סגירת מעגל: מכרז המל"טים בו זכתה רפאל

מזל או תכנון מבריק? השאלות סביב רכישת אירונאוטיקס, קיבלו תשובה עם הפרסום אודות זכייתה של רפאל במכרז המסווג של משרד הביטחון. נראה כי עבור רפאל מדובר בכיסוי הוצאות על רכש חברת המל"טים  

 

האורביטר של אירונאוטיקס. צילום: באדיבות החברה

שאלות רבות עלו בעבר סביב הסכום ששילמה רפאל על אירונאוטיקס. משהו בסכום היה נראה גבוה מידי ביחס לתוצאות העסקיות של החברה. התשובה לכך הגיעה אתמול (א') עם פרסום של דה מרקר. "החברה הממשלתית רפאל היא הזוכה הצפויה באחד המכרזים הגדולים ביותר שערך משרד הביטחון בשנים האחרונות – מכרז בהיקף של מיליארדי שקלים לעשרים השנים הקרובות", נכתב בפרסום.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"במסגרת המכרז התמודדו החברות המתחרות על ביצוע פרויקט מסווג, שכולל מערכות לאיסוף מודיעין עבור חיל האוויר, אגף המודיעין וזרוע היבשה של צה"ל. המתמודדת המרכזית במכרז מול רפאל הייתה אלביט", נכתב עוד בפרסום.

נזכיר כי מדובר במכרז לא חדש ממנו פרשה התעשייה האווירית בשל טענות לאי כדאיות כלכלית. כעת מתברר כי התוכן במכרז כולל מל"טים של אירונאוטיקס. טרם ברור האם מתבססים במשרד הביטחון על שדרוגים של פלטפורמות קיימות או פיתוח פלטפורמה ייעודית.

מקורות של ישראל דיפנס מוסרים כי במכרז ישנה דרישה להשקעה גדולה בפיתוח, שספק אם חברה שאיננה ממשלתית תוכל להצדיק אותו. מדוע? מכיוון שמדובר, כאמור, ביכולת מסווגת עבור צה"ל שתהיה מוגבלת בעתיד ברישיונות ייצוא. כלומר, אם חברה צריכה להצדיק פיתוח במכירה עתידית לשווקים בינלאומיים, היא עתידה להיתקל כאן בקשיים מצד אפ"י. היבט נוסף הוא כי מדובר בכלים בתחום שממילא מצומצם מבחינת פוטנציאל מכירה בינלאומי.

לצד הספקולציות על כדאיות כלכלית של המכרז, עולה עוד שאלה לגבי צמידות האירועים - רכישת אירונאוטיקס והזכייה במכרז של משרד הביטחון. אמנם מדובר בשמועות בשיח הביטחוני בארץ, אך פרישת התעשייה האווירית מהמכרז, חברה שמתמחה בתחום הכטב"מ, וצמידות האירועים מעלה תהיות. לסיכום, רפאל ביצעה כאן שני מהלכים מהותיים בתחום הכטב"מ, שאם אין קשר ביניהם, אז מדובר במזל גדול או בתכנון מבריק - זכייה במכרז המל"טים של משרד הביטחון עם הכלים של החברה שרכשה לא מכבר.

הכתבות הכי נקראות באתר:

באניות לנמל אשדוד: מסוקי "יסעור" הובאו לישראל

קידום מכירות איראני: התעשיות האמריקניות פורחות

כוונות ימיות: תכניות הענק של טורקיה בזירת הים

סוריה: "ישראל ביצעה ירי טילים לשטחנו"

דיווח: ארה"ב הצליחה ליירט תדרים של S-400

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית