הצוללות האיראניות הגיעו לבשלות מבצעית לירי טילי ים מדגם Jask

האיראנים דיווחו על צעד טכנולוגי משמעותי נוסף עם הכרזת חיל הים האיראני על מבצעיות של הטילים מסוג זה. מדובר בטילים שטווחם הוא עד 35 ק"מ  

 

טיל נורה מספינת מלחמה איראנית (ארכיון). צילום: AP

חיל הים האיראני הודיע בראשית דצמבר 2019 כי הצוללות אותן הוא מפעיל הגיעו לבשלות מבצעית לירי טילי-ים מדגם Jask. ההודעה נמסרה על ידי מפקד חיל הים, חוסיין חנזאדי, בעת ביקורו בתערוכת אמצעי לחימה בבולגריה. האדמירל האיראני הודיע כי קו ייצור הטילים החל לפעול באופן סדיר ולייצר כמות גדולה של טילים וקפסולות שיגור, אשר מאפשרים לחיל הים האיראני לפגוע ביריביהם בטווחים רחוקים יותר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הטילים מדגם Jask הם למעשה גרסת הייצור האיראנית של הטילים הסיניים מדגם C-704 (המכונים באיראן Nasr-1), שהותאמו על ידי האיראנים לשיגור מצוללות באמצעות קפסולה, המביאה את הטיל לפני המים ומשם לפליטה מחוץ למים באמצעות מנוע הטיל. טילים אלה, המצוידים בראש ביות מילימטרי, הם לטווח של כ-20 מייל ימי (כ-35 ק"מ).

בפברואר 2019 בוצעה באיראן סדרת הניסויים האחרונה ושוגרו מספר טילים מדגם זה מצוללות הננס מדגם ג'הדיר (Qadir) של משמרות המהפכה ומצוללות מדגם פאתח (Fateh) של חיל הים הסדיר. לאחר סדרת ניסויים זו הוגדרו הטילים כמבצעיים לשיגור מדגמי הצוללות השונות באיראן.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

בעבר יוצרו ופותחו הטילים באיראן רק עבור חיל הים של משמרות המהפכה ועבור צוללות הננס מדגם ג'הדיר אותן הוא מפעיל. בשנה האחרונה, לאחר שינוי הגישה באיראן כלפי חיל הים הסדיר האיראני, וההבנה כי החיל הינו חיל אסטרטגי מול האיום האמריקני, אשר יידרש להתמודדות מול הצי האמריקני בטווחים רחוקים מהחוף, החל באיראן תהליך משמעותי לבניין הכוח של חיל הים הסדיר.

תהליך זה כולל את ציודו של חיל הים הסדיר בכלי שיט חדשים ונוספים, צוללות חדשות ואמצעי לחימה חדשים כגון מערכות טילים, טורפדו, מכ"מים ומערכות נגד מטוסים, רובן ככולן פרי פיתוח התעשיות האיראניות עבור חיל הים של משמרות המהפכה. ההגעה לבשלות מבצעית לשיגור טילים נגד כלי שיט מצוללות איראניות מדגמים שונים, הינו הישג טכנולוגי ומבצעי משמעותי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית