18 חודשי הכנה: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

יותר משבוע לאחר החיסול של קאסם סולימאני ממשיך להיחשף מידע על המבצע ועל שבעת הימים המתוחים שלאחריו. הניו יורק טיימס חושף - מרשימת החיסול הסודית, דרך רשת הסוכנים שעקבה אחרי סולימאני ועד המסר המרגיע מאיראן

קאסם סולימאני. שמו הופיע במזכר סודי. צילום: AP

בארה"ב ממשיכים להיערם פרסומים עם פרטים חדשים אודות החיסול של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. תחקיר של הניו יורק טיימס מגלה מה קרה בשנה וחצי שלפני החיסול ושבעת הימים שלאחריו, שגרמו למתיחות גבוהה באזור כולו עקב החשש לנקמה איראנית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

התחקיר של הניו יורק טיימס מתחיל דווקא מהסוף – מההודעה המרגיעה שהגיעה מכיוונם של האיראנים לאחר ירי הטילים שביצעו לעבר בסיסים של ארה"ב בעיראק. ארה"ב, כך על פי הדיווח, שלחה לאחר החיסול של סולימאני מסרים חשאיים דרך מתווכים שוויצריים, שהפצירו באיראן שלא להגיב בעוצמה כה רבה. "לאחר שהיא הגיבה, וירתה 16 טילים לעבר בסיסים שאכלסו חיילים אמריקנים מבלי לפגוע באיש כמפגן כוח יחסית לא מזיק, חזרה הודעה דרך השוויצרים שאומרת שזהו סוף לפעולות התגמול. ההודעה שהועברה לוושינגטון שכנעה את הנשיא טראמפ תוך כמה דקות שלא להגיב מעבר לכך", נכתב בפרסום.

הדרך לחיסול של סולימאני, כך על פי הניו ירוק טיימס, נסללה עוד עקב הרג האזרח האמריקני בהתקפה של גדודי חיזבאללה, מיליציה פרו-איראנית, על בסיס המאכלס כוחות אמריקניים באזור קירקוק. יועציו של טראמפ אמרו לו כי איראן ככל הנראה פרשה לא נכון את ההימנעות שלו מתגובה לפיגועים של מיליציות שיעיות בעבר. הנשיא טראמפ החליט להגיב הפעם – והורה לתקוף יעדים של גדודי חיזבאללה בעיראק ובסוריה.

יומיים לאחר מכן, בסוף חודש דצמבר, החלו ההפגנות האלימות נגד השגרירות האמריקנית בבגדד. "טראמפ וצוותו היו מודאגים שמא יחזרו התמונות של השתלטות על השגרירות באיראן בשנת 1979. טראמפ הורה על שליחת כוחות חיל הנחתים לבגדד. הנחתים קיבלו מעט מידע על משימתם או על המתרחש בשטח כשהעמיסו את הקיטבקים שלהם בתחמושת. כל מה שידעו זה שהם נשלחים לאבטחת השגרירות בהוראה אחת ברורה: אם מפגינים נכנסים למתחם, הרגו אותם", נכתב בפרסום של הניו יורק טיימס.

"כשהוא צופה בטלוויזיה בפלורידה, טראמפ היה נסער עקב הכאוס והיה מוכן לאשר תגובה קשה יותר. ב-31 בדצמבר, הסתובב לו תזכיר סודי ביותר, עליו חתום רוברט אובראיין, יועצו לביטחון לאומי של טראמפ, בו היו רשומים יעדים פוטנציאליים לתקיפה. בתזכיר צוינה גם אפשרות פרובוקטיבית יותר - הכוונה לפגוע בפקידים איראניים ספציפיים. אחד השמות ברשימה היה קאסם סולימאני", נכתב בניו יורק טיימס.

גיוס הסוכנים הנרחב

במהלך 18 החודשים האחרונים, אמרו גורמים רשמיים לניו יורק טיימס, היו דיונים אם לחסל את סולימאני. ההערכה הייתה שיהיה קשה מאוד לפגוע בו באיראן, ולכן הועלה הרעיון לעקוב אחריו במהלך אחד מביקוריו התכופים בסוריה או בעיראק. סוכנויות הביון האמריקניות קיבלו מידע אודות תנועותיו מסוכנים שפעלו בשבעה מקורות - צבא סוריה, כוח קודס בדמשק, חיזבאללה בדמשק, שדות תעופה דמשק ובגדד גדודי חיזבאללה וכוחות מיליציה נוספים.

כשברקע המתיחות האחרונה במאי סביב האירועים שהתרחשו במפרץ הפרסי, העבודה המודיעינית סביב המעקב אחר מסעותיו של סולימאני הלכה והתעצמה. "נדונו חלופות שונות לחיסול, חלקן בסוריה, חלקן בעיראק. סוריה נראתה מורכבת יותר, הן מכיוון שלצבא האמריקני היה פחות חופש תנועה שם והן מכיוון שגנרל סולימאני בילה את רוב זמנו עם קציני חיזבאללה ובעלי תפקידים אותם לא רצו האמריקנים להכניס תחת הכוונות ולהביא למתיחות גדולה עם ישראל", כך נכתב בניו יורק טיימס.

סוכנים שגויסו בסוריה ובעיראק דיווחו מעת לעת על תנועותיו של הגנרל סולימאני, לפי גורם המעורב בעניין ושוחח עם הניו יורק טיימס. "המעקב העלה כי הוא טס על מספר חברות תעופה ולעיתים נקנו כמה כרטיסים כדי לגרום הסחת דעת. האמריקנים ידעו כי הוא עולה על מטוסים ברגע האחרון ויושב במחלקת העסקים כדי לעזוב ראשון.

טראמפ. צילום: AP

הגנרל סולימאני יצא לטיסה האחרונה בערב ראש השנה האזרחית. הוא טס לדמשק ואז פנה ברכב ללבנון להיפגש עם נסראללה, מנהיג חיזבאללה, ואז חזר באותו ערב לדמשק. "במהלך פגישתם,  אמר נסראללה בנאום מאוחר יותר לאחר החיסול, כי הזהיר את סולימאני מפני חיסול. אך כזכור, הגנרל סולימאני צחק, ואמר כי למעשה, הוא קיווה למות מות קדושים, וביקש מנסראללה להתפלל שיעשה זאת. באותו יום, במטה ה-CIA בלנגלי, עבדו כדי להגשים את תפילותיו. בפני ראש הסוכנות ג'ינה הספל הוצג מידע מודיעיני שמצביע על כך שהגנרל סולימאני מתכונן לעבור מסוריה לעיראק. גורמים רשמיים אמרו לה כי יש מודיעין נוסף שהוא עובד על מתקפה רחבת היקף שנועדה להוציא כוחות אמריקניים מהמזרח התיכון", נכתב בניו יורק טיימס.

מדינת המפתח - שוויץ

"לא הייתה פיסת מודיעין אחת מוחלטת. במסדרונות ה-CIA דיברו על פסיפס של מידע. קצינים דיברו על השפעת הפסיפס על שאריות מידע מרובות שהתלכדו והצביעו על כך שהגנרל סולימאני מארגן כוחות פרוקסי באזור, כולל בלבנון, תימן ועיראק, לתקוף שגרירויות ובסיסים אמריקניים. עם זאת, הספל הייתה משוכנעת שיש עדויות להתקפה הקרובה וטענה כי ההשלכות של אי חיסולו הן מסוכנות יותר מהמתנה", נכתב עוד.

"המדינה האירופית החשובה ביותר בשבעת הימים הללו שלאחר החיסול, כך התברר, הייתה שוויץ, ששימשה כמתווכת בין ארצות הברית לאיראן מאז שניתקו את היחסים הדיפלומטיים ב-1980. שעות לאחר התקיפה, פנה מרקוס לייטנר, שגריר שוויץ בטהרן, והעביר את המסר האמריקני. האמריקנים אמרו 'אם אתם רוצים לנקום, נקומו בפרופורציות למה שעשינו'", נכתב עוד.

האש שפרצה לאחר החיסול בנמל התעופה של בגדד. צילום: AP

ארה"ב כבר הייתה מוכנה לתקוף מתקנים נוספים באיראן במידה והתגובה תהיה חסרת פרופורציות. בינתיים, מידע מודיעיני אמריקני העלה כי התגובה האיראנית תכלול ירי טילים לעבר בסיסים אמריקניים. סגן הנשיא פנס והיועץ אובריין פנו מיד לחדר המצב המיוחד, אליו הצטרפו לאחר מכן הנשיא טראמפ ופומפאו. בפנטגון התכנסו שר ההגנה אספר ויו"ר המטות המשותפים מארק מילי.

קצת אחרי השעה 17:30 (שעון ארה"ב) הגיעה ההודעה לחדר המצב: "אדוני, יש לנו אינדיקציות לשיגור בשעה 22:30 שעון זולו ממערב איראן לכיוון עיראק, סוריה וירדן". המטח הסתיים לאחר שעה אך מפקדי הבסיס האמריקני הורו לחיילים להישאר במקלט למקרה שיגיעו יותר טילים. בסביבות השעה 7:30, כשעה לאחר סיום התקיפה, פנו אספר וגנרל מיליי לבית הלבן כדי להיפגש עם מר טראמפ. "הטילים פגעו במסוק, כמה אוהלים ומבנים אחרים, אך הודות לאזהרה מראש לא נגרם נפגעים. ובאמצעות השוויצרים הגיעה הודעה נוספת: זהו. זו הייתה תגמול שלהם", טוענים בניו יורק טיימס. לאחר מכן הגיע הציוץ המרגיע של טראמפ, רגע לפני שפרש ככל הנראה לנוח: "הכל בסדר!".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית