תע"א מכרה לפינלנד טילי ים-ים עם מנוע של מנועי בית שמש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך ביקור בתעשייה אווירית בדצמבר 2018. מקור: https://www.youtube.com/watch?v=h-jiTQMftec&feature=youtu.be

פרסום לבורסה של מנועי בית שמש חושף כי תעשייה אווירית מכרה לפינלנד טילים עם מנוע של טיל הדלילה מסוג BS-151. על פי פרסום של החברה מדובר במנוע סילון מסוג turbojet. המנוע מסוגל להגיע למהירות של 0.9 מאך, בגובה מירבי של 35000 רגל (כ-11 ק"מ) והוא כולל בקרה דיגיטלית מלאה.

העסקה בין תעשייה אווירית לחיל הים של פינלנד התקיימה ביולי 2018 בהיקף של כ162 מליוני אירו. המערכת קיבלה את השם SSM2020 בפינלנד. בארץ הטיל ידוע כגבריאל 5 בשמו המסחרי. בתעשייה אווירית הורידו את תיאור הטיל מהאתר (פתטי) אבל אתר nationalinterest.org הספיק לתפוס את הדף שפורסם ב2013.

"גבריאל סימן 5, הידוע גם בישראל כטיל ההתקפה הימית המתקדם, הוא המקבילה של ישראל לטיל הארפון בארה"ב. הנשק משתמש ברב"ת מכ"ם פעיל ובמערכת בקרת נשק מתוחכמת בכדי להשיג יעילות תפעולית גבוהה מאוד", כך לפי אותו דיווח של התעשייה האווירית. כעת ידוע שהוא גם כולל מנוע של טיל הדלילה.

פרסום נוסף באתר corporalfrisk מנסה לבצע הערכות לגבי יכולות הגבריאל 5. ובכן, בבלוג מעריכים כי הטיל החדש דומה מאוד במאפיינים חיצוניים להארפון האמריקאי (Harpoon Block II+ ER) כדי לנצל את שרשרת האספקה שכבר מותאמת להארפון. "נראה כי אין סיבה לייצר נשק חדש שעוצב בצורה כל כך הדוקה למתווה ההרפון, אלא אם כן הוא נועד להתאים לרשת הלוגיסטית הנוכחית, כולל מיכלי אחסון ואולי המשגרים עצמם", כותבים בבלוג. "[...] מבחינה מהותית, ראש הקרב תופס פחות או יותר בדיוק את אותו שטח כמו ראש הקרב של ההארפון במשקל 227 ק"ג. [...] גודל מיכל הדלק עשוי גם להצביע על טווח של 150 ק"מ."

מה ידוע על טיל הדלילה? ובכן, מדובר בטיל שיוצר בתעש (היום אלביט), כאשר לפי פרסום באתר csis.org, מדובר בטיל לטווחים 250-300 ק"מ, עם רש"ק במשקל 54 ק"ג. לפי הפרסום של מכון CSIS, מדובר במנוע Turbojet עם אפשרות שיגור ממטוס או ספינה. חיזוק לגבי טווח הטיל אפשר לקבל גם בפרסום רשמי של חיל האוויר. כאמור, בטיל שנמכר לפינלנד מדובר על רש"ק במשקל של כ-200 ק"ג. המשמעות היא שמדובר במנוע מאותה סדרה של הדלילה עם כוח דחף יותר גדול, או באותו מנוע עם טווחים יותר קצרים.

לסיכום, הטיל שתעשייה אווירית מכרה לפינלנד המכונה גבריאל 5 כולל מנוע של טיל הדלילה או אחד מאותה סדרה בייצור של מנועי בית שמש. הוא מסוגל לשאת רש"ק של כ-200 ק"ג לטווחים של כ-150 ק"ג. תמונה של הטיל ככל הנראה נחשפה במהלך ביקור של בנימין נתניהו בתעשייה אווירית במהלך דצמבר 2018, מספר חודשים לאחר חתימת העסקה עם חיל הים הפינלנדי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית