מתחת לאף: כך העלימה איראן מיליארדי דולרים

הדלפה שהתפרסמה ברשת, שופכת אור על הדרך שבה הצליחה איראן, לכאורה, להתחמק משירותי הביון ומהסנקציות ולייצר פעילות כלכלית. באמצעות חברות קש הצליחה טהרן לממן את פרויקט הגרעין ואת ארגוני הפרוקסי שלה

 

נשיא איראן רוחאני. צילום: AP

אם לא שמעתם על חברת Formations House, זה כנראה מכיוון שאתם לא מספיק עשירים, לא עוסקים בטרור, בפשע, לא מתחמקים מסנקציות או לא מחפשים להעלים מס. פרסום של אתר occrp.org חושף כיצד חברה בריטית אחת, חשאית למדי, הצליחה במהלך עשור לייצר אלפי חברות פיקטיביות לטובת הלבנת הון, העלמות מס ופעילויות מתחת לראדר של ממשלות בעולם. בין היתר, החברה סייעה לאיראן להעלים עשרות מיליארדי דולרים באמצעות מתן עזרה לחברת הנפט הלאומית של טהרן. והכל מתחת לאף של שירותי הביון הישראלי.

"מה משותף לבוס של חבורת Hells Angels השבדית, חברת נפט איראנית, מאפיונר איטלקי ובנק גמבי מזויף? התשובה: חברה בשם Formations House, שמקום מושבה בלונדון", נכתב בפרסום. "במשך שנים, המרפסת האדוארדית הנאה ברחוב הארלי 29 הייתה חזית למבצע נרחב שנתן שירות לכ-400,000 חברות עבור לקוחות ברחבי העולם", נכתב עוד באתר. ניתוח שערך הטיימס מראה כי דירקטורים של לפחות 40 חברות בבריטניה שנרשמו על ידי Formations House במהלך 20 השנים האחרונות נפסלו בטענות למעשים פסולים.

"עסקאות בשווי 20 מיליארד דולר"

בהיבט האירני, המסמכים שנחשפו מראים כיצד חברת הנפט הלאומית של איראן וחברות הבת שלה מקיפות את העולם בעזרת מתווכים בחיפוש אחר מקלטי מס, שעוזרים לה לנסות להתחמק מאחיזתן של הסנקציות האמריקניות. "מסמכי Formations House מספקים מידע מפורט על רואי חשבון ועורכי דין המסייעים לאינטרסים איראניים במקלטי מס ומציעים סודיות למכירה. חברות קש במקומות אלו יכולות להיות לגיטימיות באמצעות שמירה על פרטי מיזוג עסקיים. עם זאת, הן משמשות לעתים גם להסתרת הון לא חוקי הנגזר בשחיתות, הברחות והונאה", נכתב באתר Mcclatchydc .

רוחאני וטראמפ. האיראנים הצליחו לעקוף את הסנקציות האמריקניות. צילום: AP 

המסמכים כוללים פרטים אודות חברת קש בשם Naftiran Intertrade Company Ltd, או NICO. מדובר בחברת קש השייכת לחברת הנפט האיראנית הלאומית (NIOC). חברת NICO הוקמה בשנת 1991 בג'רסי, אי מקלט מס עצמאי מול חופי צרפת. NICO גם הקימה חברת שירותים בלונדון כדי "לבצע טוב יותר את האחריות המסחרית שלה". בשנת 2003, הנהלת NICO עברה על הנייר מלונדון לחברת קש חדשה בשם Naftiran Intertrade Co בלוזאן, שוויץ - שם חוקי הסודיות הבנקאית באותה תקופה העניקו אנונימיות רבה. משם עברה לגמביה ומשם לנוויס. כולם מקלטי מס.

רשימת בעלי המניות הזו צורפה להודעת דוא"ל שנחשפה בהדלפה מדצמבר 2014, בה נכתב כי חברת הנפט הלאומית האיראנית בבעלות המדינה, היא בעלת המניות הכללית ובעלת שליטה מלאה על NICO. בנוסף צורף מרשם של מנהלי ה-NICO, בתוכם חמישה אזרחים איראניים, כך לפי הפרסום.

המעקף האיראני: זהב תמורת גז

חברת NICO, הזרוע לייבוא בנזין של חברת הנפט הממלכתית, הגיעה לידי התייחסות בינלאומית מחודשת במרץ 2016 לאחר המעצר בנמל התעופה הבינלאומי במיאמי של רזא זרב. זרב טס לפלורידה כדי לבקר בדיסני וורלד ובאותו מסע הואשם בקשירת קשר להתחמקות מהסנקציות בארה"ב באמצעות תוכנית זהב-לגז מורחבת בין טורקיה לאיראן, והשתמש בבנקים גלובליים לעיבוד עסקאות מטעם איראן.

התובעים האמריקנים טענו כי זרב ונאשם נוסף, מהמט חקן אטילה, שהיה מנהל בבנק Halkbank בטורקיה, התכוונו לסייע לאיראן לעקוף את הסנקציות האמריקניות על ידי סחר בזהב טורקי בנפט וגז טבעי. באמצעות חברות ברחבי העולם הם הלבינו עסקאות בשווי 20 מיליארד דולר.

הקשר הטראמפי

"נציגי ממשל בכירים באיראן וטורקיה השתתפו בתוכנית זו והגנו עליה", הצהיר משרד המשפטים באוקטובר 15 באוקטובר 2019, במסגרת הצהרה בה הודיע המשרד על האשמות נגד Halkbank בטורקיה שהפלילו את זרב. "חלק מהפקידים קיבלו שוחד בשווי של עשרות מיליוני דולרים ששולמו מכספי התוכנית, וכדי לסייע בהגנה על התוכנית מפני בדיקת הרגולטורים בארה"ב". זרב הודה באשמה באוקטובר 2017 והפליל את אטילה, שהורשע ב-3 בינואר 2018. לאחר שריצה 32 חודשים בסך הכל מאחורי סורג ובריח הוחזר לטורקיה ומאז הפך לראש בורסת איסטנבול.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

זמן קצר לאחר מעצרו, זרב, הנשוי לכוכבת פופ טורקית ובעלת אזרחות איראנית, רמז לכך שנשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, אישר את המבצע. את זרב ייצג רודולף ג'וליאני, שהפך מאז לעורך הדין האישי של הנשיא טראמפ.

האישום נגד Halkbank בגין הונאה, הלבנת הון ועקיפה של סנקציות נקשר ל-NICO ולחברת הנפט הממלכתית. התובעים אמרו כי הבנק היה "המאגר היחיד של התמורה ממכירת נפט איראני" לטורקיה וציינו גם עסקאות שרקח זרב עם מעורבות NICO. בנק Halkbank תפס את תשומת ליבו של הדמוקרט הבכיר בוועדת הכספים של הסנאט, רון ווידן מאורגון, שכתב למזכיר האוצר סטיבן מנוצ'ין בשאלה אם הנשיא טראמפ ביקש לעזור לבנק להימנע מסנקציות.

כתב האישום נגד זרב בשנת 2017 פירט גם מספר עסקאות שסייעו לאיראן, כולל כמה שהועילו הן לחברת הנפט האיראנית הלאומית והן ל-NICO. מהמסמכים שהודלפו עולה כי NICO החליפה שוב ושוב משרדים במשך יותר מעשור, ובעזרת החברה השוויצרית שלה, Naftiran Intertrade Co, ניסתה לעקוף סנקציות אמריקניות ובינלאומיות שמטרתן לצמצם את תוכנית הגרעין של איראן.

הסנקציות: כוסות רוח למת

NICO הופיעה גם במסמכי פנמה באפריל 2016, הדלפה מסיבית של מסמכים מחברת השירותים המשפטיים בשם מוסאק פונסקה, משרד עורכי דין פנמני שניהל חברות קש. מסמכים מראים כי החברה ניתקה למעשה קשר מכמה חברות קש הקשורות לנפט באיראן כבר בשנת 2010 - לפני שהסנקציות העולמיות נכנסו לתוקף בשנת 2012.

מסמכי פנמה מראים שרת התקשרויות בין ספק שירותי קש הולנדי, INCO Business Group, חברת Formations House והבעלים ושותף בכיר בפירמת רו"ח מבוססת בלונדון בשםRoberts & Partners. מסמך מיום 19/8/2014, המצורף להודעת הדוא"ל, הכריז על Roberts & Partners כסוכן של NICO "בכל הנוגע לחברה ולמנהלה". המסמך חתום על ידי מוחסן פקניג'אד, אז מנהל NICO. שנתיים לאחר מכן הפך פקניג'אד לסגן מנהל ענקית הנפט הממלכתית של איראן. היחסים בין NICO לבין INCO Business Group, החברה ההולנדית, אינם ברורים. עם זאת, תכתובות הראו כי בין החברה ההולנדית לבריטית נעשו מהלכים להעביר את החברה השוויצרית Naftiran Intertrade Co למקלט מס חדש.

הסנקציות על NICO נעות בציר זמן משתנה. הסנקציות של האיחוד האירופי נכנסו לתוקף בשנת 2012, ואחריהן בתחילת 2013 אלו של ארצות הברית. עסקת הגרעין הרימה את הסנקציות מעל NICO ומאות חברות איראניות אחרות ביוני 2015 במסגרת הסכם הגרעין. הנשיא טראמפ השיב מחדש את הסנקציות האמריקניות על NICO ב- 8 במאי 2018, אך מעצמות אירופה טרם עשו זאת.

בינואר 2012, לפני הסנקציות, עברה NICO מחדש מג'רסי ללבואן, אי מלזי מחוץ לבורנאו. גם הוא מקלט מס. המעבר של NICO קרב אותה לסין, הודו, יפן ודרום קוריאה - ארבעה מצרכניות הנפט הגדולות של איראן. עדכון לסנקציות בבריטניה ב-2014 הכריז על הקפאת נכסים השייכים למיליארדר האיראני Babak Zanjani בגין סיוע לחברת הנפט האיראנית הלאומית במאמציה לחמוק מהסנקציות של האיחוד האירופי, והעברת "כספים הקשורים לנפט באמצעות חברת NICO", נכתב בפרסום. הכתובות של החברה היו בג'רסי ואחרת בטהרן.

מימון חיזבאללה

היבט נוסף לפרשת NICO הוא מימון חיזבאללה. השימוש בחברת הקש אפשר לאיראן לממן את ארגון הטרור דרך רווחים מתחום האנרגיה, כך עולה מפרסום של Capital.fr. לפי הפרסום משנת 2007, Mahmood Astaneh, שניהל אז את החברה (אחד מאותם חמישה שמות בהנהלת NICO), ביצע עסקאות עם חברת Total הצרפתית. כדי לקדם את העסקה, חברת האנרגיה הצרפתית שילמה שוחד של מיליוני אירו לבן של נשיא איראן לשעבר רפסנג'ני. לפי אותו פרסום, NICO עשתה עסקים עם חברות אירופאיות מוכרות אחרות כמו Veolia ו-EADS.

קאסם סולימאני. משמרות המהפכה מימנו באמצעות חברות קש ארגונים כמו חיזבאללה. צילום: AP

עוד עולה מהפרסום כי שירותי הביטחון של צרפת וארה"ב חשדו כי NICO מעורבת גם במימון של חיזבאללה. פרסום נוסף של fas.org חושף כי NICO החזיקה בעשרה אחוזים משדה הגז Shah Deniz באיראן ומצינורות הובלת גז בים הכספי. זאת, במסגרת תאגיד שכלל את BP, חברת הגז הטבעי של אזרבייג'ן SOCAR, חברת Lukoil מרוסיה וחברות אחרות.

פרסום של משרד האוצר האמריקני מ-2012 מקשר בין NOIC, משמרות המהפכה ו-NICO. "חברת NICO יועדה לבעלות או לשליטה של חברת הנפט האיראנית הלאומית (NIOC). חברת NIOC זוהתה כסוכנת או שלוחה של משמרות המהפכה האיראניים והוגדרה ונכנסה לצו נשיאותי E.O. 13882 בנובמבר 2012. NICO הינה אחת החברות הבנות של NIOC ומתפקדת כזרוע המסחר בנפט שלה, כמו גם מקור הכספים והמט"ח שלה עבור NIOC", נכתב בפרסום. על פי הפרסופ, NICO השתמשה בבנקים באיחוד האמירויות הערביות (SCT Bankers) ובמלזיה (FIIB) כדי לבצע העברות כספיות עבור משמרות המהפכה.

פרסום נוסף של משרד האוצר האמריקאי מנובמבר 2018 חושף כי חברת NOIC האיראנית שימשה גם כחוצץ פיננסי למימון משלוחי נפט מרוסיה לסוריה. על המהלך היה אחראי Mohamed Amer Alchwiki שגם העביר כספים מהפעילות לחמאס וחיזבאללה. זאת, באמצעות חברה רוסית בשם Global Vision Group. אמנם אין קשר גלוי בין פעילות Alchwiki ל-NICO, אולם מדובר בפעילות של חברת NOIC תחת סנקציות, אז ניתן להניח (על פי הפרסום של 2012) שמשמרות המהפכה עשו שימוש בתשתית של NICO כדי להתחמק מהסנקציות ולשם תשלום לארגוני הפרוקסי.

אין ספק כי הדלפת מסמכי Formations House שופכת אור חדש על הפעילות הכלכלית של איראן בעשור וחצי האחרון, בו היא נמצאת תחת סנקציות. כמו כן, המסמכים חושפים כיצד משמרות המהפכה "מתדלקים" את ארגוני הפרוקסי שלהם במזרח התיכון באמצעות חברות קש במדינות שונות באמצעות שימוש ב-NICO, ובבנקים במלזיה, דובאי ומדינות נוספות. אחת השאלות העולות מהמידע הוא איפה היו שירותי הביון הישראליים? המיליארדים שהצליחה איראן להעביר דרך NICO שימשו בין היתר למימון חיזבאללה, חמאס ותכנית הגרעין של איראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית