בדרך להטלת סנקציות אמריקניות עוצרים בישראל

בכירים ישראלים, בתוכם גורמי ביטחון, ממשל ותעשייה, מנהלים מזה שנים קשרים עם מיאנמר. עכשיו, כשארה"ב החליטה להטיל על המדינה סנקציות עקב פגיעה בזכויות אדם, בישראל צריכים ליישר קו עם האמריקנים. פרשנות

 

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ומנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י. צילום: AP

ארה"ב הטילה סנקציות על צמרת צבא מיאנמר, עמם ניהלו בכירים ישראלים קשרים, החל מנשיא המדינה ועד הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. כמו כן, תעשיות ביטחוניות רבות בישראל ניהלו עסקים שוטפים עם אותם בכירים בצבא מיאנמר במהלך השנים האחרונות, באישור משרד הביטחון. נציין כי אין זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שתעשיות בארץ מוכרת אמל"ח למשטרים שנחשבים לא מוסריים בעיניי המערב.

הסנקציות האמריקניות הכניסו תחת עיצומים כלכליים את רמטכ"ל צבא מיאנמר (Min Aung Hlaing) וסגנו (SOE WIN), זאת בשל פשעים הקשורים לפגיעה בזכויות אדם. חיפוש פשוט בגוגל יעלה מגוון תמונות של רמטכ"ל צבא מיאנמר בעת ביקורו בארץ. גם בתערוכת נשק שהתקיימה בארץ ביוני האחרון הגיעו נציגי צבא מיאנמר לביקור. משרד הביטחון הזדרז לציין אז שהביקור לא היה בידיעתו או באישורו.

הכתבות הכי נקראות באתר:

צילומי לוויין חשפו: איראן בונה מנהרה בסוריה לאחסון טילים

בכפוף לשימוע: כתבי אישום בפרשה ביטחונית חמורה

מלחמת מל"טים: המאבק על נתח מהעוגה האירופית

רפאל זכתה במכרז לפיתוח טכנולוגיות "שדה קרב שקוף"

תעשיות ביטחון ישראליות מתעניינות בחברת רכב אירופית

"רמטכ"ל הצבא של מיאנמר הוגדר כמפקד הראשי של הכוחות הצבאיים הבורמזים, ישות שעסקה או שחבריה מעורבים בהתעללות קשה בזכויות אדם בפיקודו. כוחותיו הצבאיים של Min Aung Hlaing היו אחראים למבצע הביטחוני האכזרי שהחל באוגוסט 2017 במדינת ראכין, שהביא לבריחה של יותר מ-500,000 איש לבנגלדש. במהלך תקופה זו נהרגו או נפצעו בני קבוצות מיעוט אתני ביריות, לעיתים קרובות במהלך בריחתם. אחרים נשרפו למוות בבתיהם. ישנן טענות אמינות על אונס המוני ועל צורות אחרות של אלימות מינית שביצעו חיילים בפיקודו של הרמטכ"ל", נכתב בפרסום האמריקני.

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה בימים האחרונים כי הוא מצפה מעוד מדינות ללכת בעקבות הבית הלבן, במאבק אחרי מפרי זכויות אדם. במשרד הביטחון הישראלי שומרים על שתיקה בנושא, אך ככל הידוע לישראל דיפנס, הופסקה הנפקת אישורי ייצוא או שיווק למיאנמר. שאלה נוספת שנשאלת, שככל הנראה לא נקבל עליה תשובה ממשרד הביטחון, היא איזה אמל"ח נמכר למיאנמר במהלך השנים האחרונות, שחלק ממנו עשוי היה לשמש לצורך הפעולה נגד המיעוט במדינה. שקיפות אינה הצד החזק של המשרד. אולי נתחיל מכך שבכירי משרד החוץ לא יאחלו בהצלחה לאלו תחת הסנקציות במיאנמר שעומדים למשפט בגין רצח עם. בסופו של יום, הבחירה להיות תחת הכנפיים של ארה"ב משמעותה יישור קו עם ערכי המוסר של הבית הלבן. לטוב או לרע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית