סוף לאיום הבלונים? מערכת חדשה תיבחן בקיץ

בעקבות איום הרחפנים ובלוני התבערה מעזה, במשטרה פיתחו יחד עם חברה אזרחית מערכת שמיירטת איומים על ידי לייזר. במשטרה מסבירים בראיון לישראל דיפנס כיצד המערכת עובדת: " המטרה היא ליירט את האיום כבר בשטח האויב"

 

מערכת "להב אור". צילום: משטרת ישראל

איום הבלונים והרחפנים בגבול עזה מטריד את מערכת הביטחון כבר כמה שנים. בינתיים, ללא מענה מתאים. אחד מהפתרונות שנמצא בפיתוח בשנה וחצי האחרונה באגף התקשוב במשטרה, בהובלת ניצב שי קופרמן וחברת אופטידפנס, נקרא "להב אור". המערכת פותחה במימון המשטרה, מפא"ת במשרד הביטחון וחברת אופטידפנס, כאשר הגורמים הממשלתיים אחראים על מרבית המימון. על המערכת פורסם לראשונה בישראל היום. 

נזכיר כי אגף התקשוב במשטרה הוקם במבנה החדש בתחילת השנה והוא מעסיק מעל אלף אנשי פיתוח קוד, ומנהל עשרות אלפי שרתים של המשטרה. תחתיו פועלת גם מחלקת פיתוח אמצעים טכנולוגיים (מפא"ט).

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

 היוזמה הראשונית הגיעה משני אנשי חברת אופטיסיב מקיבוץ עינת, אודי ורמי, יחד עם פרופסור מתחום הלייזר מאוניברסיטת בן גוריון, שפנו אל מפקד מג"ב, ניצב יעקב שבתאי, והציעו את הרעיון שלהם. מפקד מג"ב וראש מפא"ט בחנו ואימצו אותו. לאחר התארגנות קצרה בוצעה בדיקת היתכנות ולאחריה הוחלט על יציאה לפיתוח מדגים טכנולוגי, תחת חברה חדשה בשם אופטידפנס.

"המערכת מבוססת על רכיבי COTS מוכחים ופיתוח עצמי של יכולות ליבה. אחד מיעדי התכן היה ליצור מערכת בעלת יכולת פעולה בצוותא עם מערכות אחרות, במיוחד בסוגיית הבטיחות של פעולה משולבת במרחב האווירי, בין מערכת היירוט לכלי טיס הפועלים באזור", הסביר סנ"צ עמית ליפשיץ, מ"מ ראש מפא"ט בראיון לישראל דיפנס.

רחפן שנפגע כתוצאה מיירוט של המערכת. צילום: משטרת ישראל

"המערכת יודעת לגלות את המטרות עם המצלמה, לרכוש מטרה, ולעקוב אחריה עד לרגע שבו מופעל הלייזר. בבלון מדובר בחלקיק שניה על מנת לפוצץ אותו. ברחפן צריך כמה שניות. עוקבים אחר הבלון או הרחפן, מפעילים את הלייזר ומחממים את האובייקט. הבידול בין המערכות בשוק הוא איזה גודל מרחב אווירי צריך לסגור על מנת להפעיל מערכת מסוג זה", אמר סנ"צ ליפשיץ.

החזון: מערכת מדלגת במהירות

בפרויקט לקחו חלק גם ראש מפא"ט היוצא, נצ"מ עופר שנהב שבתקופתו החל הפיתוח, מנהל ומהנדס הפרויקט, פקד אריאל מזרחי ואלי סעדון, אזרח המועסק במפא"ט. המערכת הבשילה בחורף האחרון וכעת היא מוכנה לניסוי שטח מבצעי. "זהו דור שני של המערכת, ואנחנו מתכוונים להשתמש בה בקיץ הקרוב בגבול עזה אם ארגוני הטרור ישתמשו שוב באיום זה. במקביל, אנחנו מפתחים את הדור השלישי של המערכת, עם צפי להספק לייזר יותר גדול", הסביר ליפשיץ והוסיף כי "על הפרויקט עובדים שני אנשים באופן קבוע, כאשר בתקופות לחץ כל המחלקה מתגייסת לנושא".

אחד ההיבטים שקיבלו דגש בפיתוח המערכת הוא שאלת הפריסה. במשטרה הבינו שיש צורך במערכת שיכולה לדלג בין גזרות, היות ואיום הרום הנמוך יכול להגיע גם מצפון וממזרח בעתיד. "מדובר במערכת נגררת, הפועלת בעצמאות אנרגטית עם גרנרציה. כיום הפריסה אורכת מספר שעות בודדות, אולם החזון הוא להגיע ליכולת דילוג של עשרות דקות. פשוט לקפל את הרגליים, ולדלג לעמדה הבאה", מדגיש קצין המשטרה.

המערכת פותחה יחד עם חברת אופטידפנס. צילום: משטרת ישראל

במשטרה לא מסגירים את טווח הביטחון של המערכת מטעמי סיווג, אך רומזים כי המערכת ידידותית מאד לעבודה בצוותא במרחב האווירי. נזכיר כי חברת אחרות מפתחות גם הן מערכת מבוססת לייזר להגנה אווירית ברום הנמוך. למרות זאת, מסבירים במשטרה שלכל מערכת יש את טווח הביטחון המסוים שלה, ולכן מדינה צריכה שיהיו לה מספר מערכות כאלו, אותן ישלבו כוחות הביטחון בהתאם למתאר האיום.

הכתבות הכי נקראות באתר:

יחסים במשבר? טורקיה בונה גוררת עבור נמל ישראלי

סגירת מעגל: מכרז המל"טים המסווג בו זכתה רפאל

פוטין במסר מאיים: "רוסיה מובילה בפיתוח נשקים אסטרטגיים"

"תנאים טובים יותר מול עזה": ממצאי תחקיר מבצע "חגורה שחורה"

ים מתוח: העימותים במפרץ הפרסי עולים מדרגה

"אומדן עלות מערכת כזו עומד על כמיליון דולרים ליחידה, וזמן ייצור של מערכת נע בין 4-6 חודשים. מדובר במחיר נמוך מאוד יחסית למערכות מתחרות שמתחילות בסף מחיר של עשרה מיליון דולרים ליחידה וצפונה", מסביר אלי סעדון. "ישנה מורכבות טכנולוגית להגיע למצב של רכישת מטרה במספר ק"מ בתנאי יום ולילה. האתגר הוא לעקוב רצוף אחרי המטרה ולדקור אותה עם הלייזר. יש לזכור שאלו מטרות נעות. גם הבלון וגם הרחפן. המערכת צריכה לעקוב אחרי המטרה עד להשמדתה בזמן שהיא בתזוזה", הוא אמר.

"יכולת כזו דורשת סנכרון בין האופטיקה ללייזר על מנת לרכז חום לפרק זמן מספיק לנקודה קבועה על המטרה. כמו כן, נדרשת לכך יכולת בקרה טובה המאפשרת תיקון במעגל סגור בין שינוי מיקום המטרה לתנועת היחצ"ג. יתרון חשוב של הלייזר הוא ש'עלות התחמושת' זניחה ביחס לפתרונות אחרים - המערכת ניזונה ממתח המופק מגנרטור הצמוד למערכת. ללייזר יש אורך חיים גבוה מאוד, כך שעלות הקיום המשוכללת להפעלת המערכת נמוכה מאוד", הדגיש סעדון.

כמה מערכות צריך כדי להגן על עוטף עזה?

בהנחה והמערכת תעבור את טבילת האש ותוכרז מבצעית, עולה השאלה כמה מערכות כאלה צריך לפרוס על מנת להגן על עוטף עזה בפני בלונים ורחפנים. ובכן, במשטרת ישראל סירבו להתייחס לסוגייה זו, אך ממקורות שונים ההערכה היא שידרשו כעשרים מערכות כאלו, גם לצורך יתירות. עם זאת, תזה אחרת גורסת כי היות והמערכת מדלגת, והבלונים מעזה משוגרים מגזרות ידועות וקבועות, צריך בפועל הרבה פחות מערכות. התשובה לשאלה היא פונקציה של תפיסת הפעלה אותה יגבש צה"ל אם יחליט לרכוש את המערכת.

"היות והמערכת עדיין לא מבצעית, טרם התגבשה תפיסת ההפעלה שלה", מסביר ליפשיץ. "תפיסת הפעלה היא נגזרת של השימוש בפועל, והיא משתנה בהתאם לאיום. נכון להיום, המערכת דורשת מפעיל אנושי שיחליט על תזמון ירי הלייזר, כמו גם איזה איום יש ליירט קודם, במידה וישנם מספר זרים בשמיים."

אין ספק כי תופעת "המעופפים" למיניהם, כולל בלונים, עפיפונים ורחפנים, מטרידה ומתפתחת בשנים האחרונות. הצורך של המשטרה להתמודד עם תופעות אלו ובמיוחד עם רחפנים שיכולים להגיע לאזורים שונים דורש מענה טכנולוגי רב ממדי של גופי הביטחון השונים. פלטפורמת "להב אור" בהקשר זה הינה פתרון, שאם יוכח בשטח, עתידה לספק מענה אפקטיבי. זאת, בשל נוכחותה המוגבלת יחסית ברום הנמוך, עלותה, יכולת הנדידה לפי צורך ובעיקר יכולתה להתמודד גם עם רחפנים בהיבט הפח"עי, הפלילי והבטיחותי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית