מלחמת מל"טים: המאבק על נתח מהעוגה האירופית

התעשיות הישראליות מנהלות מאבק עם חברות מאיטליה וארה"ב, על מנת לזכות בחוזים להפעלת מל"טים בפרויקטים של האיחוד. על פי דיווחים, מנהלת אירופית בדקה מל"ט של התעשייה האווירית, במקביל לבדיקת מל"ט איטלקי

 

מל"ט הרון-1. צילום: באדיבות התעשייה האווירית

ישראל, איטליה וארה"ב מנהלות מאחורי הקלעים מלחמות כדי לזכות בנתח מעוגת התקציב של פרונטקס, מנהלת הגנת הגבולות של אירופה. לצד פעילות מל"טים של EMSA, סוכנות ההגנה הימית של האיחוד האירופי, מספקת מל"טים לפעילויות הקשורות למשמר הגבולות. 

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי דיווח של האתר הגרמני Heise.de, הפעלת מל"טים על ידי פרונטקס החלה ברבעון הרביעי של 2019, כך ציינה נציבת התחבורה לשעבר של האיחוד האירופי, ויולטה בולק, בנספח לתגובה שפורסמה לשאלה של חבר הפרלמנט הגרמני. בולק כתבה כי מדובר ב"מעקב ימי כללי" ובקרת גבולות ביוון. לצורך המשימה נבדקו עד כה ההרון 1 של התעשייה האווירית והמל"ט פלקו של לאונרדו האיטלקית, כאשר בקרוב האירופים צפויים לבחון גם את ה"טורף" של ג'נרל אטומיקס האמריקנית.

על פי הנציבות, ארגון EMSA חתם על עשרה חוזים למשימות מל"ט בשנת 2019. כך למשל, קיבלו חוזה במסגרת הארגון החברות הפורטוגליות Tekever ו- UAVision, שייבל מאוסטריה, אלביט מישראל ולוקהיד מרטין האמריקנית. אזורי ההפעלה הפעילים ביותר של מל"טים היו פורטוגל וקרואטיה, והתבצעו טיסות בדנמרק, איסלנד, איטליה וספרד. מעבר למעקב הימי, הנציבות ציינה גם כי מטרה נוספת של השימוש במל"טים היא שליטה בפליטות מאניות ומאבק בזיהום.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

EMSA קיבלה לקראת השנה הבאה שמונה בקשות רשמיות ממדינות האיחוד האירופי, להפעלת מל"טים בזירה הימית. בין המדינות המבקשות ניתן למצוא את בולגריה, ליטא, הולנד וצרפת. למרות עננת הברקזיט המרחפת מעליה, גם הממלכה הבריטית נמצאת בין המבקשות, לאחר שהתמודדה בשנה האחרונה עם מספר הולך וגדל של סירות פליטים המגיעות לחופיה.

אין ספק כי תעשיות המל"טים המובילות בעולם רוצות להיכנס לפרויקטים של EMSA ופרונטקס, ולא רק בגלל הרווח הכלכלי הישיר. שימוש במל"טים בפרויקטים אלה יכול להעניק לתעשייה שתזכה יתרון במכרזים עתידיים באירופה. לאור זאת, נראה כי צפויה לתעשיות הישראליות תחרות עזה מצד אלו האמריקניות, שיכולות להשתמש במנופים של הבית הלבן למטרה זו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית