החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

החיסול של סולימאני והנקמה האיראנית שלאחריה הפנו את תשומת הלב האמריקנית להגנה על אנשיה ונכסיה בעיראק. להערכת מומחים, המצב עלול להביא לירידה באפקטיביות הלחימה נגד דאעש, אשר מבצע ארגון מחדש בעיראק

 
החשש: פגיעה במלחמה נגד התעצמות דאעש

עמדת נשק של כוחות הקואליציה נגד דאעש בעיראק. צילום: AP

תשומת הלב האמריקנית מופנית כעת בעיראק להגנה על כוחות הצבא האמריקני, שהפכו ליעד משמעותי עבור איראן ושלוחותיה במדינה, המיליציות השיעיות. לאחר חיסול סולימאני והנקמה האיראנית, שכללה ירי טילים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק, התבטאו אנשי המיליציות הפרו-איראניות שכעת הגיע תורם לפעול נגד הכוחות האמריקניים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

עוד לפני חיסול סולימאני, התריעו גורמי מודיעין כורדיים ומערביים כי ישנן אינדיקציות מתגברות לכך שארגון דאעש מבצע ארגון מחדש בעיראק, שנתיים לאחר שאיבד את שארית שטחו במדינה. על פי דיווח ב-BBC, שפורסם לאחרונה, הלוחמים של דאעש מתארגנים מחדש באזורים נידחים בעיראק, ויש ברשותם כסף ואמצעים על מנת להיערך לפעילות מוגברת במדינה.  

לאור המצב, ישנה הערכה כי ההתרחשויות השונות ישפיעו על המאמץ למנוע את ההתפשטות המחודשת של דאעש בעיראק. על פי דו"ח של מכון מאיר עמית, "האירועים הדרמטיים שהתחוללו השבוע ובמוקדם חיסול קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, וירי הטילים בתגובה לעבר שני בסיסים אמריקאים בעיראק, עלולים, להערכתנו לפגוע באפקטיביות של המערכה שמנהלת ארה”ב כנגד דאעש".

במרכז המידע על שם מאיר עמית ז"ל, מסבירים כי "ביטוי לכך ניתן לראות השבוע עם הודעת צבא ארה”ב, כי הוא השעה את הפעילויות הצבאיות נגד דאעש, משום שהוא מחויב עתה לתת עדיפות להגנה על הבסיסים העיראקיים המארחים את כוחות הקואליציה. למרות הצהרת שר ההגנה האמריקני מארק אספר, כי ארה”ב תמשיך במאמציה נגד דאעש, הלחצים המופעלים על כוחות ארה”ב ומדינות הקואליציה בעיראק עלולים להוביל בסופו של דבר להוצאת כוחות מעיראק תוך פגיעה במערכה נגד דאעש".

הכתבות הכי נקראות באתר:

18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

קאסם סולימאני - עלייתו ונפילתו של ה"שאהיד החי"

זיהוי שגוי ומתח מבצעי: כך הופל המטוס האוקראיני

איום משמעותי: בשלות מבצעית לטורפדו האיראני

לחזק חוליה חלשה: צה"ל מנתב משאבים לגדודים

"מנגד", טוענים חוקרי המרכז, "הוצאת כוחות ארה”ב ומדינות הקואליציה, או לחלופין העתקת מוקד פעילותם להגנה על עצמם, צפויים להעלות את המורל של פעילי דאעש ולספק לו הזדמנות להאיץ את תהליך שיקום יכולותיו הצבאיות ולהגביר את היקף פעילותו, בעיקר בזירה העיראקית".

למרות הערכה זו, נראה כי לפחות בינתיים עצימות הפעילות של דאעש בעיראק נותרה נמוכה יחסית. "בזירה העיראקית התנהלה השבוע פעילות דאעש בעצימות נמוכה. דפוסי הפעולה שבלטו השבוע היו: הפעלת מטענים נגד כלי רכב של כוחות הביטחון העיראקים, ירי צלפים וחיסולים אישיים. כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו בפעילות סיכול ומנע בעצימות נמוכה", צוין בעיקרי הדו"ח של מרכז המידע.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות