איום משמעותי: בשלות מבצעית לטורפדו האיראני

האיראנים הציגו יכולת לשיגור טורפדו HOOT מצוללות ננסיות. הטורפדו יוצר באיראן בהתבסס על טכנולוגיה מתקדמת של ברה"מ לשעבר. מדובר באיום על כוחות אמריקניים, אך ניתן להעריך כי איראן עלולה להעבירו גם לחיזבאללה

 

טורפדו Hoot

על רקע המתיחות הגוברת עם ארצות הברית, חיסולו של קאסם סולימאני וירי טילים מאיראן לעבר בסיסי צבא בעיראק, מנסה איראן לחזק את יכולת ההתרעה שלה מול ארצות הברית גם במצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי, אשר מכיוון זה תגיע תקיפה אמריקנית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במהלך השבועות האחרונים התקיים תרגיל ימי מרשים בהיקפו ומשותף לחיל הים האיראני הסדיר, חיל הים של משמרות המהפכה, הצי הרוסי והצי הסיני. בנוסף בוצעו פעילויות מבצעיות של חיל הים של משמרות המהפכה נגד כלי שיט צבאיים אמריקניים, לרבות הטרדתה של נושאת מטוסים אמריקנית יחד עם אניות מלחמה המלוות אותה. אם לא די בכך, ב-8/1/10 התקיים תרגיל משמעותי מאוד בו הוצגה יכולת מבצעית חשובה של כוח צוללות הננס של משמרות המהפכה.

במסגרת התרגיל הוצגה יכולת מבצעית, להשגתה עמלו האיראנים קשות לפחות בעשור האחרון. מדובר בשיגור טורפדו מדגם Hoot מצוללות הננס האיראניות מדגם Ghadir. ה-HOOT הינו טורפדו איראני המבוסס על שחזור הנדסי ושדרוג יכולות של טורפדו רוסי מדגם Shkval. האיראנים לא רכשו את הטורפדו מרוסיה, אלא השיגו לפני יותר מעשור שנים גופים של טורפדו מדגם זה ממקור אחר.

טורפדו ה-Shkval, שהינו טורפדו "כבד" (בקוטר 533 מ"מ), פותח בברית המועצות ונועד לשיגור מצוללות גרעיניות וממשגרים יבשתיים וממשגרים תת-מימיים ניידים. הטורפדו שוקל כ-2.7 טונות ואורכו כ-8 מטרים. הטורפדו הרוסי, הנועד לשיגור מצוללות נגד ספינות וצוללות, היה אמור במקור לשאת ראש קרב גרעיני, וככל הנראה היה טורפדו מדגם כזה אשר התפוצץ בצוללת הרוסית, ה-Kursk, וגרם לטביעתה.

הצוללות הננסיות של איראן

הטורפדו האיראני-רוסי הינו בעל יכולת ל"טוס" מתחת לפני המים במהירות גבוהה מאוד, של כ- 200 קשרים ולטווח של כ-11 ק"מ, באמצעות מנגנון ייחודי אשר פותח בברית המועצות, המכונה סופר-קוויטאציה. המנגנון המצוי בחרטומו של הטורפדו, מייצר מקדמת הטיל ולאורך גופו בועת אוויר, כך שהטורפדו למעשה מתקדם מתחת למים בתוך בועת אוויר, הממזערת את החיכוך של הגוף עם המים וכך הוא יכול להשיג מהירות גבוהה.

הישג איראני שהפך לאיום משמעותי

אם ננסה להבין את משמעות הדבר, הרי שהטורפדו הנע מתחת למים במהירות של כ-370 קמ"ש מגיע לטווח המרבי שלו לאחר שלוש וחצי דקות. לשם השוואה, מהירות מרבית של אוניית מלחמה הינה כ-32 קשרים בלבד, וצוללת מפליגה לאט מכך באופן משמעותי. מהירותו של הטורפדו וגודל ראש הקרב שלו (כ-200 ק"ג חומר נפץ) לא מאפשרים לקורבנם לפעול נגדו.

ההישג האיראני הינו משמעותי בשני ממדים. הראשון הוא יכולתה של איראן לשחזר ולשדרג את הטורפדו הרוסי, לייצרו עם מנגנון הסופר-קוויטאציה המשוכלל ואף להתאימו לקוטר פתח הירי בצוללות הננס (330 מ"מ). ההישג השני הוא יכולתה לשגר את הטורפדו מצוללות הננס שלה ולהגיע לבשלות מבצעית. ככל הנראה, טווח הטורפדו המוקטן הינו כ-7 ק"מ.  

יכולת איראנית זו מצטרפת ליכולת צוללות הננס לירות טילים מדגם C-704 נגד כלי שיט, יכולת אשר הודגמה והוכחה מבצעית במהלך חודש נובמבר 2019.

יכולות צי צוללות הננס האיראניות (למעלה מ-25 צוללות מבצעיות) לירי טילים, טורפדו ולהטלת מיקוש ימי, הופכות אותן לכלי יעיל וקטלני נגד כלי השיט האמריקניים הפועלים במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז. יכולת זו הינה איום ממשי על הצי האמריקני.

יתרה מזו, סביר יהיה להניח שהיכולת לשיגור טורפדו ה-Hoot בשני ממדיו (533 מ"מ ו- 330 מ"מ) קיימת אף לשיגורו ממשגרים יבשתיים ותת-מימיים נייחים ומוסווים.

זאת ועוד, אם הטורפדו מבצעי באיראן, יהיה נכון להניח שהיחידה הימית של חיזבאללה צוידה או לכל הפחות צפויה להצטייד בטורפדו מדגם זה. הפעלת טורפדו מדגם זה מהחוף הלבנוני לעבר ספינות חיל הים, הינו איום של ממש על חיל הים הישראלי, במידה ויידרש לפעול בקרבת החוף הלבנוני.

הכתבות הכי נקראות באתר:

חיסול סולימאני: המודיעין מאחורי המבצע הדרמטי

"האיום החמור – פרוץ 'מלחמת הצפון הראשונה'"

הזמנה ראשונה של "חץ דורבן" עבור נגמ"ש איתן

מנסה לתקן תדמית? NSO מגייסת קצינה בכירה בצה"ל

האקרים ביצעו תקיפת סייבר על משמר החופים האמריקני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית