אזלו כתובות IPv4 למרחב האירופי והמזרח התיכון

ארגון RIPE, המנהל את מרשם כתובות ה-IP שהוקצו לאירופה (וישראל במסגרתה) הודיע כי מעתה יקצה כתובות בפרוטוקול IPv4 ממלאי מוגבל של כתובות ממוחזרות – של אתרים שנסגרו למשל

עו"ד יורם הכהן - מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. באדיבות האיגוד

ארגון RIPE, הארגון המנהל את כתובות ה-IP של המרחב האירופי (וישראל בתוכו), הודיע השבוע כי ביצע את ההקצאה האחרונה של קבוצות של 1024 כתובות IP בפרוטוקול IPv4, מתוך אלה שנותרו במאגר שהוקצה לאירופה. המשמעות היא שכעת לא נותרו עוד כתובות IPv4 פנויות להקצאה. בארגון ציינו כי בשורה זו איננה מפתיעה שכן המחסור בכתובות IPv4 זמינות הינו צפוי וידוע, וכי קהילת האינטרנט ו-RIPE נערכו למצב מזה זמן.

כבר בשנות ה-90 זוהה הפער הזה והחלו בפיתוחו של פרוטוקול חדש – שנקרא IPv6 – ואמור היה לפתור, בין היתר, את המחסור הצפוי שזוהה במאגר כתובות ה-IP בגרסה 4. במסגרת הפרוטוקול החדש ניתן להקצות כ- 340 טריליון טריליון טריליון כתובות אינטרנט (3.4×1038) ייחודיות, והוא זמין ליישום מאמצע שנות ה-2000 – ואולם היקף וקצב האימוץ, הדורש היערכות מצד ספקי תשתית האינטרנט וספקי השירות – אינם גבוהים דיים.

לפי הודעת RIPE, הארגון ימשיך להקצות כתובות  IPv4 בכמות מוגבלת, בעיקר תוך שימוש בכתובות שיוחזרו למאגר על ידי ארגונים שחדלו מפעילות, מחשבונות שרשם האינטרנט המקומי (LIR) שלהם נסגרו, או מרשתות שיוותרו על כתובות כי אינן זקוקות להן יותר. אולם כתובות אלה יוקצו על פי רשימת המתנה חדשה הפועלת כעת ומספרן מוגבל ביותר.

גם בישראל בעיית המחסור בכתובות IPv4 ידועה ומוכרת. איגוד האינטרנט הישראלי הכין לפני כשנה דו"ח מפורט בנושא, שהוצג בדיונים שהתקיימו יחד עם השחקנים המרכזיים בשוק. בדיונים השתתפו, בין היתר, נציגי ICANN ו-RIPE וכן מרבית הנוגעים בדבר בישראל, לרבות משרד התקשורת. כמו כן התקיים דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת. במהלך הדיונים הכריז מנכ"ל משרד התקשורת על אימוץ מרבית המסקנות בדו"ח והצבת יעדים להטמעת פרוטוקול IPv6 כיעד לאומי.

כמו כן, משרד התקשורת הכריז על קידום תוכנית רב-שנתית בהובלת המשרד וכל הגופים הרלוונטיים כך שבשנת 2021, 40% מהתעבורה תעבור דרך הפרוטוקול החדש. בעקבות ההמלצות של מסמך המדיניות שכתב איגוד האינטרנט בנושא, ישנה כיום הכרה מצד מרבית השחקנים במשק בצורך החיוני להטמיע פרוטוקול IPv6 בישראל ולהמשיך בחיזוק יסודות יציבים לאינטרנט בישראל. 

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי: "חשוב להבין שהמסר של ארגון RIPE הוא נורת אזהרה אמיתית: עיכוב בפריסה רחבת היקף של מערך כתובות IPv6 יאלץ אותנו להתמודד עם אתגר מיותר, שמגביל ומסכן את צמיחתו העתידית של האינטרנט. זה לא יקרה בגלל מחסור במהנדסי רשת מיומנים, בהשקעות או בציוד טכני, אלא בגלל מחסור במזהי רשת ייחודיים. מדינת ישראל חייבת להתייחס לנושא ברצינות רבה ועל בעלי העניין למלא את חלקם ולתמוך בהפצת IPv6 בישראל. הרגולציה של משרד התקשורת אינה מספקת לצורך מעבר ל-IPv6, ויש לנקוט בצעדים משמעותיים נוספים, ביניהם קידום הנושא באמצעות רכש ממשלתי, שידוע בעולם כזרז משמעותי במעבר ל-IPv6".
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית