איראן מציגה יכולות מרשימות של רציפות תפקודית

על פי הערכות, חיסול סולימאני אינו גורם מבטל של פעילות כוח קודס במזה"ת, אלא מעכב בלבד. רצונו של המפקד החדש להוכיח את עצמו עשוי לקצר את הזמן שייקח לארגון, לשוב ל"תפוקה" זהה לזו שבתקופת סולימאני. דעה   

 

מפקד כוח קודס החדש איסמעיל קאאני 

מתוך שלל הכתבות והמאמרים סביב חיסולו של סולימאני בעיתונות הישראלית, תפס את עיני מאמר של מרכז המידע למודיעין וטרור על שם אלוף מאיר עמית. המאמר סוקר את ההשלכות האפשריות של יציאת סולימאני מהמשוואה המזרח תיכונית. במסגרתו, הגיעו במרכז למסקנה כי "מותו של סולימאני לא צפוי, להערכתנו, לחולל שינוי של ממש באסטרטגיה האזורית בה נוקטת איראן או לגרום לה לסגת מיעדי העל שלה באזור".  

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

עם זאת, במאמר מסייגים כי "הסתלקותו של סולימאני עשויה להקשות על יכולתה לממש יעדים אלה, לכל הפחות בעתיד הקרוב. חרף תקופת שירותו הממושכת של אסמאעיל קא'אני, מפקד כוח קודס הנכנס, כסגנו של סולימאני והיכרותו הרבה עם המערכת האזורית, הוא עשוי להתקשות בהתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני איראן באזור, במיוחד בעידן שלאחר מלחמת האזרחים בסוריה והמערכה נגד דאעש בעיראק".  

כלומר, הדיון, על פי הערכת המרכז, נסוב סביב פרק הזמן שייקח למשמרות המהפכה להגיע ל"תפוקה" שהייתה בזמנו של סולימאני. אם נוסיף לזה את התמריץ של אסמאעיל קא'אני להראות שהוא שווה לפחות כמו סולימאני, אזי תקופה זו יכולה להתקצר משמעותית. ללא תלות בהערכת זמנים, התוצאה היא שהחיסול אינו גורם מבטל של פעילות משמרות המהפכה במזרח התיכון, אלא גורם מעכב בלבד. מכאן, שאם הערכה זו נכונה, איראן מציגה מבנה ארגוני-צבאי המאפשר רציפות תפקודית מרשימה. זאת, בניגוד לדעות אחרות על הספקטרום האישי הטוענות כי סולימאני היה המחולל של פעילות משמרות המהפכה (זרועות התמנון) ואלה ימותו עם חיסולו.  

אין ספק כי חיסולו של סולימאני הוא אירוע מרכזי בתולדות משמרות המהפכה של איראן, עם זאת, על ציר הזמן, הארגון ככל הנראה ימשיך בשלו. מדובר בארגון עם כיסים עמוקים הכולל תשתית אנושית גדולה וקשור בטבורו לממשל בטהרן. ככזה, נראה כי אין לראות בחיסולו של סולימאני סוף פסוק, אלא תחילתה של תקופה חדשה תחת המפקד הנוכחי, קא'אני, שטרם ברור לאן פניו מועדות בהיבט של ניהול המערכה נגד ציר מדינות המערב והמדינות הסוניות במזרח התיכון.

חיסול קאסם סולימאני – סיקור מיוחד

מהכטב"מ ועד טיל "אש הגיהינום": האמצעים לחיסול

הפריצה של סולימאני: מהעוני ועד צמרת השלטון

אחרי חיסול סולימאני: רוחות מלחמה במזה"ת

היורש בפיקוד כוח קודס: "עוד תראו גופות אמריקנים בכל המזה"ת"

זרוע איראנית: המיליציות השיעיות החזקות של עיראק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית