"לקדם מהלכים כלכליים לטובת לבנון"

רא"ל (מיל') גדי איזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר, התייחס למצב באזור ואמר כי יש לקדם מהלכים חיוביים מול לבנון, על מנת לשחררה מהעול של איראן וחיזבאללה. בהתייחסו לדרום אמר: "כמו שמצאנו פתרון למתאבדים, כך נמצא פתרון לעזה"

 

רא"ל (מיל') גדי איזנקוט בכנס INSS. צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') גדי איזנקוט אמר היום (ב') כי הוא קורא למהלכים כלכליים לטובת לבנון, כמו ההסכם האזורי בנושא גז כדי להוציאה מידי ההשפעה של כוח קודס האיראני והחיזבאללה. זאת, על רקע יציאת העם הלבנוני לרחובות במחאה האחרונה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בכנס של המכון לביטחון לאומי, INSS, התייחס עוד איזנקוט למגוון נושאים אזוריים. בנוגע למעורבות המעצמות בסוריה אמר כי "ההישג המרשים שארה"ב הובילה להבסת דאעש היה צריך להיות מתורגם להישג אזורי, שהיה יוצר מציאות טובה יותר, ואני מתכוון לשיתוף פעולה אמריקני-רוסי. בלעדיו אני מתקשה לראות אפשרות לייצב את סוריה. האינטרס לחזק את המדינות הסוניות המתונות הוא אינטרס ישראלי ואמריקני. המעורבות העוצמתית והחכמה נדרשת לא רק ליציבות האזור, אלא גם ליציבות העולם".

בנוגע לסוגיית עזה אמר הרמטכ"ל לשעבר כי "כמו שמצאנו פתרון לבעיית המתאבדים, כך נמצא פתרון לבעיית עזה גם אם זה מורכב יותר. אין פה קונץ-פטנט". בהתייחסו למציאות בדרום אמר עוד רא"ל (מיל') איזנקוט: "חמאס הוא ארגון קטן יחסית וחלש יחסית, שהצליח לבנות דפוס פעולה שמאפשר לו לירות טילים על העורף ולהשפיע על מרכזי אוכלוסייה. אני לא מקל ראש במה שקורה בעוטף עזה כבר שנתיים, יחד עם זאת אנו צריכים להזכיר לעצמנו שחווינו מציאות הרבה יותר קשה, היו מתאבדים באוטובוסים במשך 4 שנים, נהרגו 1,200 איש. התמודדנו עם זה והבסנו את הטרור. אנחנו צריכים למצוא פתרון לבעיה ברצועת עזה ואני מאמין שזה ימצא".

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ונשיא המכון למחקרי ביטחון לאומי עמוס ידלין. צילום: INSS

"מה שאפשר ללמוד משלוש מערכות שישראל יצאה אליהם בעזה הוא שחמאס, מתוך מצוקה פנימית, החליט ליזום את דפוס הפעולה של הצעדות ובלוני האש והנפץ. מה שהוא חווה בתקופה הזו מצד אחד הוא רוממות רוח כי הוא מצליח להטריד ולפגוע בעורף. מצד שני הוא במאזן הפסדים מצטבר", אמר איזנקוט.

איזנקוט: "מתנגד לברית הגנה"

הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, אמר בכנס INSS כי הוא מתנגד לברית ההגנה עם ארה"ב. "ברית ההגנה עלתה מסוף שנות החמישים כמחשבה בהנהגה הישראלית, מתוך הבנה שלישראל אתגר ביטחוני אדיר מול הרבה מאוד אויבים. התפיסה שהתגבשה לאורך שנים הייתה שישראל מגינה על עצמה בכוחות עצמה. ישראל היא מדינה בלתי מנוצחת", אמר איזנקוט.

"קודמינו", ציין הרמטכ"ל לשעבר, "וכל אחד בתקופתו, בנה נדבך ביטחוני שהפך את מדינת ישראל לחזקה מאוד. ישראל היום, ובעתיד הנראה לעין, יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה, ולכן בעיני זה לא נדרש בתקופה שישראל בשיא היכולת הביטחונית שלה ביחס לאויבים שלה. לכן אני חושב שזה לא דבר שנכון לקדם אותו עכשיו".

"אם תתפתח מציאות חמורה מאוד ותיכנס יכולת גרעינית למזה"ת, ויהיה פוטנציאל לאיום קיומי, יהיה נכון לדבר על בריתות כאלה. היום לא נכון לדבר על ברית הגנה", סיכם רא"ל (מיל') איזנקוט.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית