הגז בים התיכון: ארה"ב וטורקיה בנתיב התנגשות?

בקונגרס האמריקני עלתה בימים אלה הצעת חוק המקדמת כמה מרכיבים בתחום האנרגיה במזרח הים התיכון. ההצעה עלולה להתנגש עם ההחלטה הטורקית למנוע את פריסת צינור הגז  EastMed

 

טראמפ וארדואן. צילום (ארכיון): AP

הצעת חוק אמריקנית, הוצגה בימים האחרונים בסנאט האמריקני לצורך הליך חקיקה. הצעת החוק (S.1102) מקדמת מספר מרכיבים בכל הקשור לשוק האנרגיה בים התיכון: הסרת סנקציות על מכירת נשק לקפריסין; אישור להקמת מרכז אנרגיה מזרח-תיכוני של ארצות הברית, המאפשר שיתוף פעולה בתחום בין ארה"ב, ישראל, יוון וקפריסין; אישור הסיוע למימון צבאי זר (FMF) ליוון; אישור סיוע לחינוך והכשרה צבאיים (IMET) ליוון וקפריסין; חיוב הממשל להגיש לקונגרס אסטרטגיה בנושא שיתוף פעולה ביטחוני ואנרגטי עם מדינות במזרח הים התיכון, וכן דיווחים על פעילויות של רוסיה ומדינות אחרות באזור.

החקיקה המוצעת יכולה, תיאורטית, להתנגש עם ההחלטה של טורקיה ולוב למנוע את פריסת צינור הגז EastMed. ארדואן פועל לאחרונה בשני מישורים - במישור הכוחני הוא חותם על הסכם קישור בין שטח המים הכלכליים של טורקיה ולוב, המאפשר לו לחסום משפטית את פריסת הקו (פעולה כזו בשטח כלכלי של מדינה מחייב את אישורה). במקביל, ארדואן שולח מסרים לתקשורת הישראלית, לפיהם הוא מעוניין בעמלה מהגז שיעבור בצינור. טורקיה, כזכור, אינה חלק מההסכם בין ישראל, מצרים, יוון וקפריסין.

מצד שני, האמריקנים רוצים לנתק את אירופה ממקור האנרגיה הרוסי, ולכן הם מעוניינים בכך שהגז מהמזרח התיכון יגיע לאירופה. טרם ברור מי עומד מאחורי המהלך הטורקי לסיכול צינור EastMed. הצינור יכול לפגוע באינטרסים של רוסיה ושל סעודיה, שרוצה גם היא להפוך ליצואנית גז מובילה, ואירופה היא שוק גדול. אין ספק כי המהלך האמריקני צפוי להתנגש עם הרצון הטורקי לקחת חלק בצינור הגז EastMed. האם התנגשות זו תוביל לסנקציות עתידיות על לקוחות הגז הטורקי? את השאלה הזו נשאיר פתוחה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית