מול חופי ארה"ב: ספינת הביון המתקדמת של הצי הרוסי

משמר החופים האמריקני הזהיר לאחרונה מפני ספינה מדגם Yantar שפועלת מול החוף הדרום מזרחי של המדינה. מדובר בספינת הביון המתקדמת ביותר שיש לצי הרוסי, שנצפתה בעבר גם באזור המזה"ת

 
מול חופי ארה"ב: ספינת הביון המתקדמת של הצי הרוסי

ספינת הביון הרוסית מדגם Yantar. צילום: משרד ההגנה הרוסי 

משמר החופים האמריקני הוציא השבוע אזהרה לפיה ספינת ביון רוסית נצפתה בסמוך לחופים הדרום-מזרחיים של ארצות הברית, בקרבת מדינות קליפורניה וג'ורג'יה. משמר החופים האמריקני הזהיר שספינת הביון, מדגם Yantar, פועלת בים באופן מסוכן, לרבות הפלגה ללא אורות ניווט וללא מענה לקריאות אליה במכשירי הקשר, בתדרי התקשורת הבין-לאומיים.

ספינת הביון נצפתה לאחרונה, כשהיא פועלת בסמוך לטרינידד, טובאגו וחופי הרפובליקה הדומיניקנית. הספינה פועלת מזה מספר שנים באזור זה ואף נצפתה בקרבת החוף של קובה בעת הוועידה המדינית שהתקיימה בין ארה"ב וקובה ב-2015.

Yantar נבנתה עבור רוסיה ב-2010 בפולין ונכנסה לשירות מבצעי ב-2012. הספינה שייכת לפיקוד הצי הצפוני הרוסי ופועלת תחת פיקודו. ספינת הביון הינה בדחי של כ-5,700 טון, באורך של כ-108 מטרים ויכולה לפעול בטווחים של עד כ-8,000 מייל ימי מהחוף (כ- 15,000 ק"מ) למשך כ-60 יום ברציפות. היא מצוידת במנחת מסוקים ובמסוק ימי אשר מסייע לפעילותה המבצעית.

בנוסף מצוידת הספינה בשתי צוללות ננס בדחי של 25 טון, מדגם Consul-class. צוללות אלה, המופעלות על ידי מפעיל אחד וכוללות זרועות רובוטיות לביצוע פעולות מתחת למים, יכולות לפעול בעומק רב (בלחץ מרבי של 720 אטמוספרות) למשך של עד 12 שעות.

פעילות גם באזור המזה"ת

ספינת ביון זו הינה המתקדמת ביותר הפועלת בפיקוד הצי הרוסי, ובמהלך השנים בהן היא פועלת היא נצפתה לא רק בסמוך לחופי ארצות הברית, קובה ואיי האזור, אלא גם בסמוך לקוטב הצפוני, ארגנטינה ואף באזור הים התיכון, סוריה, קפריסין וישראל.

לא אחת נצפתה הספינה כשהיא מטילה עוגן לכמה ימים מעל תוואי כבלי התקשורת התת- מימיים המחברים בין מדינות ויבשות, לרבות מעל תוואי כבל התקשורת בין ישראל לקפריסין. יכולתה של הספינה להפעיל את שתי צוללת הננס מדגם Consul מאפשרת לה להתחבר לקווי תקשורת תת מימיים, להאזין לשיחות וליירט נתונים העוברים בכבל.

הכתבות הכי נקראות באתר:

יחסים במשבר? טורקיה בונה גוררת עבור נמל ישראלי

סגירת מעגל: מכרז המל"טים המסווג בו זכתה רפאל

פוטין במסר מאיים: "רוסיה מובילה בפיתוח נשקים אסטרטגיים"

"תנאים טובים יותר מול עזה": ממצאי תחקיר מבצע "חגורה שחורה"

ים מתוח: העימותים במפרץ הפרסי עולים מדרגה

לספינה יכולות איסוף מודיעין נרחבות שכוללות שלל אמצעים, כולל מערכות סיגינט (מודיעין אותות אלקטרוני המאפשרות לאכן טלפונים ואמצעי תקשורת אחרים ואף להאזין להם), מערכות איסוף חוזי (תמונות), מערכות איסוף אקינט (איסוף אותות אקוסטיים תת-מימיים המאפשרים גילוי צוללות וכלי שיט וסיווגם) ועוד.

מומחים בעולם טוענים כי לספינה יכולת תקיפת סייבר וחסימה ושיבוש של GPS, כפי שדווח על ידי ספינות סוחר אשר הפליגו באזורים שונים בהם שהתה הספינה. 

אולי יעניין אותך גם