לא נס חנוכה: התקדמות המגעים עם חמאס

אחרי חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי אל-עטא, שהיווה על פי ישראל מכשול להסדרה, נראה כי ישראל ניצלה את ימי החנוכה לשיחות עם חמאס. מי שייבחן את ההסדרה בעשור הקרוב, צפוי לראות רצועת עזה אחרת. פרשנות

 

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה. צילום (ארכיון): AP

 

הימים האחרונים במהלכם חגג עם ישראל את חג החנוכה עם סופגניות ולביבות, נוצלו על ידי הדרג המדיני והצבאי לשיחות עם חמאס לקראת הסדרה אפשרית. לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא. אל-עטא, כך לפי פרסומים בישראל, היה המכשול להסדרה עם חמאס, ולכן חוסל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כחלק מתהליך ההסדרה הלא פורמלי, מפרסמים בעזה שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר אתמול בישיבתו ייצוא של עוד 600 טונות של תות שדה מעזה ובנוסף להכניס לרצועת עזה סירות דייג חדשות ודשן חקלאי.

ניסיון ההסדרה עם חמאס מגיע על רקע אוזלת יד מדינית מול הארגון ברצועה. מאז שחמאס השתלט על עזה בשנת 2007, כמעט 13 שנים עברו עם כמה ניסיונות צבאיים לכיבוש הרצועה ומיגור הארגון. כולם עלו בתוהו. לאחר שלוש עד ארבע שנים חזר חמאס, כל פעם עם הנהגה אחרת לשלוט ברצועה. ואיתו, חזר הטרור המופנה בעיקר נגד תושבי עוטף עזה.

בהאא אל עטא. היווה מכשול להסדרה

הדרג המדיני בישראל, בכל 13 השנים האלו, לא הציג תכנית מדינית. אין לו גם הרבה חלופות. האופציות כוללות: כיבוש הרצועה והחלת משטר צבאי כפי שהיה נהוג בעבר בעזה, מהלך שספק אם יקבל אישור אמריקני ובינלאומי להקמתו; העברת הרצועה לשליטת הרשות הפלסטינית וקידום מדינה פלסטינית בעזה ויו"ש; או העברת השליטה בעזה לגורם בינלאומי שישאיר את ישראל במצב ביטחוני גרוע מהיום. כל שלוש החלופות גרועות ביחס להשארת חמאס בשלטון תחת הסדרה מסוימת. עם זאת, את האמת הזו קשה למכור לציבור הישראלי. בעיקר לתושבי עוטף עזה שסובלים מטרור אין סופי כבר יותר מעשור.

כולם רוצים הסדרה

למאמצי ההסדרה בעזה ישנו גם היבט גיאופוליטי, או יותר מדויק - אמריקני. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, עוסק בימים אלה בהליך בחירות לקדנציה נוספת שיערכו בנובמבר 2020. לצד ניסיון הדחה מצד הדמוקרטים בגין, לכאורה, התנהגות לא ראויה שלו מול אוקראינה, רוצה טראמפ להביא הישגים מדיניים. ביניהם, הסכמי שלום, או לפחות הסכמי הסדרה. לאחרונה מופעל לחץ עצום על אפגניסטן להביא להסכם עם הטאליבן, על ישראל להגיע להסכם עם חמאס ועל סעודיה להגיע להסכם עם תימן. ככל הנראה, למאמץ הלחצים הזה שותפות מחלקת המדינה בסיוע סוכנות ה-CIA.

היבט נוסף להסדרה הוא ההיבט הצבאי. כל תקופת שקט משמעותה התעצמות חמאס. הסדרה תפריע לצה"ל לנקוט בפעולות יזומות בעזה, גם כאשר יתגלו מפעלי רקטות לדוגמא. כלומר, צה"ל ושירותי הביטחון הישראליים יהיו צריכים לעסוק בעיקר בשרשרת האספקה של חמאס שעוברת מחוץ לעזה (אפריקה, זירה ימית, לבנון, וכו'). ההסדרה גם עתידה להעביר את הפעילות הצבאית של חמאס מעזה ליו"ש. ביו"ש אין הסדרה מול חמאס. עם זאת, ביו"ש יש לצה"ל יותר חופש פעולה צבאי וגם שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית.

אין ספק כי הסדרה עם חמאס היא פתרון גרוע. אולם בהשוואה לפתרונות אחרים בעזה, זו החלופה הכי פחות גרועה. מדידת הצלחתה תלויה בזמן המדידה. אם מישהו מצפה לפתרון בינארי בטווח הקצר, כנראה שהוא ימדוד כישלון. הפסקת טרור של 13 שנים בהסכם אחד אינה ציפייה מציאותית. מצד שני, אם מישהו אחר ימדוד את היחסים בין ישראל לעזה בעשור הקרוב, ייתכן והוא יראה אחרת מהעשור וקצת האחרון. הסדרה, מעבר לתוכנה המשפטי, הינה סימן שהצדדים מנסים, לצד דרך האלימות, גם את דרך ההידברות.

הכתבות הכי נקראות באתר:

הרמטכ"ל: "האפשרות לעימות לא מוגבל מול איראן קיימת"

טיל היפר סוני רוסי בעל יכולות גרעין הפך מבצעי

דיווח ערבי: "מיליציה פרו-איראנית מסתירה משלוחי טילים מטהרן"

סוכן להשכיר: סוכנויות מודיעין פרטיות בעולם

מסר מאיים לקים: כוחות קומנדו "לכדו" בכיר צפון קוריאני

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית