עשור בתמונות: המחאות עיצבו את העולם

האביב הערבי הביא בעשור האחרון לשינויים משמעותיים שהשפיעו על העולם כולו. ההפגנות במצרים הביאו לשינויי שלטון, באיראן נחשף דיכוי אדיר והמחאות בסוריה הביאו למלחמה. 10 אירועים, 10 צילומים. פרויקט סיכום עשור מיוחד

 

נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג צפון קוריאה במפגש היסטורי, על רקע המחאה המצרים. צילומים: AP

העשור האחרון בעולם התאפיין בתופעה אחת מרכזית – האביב הערבי. המחאות של אזרחי מדינות ערביות ומוסלמיות – מטוניסיה, דרך מצרים, סוריה ועד איראן. המחאות הללו הצליחו להביא להפלת משטרים ושינויים מהותיים. במהלך עשר השנים האחרונות התרחשו ברחבי העולם עוד אירועים רבים ומשמעותיים שעצבו אזורים שלמים. הנה כמה מהם בתמונות.

האביב הערבי והמהפכה במצרים

הפגנה במצרים. צילום: AP

אחת התופעות המרכזיות בעולם בעשור האחרון הייתה האביב הערבי. המחאות האזרחיות, שנשאו גם אופי אלים, הביאו למהפכות ותהפוכות גדולות במדינות ערב. אחת המהפכות הגדולות הייתה במצרים. ההפגנות במדינה החלו ב-25 בינואר 2011. המפגינים מחו נגד משטרו של הנשיא דאז מובארק, ו-18 ימים לאחר תחילת המחאות נאלץ הנשיא המצרי להתפטר ולהעביר את השלטון לידי הצבא.

נשיא מצרי מובא למשפט

חוסני מובארק במהלך משפטו. צילום: AP

29 שנים שלט חוסני מובארק במצרים עד שהמחאות הביאו, כאמור, להפלת שלטונו. אחת התמונות הזכורות ביותר מהעשור האחרון היא צילומו של השליט לשעבר מאחורי הסורגים במהלך משפטו. בפברואר 2011 נעצר והואשם בארבע עבירות של שחיתות שלטונית וירי על מפגינים בימי המהומות. בשלושה באוגוסט 2011 החל משפטו. חלק מהאישומים וההרשעות נגדו בוטלו, אך במשפט חוזר על האשמות בשחיתות הוא הורשע במאי 2015. מובארק הוחזק בבית חולים צבאי, ממנו שוחרר במרץ 2017.

מלחמת האזרחים בסוריה

הרס בעיירה קובאני שבסוריה. צילום: AP

אין ספק ש-2011 מהווה שנת מפנה בכל הקשור לעולם הערבי. אחרי מצרים, החלו הפגנות בסוריה, שלבסוף הובילו למלחמת אזרחים של ממש. המלחמה הזו מלווה אותנו עד היום והשפיעה אולי יותר מהכל על המזרח התיכון.

הקרבות שנערכו בסוריה הפכו למתוקשרות ביותר בעולם. עם ההרס, אותו ניתן לראות גם בצילום כאן, מתמודדת סוריה עד היום. וכנראה שהיד עוד נטויה בכך הקשור למלחמה במדינה זו.

הלחימה במדינה הצמיחה תופעות כמו דאעש, שהשפיעו רבות גם על ישראל והתרחבו אפילו רחוק יותר לאירופה ועוד. מעצמות ומדינות רבות ניסו ומנסות לבסס את מעמדן במדינה. ביניהן – ארה"ב, טורקיה, רוסיה. כמובן שגם איראן ניצלה את המצב כדי להקים בסיס קדמי נגד ישראל.

הדלפת מסמכי סנודן

אדוארד סנודן על שערי עיתונים. צילום: AP

ביוני 2019 פרצה לעולם פרשה שהרעידה את ארה"ב בכלל ואת קהילת המודיעין האמריקנית בפרט. אדוארד סנודן, שהועסק בסוכנות ה-NSA כמומחה טכני, הדליף לעיתון "הגרדיאן" הבריטי ול"וושינגטון פוסט" האמריקני חומר מסווג על תוכניות סודיות ביותר של הסוכנות לביטחון לאומי, כולל תוכנית המעקב PRISM ו-Muscular.

הסכם הגרעין

שר החוץ האמריקני לשעבר ג'ון קרי (מימין) על קביים לצד שר החוץ האיראני (משמאל), במעמד החתימה על הסכם הגרעין בווינה. צילום: AP 

ראש הממשלה בנימין נתניהו עמד מעל כל במה אפשרית, כולל באו"ם, כדי לנסות למנוע מאיראן לפתח את פרויקט הגרעין שלה. בין ביתר, הוא התנגד נחרצות להסכם הגרעין, שנחתם רשמית ב-14 ביולי 2015 בווינה. ההסכם, שהושג בין איראן לכמה ממעצמות העולם, הטיל על טהרן הגבלות שקשורות לפרויקט הגרעין שלה. מנגד, היא זכתה לאחר תקופה להסרה של חלק מהסנקציות הכלכליות נגדה על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי.   

על פי עיקרי ההסכם, איראן התחייבה לצמצם את מאגר האורניום המועשר שלה; לצמצם בשני שלישים את כמות הצנטריפוגות שלה להעשרת אורניום במתקן הגרעיני בנתנז; להסב את מתקן העשרת האורניום בפורדו למכון מחקר גרעיני וטכנולוגי, בו לא תתבצע העשרת אורניום למשך 15 שנים; הנדסה מחדש של כור המים הכבדים באראק, כך שלא יוכל לייצר די פלוטוניום לנשק גרעיני.

במהלך 2019, בעקבות יציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין, החליטה איראן על שורה של צעדים שנועדו לסגת מהסכם הגרעין.

הפיגוע המשולב בפריז

גופת אחד ההרוגים בטבח ההמוני בתיאטרון הבטקלאן בפריז, במסגרת פיגוע הטרור המשולב של דאעש. צילום: AP

ביום שישי, ה-13 בנובמבר 2015 בשעה 21:16, החלה מתקפת הטרור הקשה ביותר שידעה אירופה. שמונה מחבלים ביצעו מתקפה משולבת שכללה פיגועי ירי והתאבדות בכמה מוקדים בבירה הצרפתית. 130 בני אדם נרצחו ועוד 352 אנשים נפצעו. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. 

פגישת היסטורית בין טראמפ וקים

צילום: AP

ב-12 ביוני 2018, אחרי עשרות שנים של סכסוך, נפגשו במלון "קפלה" באי סנטוסה בסינגפור נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און. זו הייתה הפגישה הראשונה בין נשיא ארצות הברית מכהן לבין המנהיג העליון של קוריאה הצפונית, על רקע שיפור שחל ביחסי שתי המדינות. במסגרת הסכם הבנות שנחתם באותו יום, הצהיר קים ג'ונג און כי ארצו תפעל לפירוק מלא של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

עד כמה שהפסגה הוגדרה היסטורית, נראה כי הסכסוך בין שתי המדינות נמשך והדרך לפיוס או להסכם כלשהו עוד ארוכה. צפון קוריאה ממשיכה בניסויים ביטחוניים ולא מראה איזשהו סימן חיובי להתפרקות מנשק.

יחסים מדרדרים בין ארה"ב לאירופה

מרקל מודאגת? הקנצלרית לצד נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון. צילום: AP

מאז נכנס נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לתפקידו נרשמה גם הדרדרות מתמדת בין האמריקנים למעצמות אירופה, בעיקר גרמניה וצרפת. טראמפ התבטא רבות נגד מדינות אירופה ודרש מהן להעלות את התקציבים שלהן במסגרת ברית נאט"ו.

גל הפגנות באיראן

לא הרבה צילומים התפרסמו מהמחאה. ההפגנות באיראן. צילום: AP

יש מי שהגדיר את גל ההפגנות של נובמבר 2019 כגדול ביותר מזה שנים רבות. מאות אלפים יצאו לרחובות בעקבות עלייה במחירי הדלק. בשלב מסוים של ההפגנות נתקה המדינה את רשת האינטרנט וקשה היה לקבל תמונת מצב על שאירע. רק אחרי סיום ההפגנות התגלו הזוועות שהתרחשו במהלך כמה ימים. ישנן ידיעות סותרות על כמות המפגינים שנהרגו. ההערכות מדברות על מאות ועד אלף.

יתרה מזו, התקבלו דיווחים רבים על ירי חי על מפגינים ואמצעים קשים של דיכוי שהוציאו לפועל הרשויות באיראן נגד המפגינים. בין היתר, דווח על הוצאות להורג, מעצרים בבתי חולים והיעלמויות מסתוריות של גורמים שונים שתמכו בהפגנות.

ציר איראן-חיזבאללה

נפגשו לאחרונה? מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי

במהלך חודש ספטמבר 2019 פורסמה תמונה נדירה ביותר. האתר הרשמי של מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי ואתר אל-מנאר של חיזבאללה, פרסמו צילום של חמינאי, יחד עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ומפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני. לא ברור מתי ואיפה צולמה התמונה. כידוע, מזכ"ל חיזבאללה נסראללה נמצא לרוב במקומות מסתור ובונקרים ומיקומו נשמר בסוד רב ומידור, מחשש שיחוסל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית