חוליה חלשה: צה"ל מנתב משאבים לגדודים

המצב מחייב שיתוף פעולה בין מקבלי ההחלטות במדינות אמריקה הלטינית ובין אלה שבישראל לתוכניות אסטרטגיות משנות מציאות. חלק מהתוכניות, ראוי ורצוי שיכללו שיתוף פעולה הדוק יותר בין מדינות. תפרחת הפרג ותמצית הקוקה שמיוצרים בדרום אמריקה ובמקומות נוספים בעולם גורמות להשפעה ישירה על המערב, לרבות על ישראל. חיבורים עבריינים של גורמי פשיעה בכפר הגלובאלי שלנו מושרשים כבר מזמן.

כאשר ראשי הפשיעה המאורגנת בישראל מוצאים במקסיקו, קולומביה, בוליביה, פנמה ואחרות כר נוח להתפתחות עסקית עבריינית, מקימים לאורך השנים כנופיות מקומיות אשר משתפות פעולה עם הקרטלים המקומיים ומייבאים טונות של סמים לאירופה ולישראל - הרי שאין להתפלא שהטיפול דורש שיתוף פעולה בין מדינתי הדוק. יש שיתופי פעולה שקיימים לכאורה בשטח במסגרת נציגות משטרת ישראל ומשרדי ממשלה, אבל הצורך גובר על מה שקיים במציאות. בנוסף, ניכר כי שנת 2020 תהא שנה בה היכולות הישראליות הפרטיות בתחום המודיעין, הלחימה בפשיעה והגנת הסייבר, בדגש על בתי הכלא, יהוו מוקד התעניינות משמעותי במדינות אמריקה הלטינית והזדמנות עסקית משמעותית.