התביעה נגד NSO: נדחו מרבית טענות האזרח הסעודי שתבע את החברה

אזרח סעודי המתגורר בקנדה תבע את החברה הישראלית במסגרת פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. האיש טען כי היה חבר קרוב של העיתונאי וכי תוכנת הריגול של NSO סייעה לרצח חאשוקג'י. בית המשפט דחה את רוב הבקשות שהגיש הסעודי במסגרת התביעה

 

ג'מאל חאשוקג'י. צילום: AP

פרסום בעין השביעית העלה שוב לכותרות את התיק המשפטי בתביעה של עומר עבד אלעזיז אלזהראני, אזרח סעודי המתגורר בקנדה, נגד NSO. אלזהראני, שסיפר כי הוא חברו של העיתונאי הסעודי שנרצח ג'מאל חאשוקג'י, טען בתביעה כי "תוכנת הריגול המפורסמת של NSO, פגסוס, שימשה לריגול אחר השיחות וחילופי ההודעות שקיים עם חאשוקג'י טרם הירצחו, והמידע שנאסף באמצעותה 'תרם תרומה ממשית להחלטה לחסל אותו", כך לפי הפרסום. עם זאת, אלזהראני לא סיפק הוכחות לטענה שNSO- מעורבת באירוע. הטענה נדחתה על ידי בית המשפט בארץ.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

נזכיר כי אחד המייסדים של NSO, חוליו שליו, המכהן גם כמנכ"ל החברה, התראיין בנושא לערוץ CBS בחודש אוגוסט האחרון ואמר כי אין לחברה קשר לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בעת שביקר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. באותו ראיון חוליו לא הכחיש או אישר שכן בוצעה עסקה עם סעודיה. כלומר, גם אם כן נמכרה מערכת לסעודיה, לחברה אין קשר להפעלה המבצעית שלה על ידי הלקוח.

היעדר ההוכחות מצד התובע סביב מרבית הטענות הביא לכך, שהשופט גיא הימן מבית משפט השלום בתל-אביב, דחה את מרבית הטענות בכתב התביעה. עם זאת, החליט השופט להשאיר על כנו סעיף אחד לדיון אשר מהותו פיצוי כספי לתובע על סך מאות אלפי ש"ח. טרם ברור האם יהיה דיון משפטי בסעיף זה, או שמא השופט יחליט לקבל מהצדדים את הטענות סביבו ואז להגיע להחלטה.

"שיתבע את הסעודים"

הטענה העיקרית של החברה נסובה סביב לוגיקה פשוטה: החברה היא יצרנית תוכנה, ואינה הגורם המפעיל. הלקוח הרוכש הוא המפעיל, והאחריות על הנזקים בגין הפעלת המערכת מוטלת עליו. כלי הפגסוס של NSO מפוקח על ידי אפ"י במשרד הביטחון, בהליך הדורש אישור לקוח סופי לתנאים שמכתיב משרד הביטחון בהתאם לאמנות בינלאומיות (ווסנאר במקרה זה) ולחוק הישראלי.

"בהמשך, לאחר שב-NSO הגישו בקשה ראשונה לסילוק התביעה על הסף בטענה כי אין לבית משפט השלום סמכות לתת צווי מניעה קבועים, נאלץ עבד אלעזיז לוותר על דרישתו לצווים אלה וצמצם את התביעה לפיצוי הכספי בלבד", נכתב בפרסום. חברת NSO מצידה, טוענת כי אין לה כל יריבות עם התובע. "גם אם כל העובדות הנטענות בכתב התביעה יוכחו כנכונות", כך נטען בפרסום, "לא יהיה בכך כדי לזכות את התובע בסעד המתבקש על ידו".

הכתבות הכי נקראות באתר:

הרמטכ"ל: "האפשרות לעימות לא מוגבל מול איראן קיימת"

טיל היפר סוני רוסי בעל יכולות גרעין הפך מבצעי

דיווח ערבי: "מיליציה פרו-איראנית מסתירה משלוחי טילים מטהרן"

סוכן להשכיר: סוכנויות מודיעין פרטיות בעולם

מסר מאיים לקים: כוחות קומנדו "לכדו" בכיר צפון קוריאני

עוד נכתב בפרסום כי "משכך, מפנה חברת NSO את עבד אלעזיז לתבוע את עלבונו בבתי המשפט הסעודים. ככל שלטענת התובע גורם כזה או אחר ברשויות השלטון במדינה הזרה עשה שימוש לא חוקי במערכת, לפי הדין הזר החל, עליו להפנות את תביעתו כלפי הגורם האמור".

מי הוא עבד אלעזיז?

שאלה נוספת שעולה מהתביעה נגד NSO, היא שאלת זהותו של עומר עבד אלעזיז אלזהראני בעל חשבון הטוויטר oamaz7. מדוע, על פי התביעה, הוא נרדף על ידי הסעודים? ובכן, מסתבר כי אלזהראני, לצד היותו מתנגד למשטר הסעודי ממקום מושבו בקנדה, היה בעברו הלא רחוק בעל דעות קצת אחרות. כאלה הקשורות לאיסלאם קיצוני.

משתמש בשם thetruth0ksa, חשף ברשת כי עשרות אלפי ציוצים (63,177 ליתר דיוק) נמחקו במהלך ימים בודדים מחשבון הטוויטר oamaz7 ולא ניתן להגיע אליהם. סיבת המחיקה אינה ברורה, אך לפי אותו פרסום, המחיקה נעשתה לפני כשנה. דוגמא לציוץ כזה שנמחק ניתן למצוא בצילום מסך בחשבון של mutebbinjalawi. (הציוץ המקורי oamaz7, נמחק). על פי הפרסום, בציוץ נכתבו דברים בתמיכת מנהיג דאעש לשעבר, אבו בכר אל-בגדדי.

לסיכום, ראוי לזכור כי לכל סיפור יש כמה צדדים. בעוד אלזהראני פועל משפטית נגד NSO, הוא לא הציג עד היום הוכחות לטענותיו. הוא גם לא ביקש סעד מסעודיה, לכאורה הגורם שפעל נגדו על פי התביעה. לאור היעדר הוכחות, נראה כי מדובר בהליך משפטי שמטרתו העיקרית היא הכפשת חברת סייבר ישראלית לגיטימית הפועלת תחת פיקוח של משרד הביטחון. מדוע פועל אלזהראני לפגיעה בחברת סייבר ישראלית שמהותה איסוף מודיעין? ובכן, ייתכן וחלק מהתשובה טמון בציוצים שנמחקו מחשבונו בטוויטר. ייתכן ואותם ציוצים אבודים מסתירים גם את הסיבה לכך שהוא, לכאורה, נרדף על ידי המשטר הסעודי.

תגובת NSO: "בית המשפט שלל על הסף את כל צווי המניעה שביקש עומר עבד אלעזיז בבקשתו והורה על מחיקתם מהתביעה, ואף השית על התובע הוצאות משפט משמעותיות. הנושא היחיד שטרם נפסל על הסף, הינו סעד כספי זניח, שבית המשפט לא התייחס אליו בשום צורה לגופה של התביעה, ואנו בטוחים שגם בקשה זו תדחה על ידי בית המשפט. אנו מצרים על פרסומים שגויים שאינם מסתמכים על עובדות".

פנינו לעו"ד עלאא מחאג`נה, המייצג את עבד אלעזיז בתיק בישראל, על מנת לברר מדוע נמחקו הציוצים מחשבון הטוויטר של אלעזיז. זו התגובה: "ייצוג התובע הינו בנושאים משפטיים הקשורים לתביעה. מדובר בעוד תרגיל של NSO להסחת הדעת הציבורית מאחריותן להפרות גסות של זכויות אדם כתוצאה מהטכנולוגיה שפיתחו, ותירוץ לכישלון שנחלו בניסיונם לדחות התביעה על הסף".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית