תם עידן "בית סוקולוב", מתחיל עידן "אביב"

בימים אלה סגרה חטיבת דובר צה"ל את משרדיה בבית סוקולוב לאחר כמעט 60 שנות פעילות במקום, ברוב מלחמות ישראל. על המעבר למקום ולעידן חדש  - בטור השבועי של אפרים לפיד

 
תם עידן "בית סוקולוב", מתחיל עידן "אביב"

בית סקולוב המיתולגי בתל אביב. צילום: דובר צה"ל

בית העיתונאים ע"ש נחום סוקולוב ("בית סוקולוב") ברחוב קפלן 4 בתל אביב נוסד בשנת 1957, לשימוש העיתונאים בעיר המרכזית של התקשורת אז. במקום נפגשו עיתונאים לתדרוכים ("מסיבות עיתונאים") מבעלי תפקידים בכירים בממשלה ובמשק. במזנון היטיבו את לבם בפגישות חברתיות וברכילות עסיסית. בתחילת שנות ה-60 הבינו הגורמים אשר עמדו בקשר הדוק עם עיתונאים כי כדאי למקם את משרדיהם בסמוך לבית זה.

כך, התפתח בניין רב-ארגוני משותף ליחידת דובר צה"ל, לבסיס ת"א של הצנזורה הצבאית, סניף תל אביב של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) ומשרד אגודת כתבי החוץ בישראל FPA)). במרתף של בית סוקולוב הותקן במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים אולפן לשידור משותף של קול ישראל וגלי צה"ל. בבית זה התקיימו התדרוכים החמים על המלחמות השונות - עד מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

יחידת דובר צה"ל פעלה מסביב לשעון ואת משמרות הלילה מלאו אז במסירות רבה קציני מילואים תורנים. הודעות דובר צה"ל שוגרו לכתבים הצבאיים ולכתבי החוץ באמצעות ה"גולם" (מערכת טכנית ישנה) של לע"מ. הקשר הגיאוגרפי הקרוב הוביל יחסי עבודה הדוקים, היכרות טובה בין האנשים ואף מפגש תכוף של אנשי דובר צה"ל עם העיתונאים, אשר הזדמנו בתדירות לבית סוקולוב.

בתקופה מסוימת שכן בבית זה גם מדור צילומים ומעבדה לפיתוח סרטים. כאן פעל ענף ההסברה ומשרד בו בנו את אתר צה"ל הראשון באינטרנט בשלהי 1996. חלק מאנשי ענף תקשורת חוץ (המכונה תב"ל) עבדו בבית סוקולוב ואחרים בבית אגרון בירושלים. החל משנות ה-2000 הוקם במקום חמ"ל דו"ץ.

הקרבה לצנזורה הצבאית ששכנה בבניין אפשרה VETTING של הודעות ומסמכים שנועדו לפרסום. ענף יחסי ציבור ביחידת דובר צה"ל (אשר שמו הוחלף אחר כך לקשרי ציבור) עסק בפניות של גורמים ממלכתיים, ציבוריים ואחרים לסיורים בצה"ל, לסיוע לספרים ולסרטים וקשר עם ועדות הכנסת בביקוריהם בצבא.

עם השנים חלו שינויים רבים במפת התקשורת ובארגון הפנימי של הגופים הצבאיים. לע"מ סגרה את השלוחה התל-אביבית כי עיקר עיסוקה היה מול כתבי חוץ ואלה פעלו ופועלים זה שנים מירושלים; הצנזורה אחדה את שלוש שלוחותיה במחנה מטכ"ל, בבית אגרון ובבית סוקולוב למתקן חדש אחד בבית יכין הסמוך (רח' קפלן 2); הבניין נותר לענפי דובר צה"ל אבל כבר לא נהנה מזיקה כלשהי עם בית סוקולוב, אשר חדל להיות מקום הפעילות העיקרי לעיתונאים. הרחבת הפעילות של דובר צה"ל לתחום הסיקור החזותי והרשתות החברתיות חייב אתר מותאם לטכנולוגיות חדשות. המקום שנבחר לכך – מחנה "אביב" ברמת אביב, משם יפעלו בהרחבה ובהצלחה חיילי דובר צה"ל החל משנת 2020. השלוחות של דובר צה"ל בפיקודים, בזרועות, באוגדות ובחטיבות ימשיכו להעניק את שירותי הדוברות בשטח.

תא"ל (מיל') ד"ר אפרים לפיד, היה דובר צה"ל ה-16 בין השנים 1989-1984

אולי יעניין אותך גם