איום קיומי על מדינה: מלחמת ההישרדות של מקסיקו

מקסיקו היא דוגמה "טובה" לדרך שבה מדינה יכולה להידרדר במהירות במדרון החלקלק של נגע השחיתות והפשע המאורגן. כך הפכה מקסיקו למדינה שבה המערכות השונות נותנות לגיטימציה לשוחד, גניבה ושחיתות ציבורית. סקירה מיוחדת

 

נשיא מקסיקו לופז (במרכז). הבטיח להילחם בשחיתות במדינה. צילום: AP

 

המגזין העולמי הנחשב GAN העוסק בניתוח כלכלות במדינות שונות, הגדיר את הנעשה במקסיקו בשנת 2018 כמאבק קיומי, בכל הקשור להתנהלות המדינה בהיבטים עסקיים. לעניין זה, נמצא כי תשלום וקבלת שוחד הוא דבר שבשגרה ברשויות המדינה ובמשטרה. תהליכים דמוקרטיים, קבלת היתרים ורישיונות כמעט בכל תחומי החיים, מושפעים לרעה מהשחיתות הגואה במדינה. הפשע המאורגן חדר לליבת הפעילות הציבורית ומהווה גורם מאיים על המשך שגרת חיים דמוקרטית. חשדות לשיתוף פעולה מושחת בין המשטרה, השופטים והעבריינים, מובילים להשתוללות פשיעה נרחבת, ללגיטימציה לגניבות, לחסינות לעבריינים ולנבחרי/משרתי ציבור מושחתים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כתוצאה מכך, הדבר מתבטא באכיפת חוק מוחלשת מאוד. קבלת מתנות אינה אסורה באופן גורף בחוק המקסיקני. עבירות השוחד, הסחיטה, ניצול המשרה והשחיתות הציבורית כמעט ואינן נאכפות במקסיקו. נדירה סיטואציה בה פקידי ציבור עומדים לדין על עבירות שוחד ושחיתות. בשנתיים האחרונות התקבלו במדינה מספר חוקים חדשים שנועדו להיאבק בשחיתות הציבורית, כל זאת בניסיון להתמודד מול התופעה ההולכת ומתרחבת. כך קורה, ששחיתות ופשע מאורגן מהווים איום קיומי על מדינה שלמה. מאמר זה סוקר את היבטי השחיתות בשלוש הרשויות - המחוקקת, מערכת המשפט והרשות המבצעת, ומציג דרכי ההתמודדות בה נוקטת המדינה.

אמון נמוך ברשויות

אזרחים הנמצאים בהליכים משפטיים העידו כי הם מרגישים את השחיתות והטיית המשפט במקסיקו. התחושה הרווחת הנה ששוחד ותשלומים מועברים על ידי גורמים אינטרסנטיים ומושחתים לחלק מהשופטים, תמורת החלטות שיפוטיות נוחות עבורם. קיים אמון נמוך של הציבור ביושרה של בתי המשפט והאמונה מבחינתם כי קיים סיכוי לקבל משפט צדק. בסקרים שנערכו מטעם המגזין בשנת 2017-18, נמצא כי התחושה בציבור הנה שרוב השופטים והמשפטנים הם מושחתים.

חיילים מקסיקנים בשכונה בעיר קוליקאן, בה התרחש מרחץ הדמים במסגרת המאבק בקרטלים. צילום: AP

התחושות הללו מבוססות על פרשיות חוזרות ונשנות של חשיפת מערכות יחסים מבוססות שוחד בין קרטלי הסמים ובעלי ההון לבין שופטים. כך היה, שמושלים שהואשמו בשחיתות הצליחו להימלט מאימת מהמשפט ולא נענשו על מעשי שחיתות שנחשפו. במקסיקו קיים שלטון מרכזי ומערכות שלטון מקומיות. בהתאמה, הדברים זהים גם למערכת המשפט שבה קיימת מערכת מרכזית פדרלית ומערכות משפט מקומיות. בפועל, מתקיימת מציאות שבה למערכות השיפוט המקומיות הסתננו גורמי השפעה מושחתים המנוהלים על ידי קרטלי הסמים.

במסגרת הביקורת הציבורית והתקשורתית הקשה על מערכת המשפט המושחתת במדינה, הוחלט על ידי השלטון המרכזי בשנת 2016 ובמסגרת החלטות פוליטיות, לארגן את מערכת המשפט מחדש במטרה להילחם בשחיתות ולייצר בקרה ושקיפות של המערכת. עד כה, לא נראה כי ישנן תוצאות משמעויות בפועל.

סוהרים ושוטרים מושחתים

המציאות מוכיחה שמערכות המשטרה ובתי הכלא נגועות בשחיתות קשה, ולאורך שנים רבות במקסיקו. קיים חוסר אמון של הציבור בשירותי המשטרה והדו"חות השנתיים מצביעים על רמות פשע ואלימות גבוהים ביותר. בשנת 2018 נחשף כי אמון הציבור במערכות האכיפה נמוך ביותר ושכשני שלישים של המקסיקנים מאמינים שרוב השוטרים או כולם הם שוטרים מושחתים.

פרשיות פליליות ובדיקות פנימיות של המדינה מצביעות על כך שהמשטרה מושחתת מאוד ופועלת בחוסר מעש באזורים רבים במדינה. השחיתות נפוצה בעיקר ברמה המקומית, אך גם חדרה לרמה הפדרלית במשטרה ובבתי הכלא. המשטרה מעורבת לעתים קרובות בעסקים של ארגוני הפשיעה ופועלת בחסות קרטלי הסמים. בפועל אותה מערכת שאמונה על שמירת שלטון החוק היא זו שאנשיה לעיתים קרובות מואשמים בהפרת החוק. במקסיקו ישנן עדויות על שיתוף פעולה יזום של סוהרים ומפקדי כלא עם עבריינים תמורת שוחד, סיוע בבריחה מהכלא ועד בלדרות של סמים ואמל"ח.

"סמל" הפשע המאורגן במקסיקו. ברון הסמים אל צ'אפו בעת מעצרו. צילום: AP

אחד המקרים המרכזיים שהתרחשו בשנים האחרונות אירע בשנת 2014. במקרה זה הואשמו עשרות שוטרים של רשות מקומית במקסיקו, שהיו אחראים על חטיפתן של 43 סטודנטים בעיירה איגואלה והעבירו אותם לידי קרטל סמים מקומי, שרצח אותם בהוראת פוליטיקאי ברמה הארצית. המקרה, שזעזע את המדינה שוב, העיד על רמה גבוהה של שחיתות וחסינות ברשויות אכיפת החוק במקסיקו. לאורך השנים מנסה השלטון המרכזי להילחם בתופעה ולהביא למיגורה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

עדויות מאיראן: משמרות המהפכה טבחו במפגינים

דיווח: "רוסיה ביצעה ניסוי בירי טיל היפרסוני"

המתקפה וההתנצלות: סאגת הספייק בהודו נמשכת

אלביט מציגה: מערכת רכבית נגד רחפנים

צוללת ובה כמות גדולה של סמים נתפסה בספרד

מהלכים של פירוק בפועל של המשטרה הפדרלית כתוצאה משחיתות והכנסת שינויים משמעותיים במבנה ובתצורה של מערכות האכיפה והשיטור לא הראו עד כה תוצאות משמעותיות. הסיבה ככל הנראה נעוצה בתרבות המושחתת שהושרשה במדינה ונפוצה לאורך השנים בשלטון המרכזי ובשלטון מקומי. כיום נעשים מהלכים משמעותיים לשינוי התרבות הארגונית בקרב המערכות עצמן ויצירת מנגנוני פיקוח ובקרה יעילים ואפקטיביים.

חתומים על אמנות שלא נאכפות

ראשית, יש לציין ביושר שנבחרי הציבור אינם כולם מושחתים במדינה. קיימת חקיקה משמעותית וענפה בניסיון להתמודד עם התרבות המושחתת שהשתלטה לאורך השנים. כך לדוגמה, חוקק חוק בשנת 2017 שנקרא "חוק האחריות המנהלית הכללית". מטרת החוק היא מינוי תובע לאומי נגד שחיתות. בפועל, בחוק העונשין המקסיקני קיים מענה לעבירות שחיתות, שוחד, הלבנת הון ופשע מאורגן. עונשים פליליים בגין שחיתות אומנם תלויים בגודל השוחד, אך הענישה בחוק מגדירה מאסר בין שלושה חודשים ל-14 שנים.

בנוסף, החוק מגדיר קנסות ועונשי הרחקה ממשרות ציבוריות. החוק מטיל אחריות אישית על עובדי הציבור הפדרליים ואוסר על פקידי ציבור לבקש או לקבל מתנות או טובות הנאה, בחינם או במחיר מופחת. חשוב לציין כי מקסיקו אישרה את אמנת האו"ם נגד השחיתות (UNCAC) והיא חתומה על אמנת OECD בנושא השוחד. למרות זאת, החקיקה נגד השחיתות אינה נאכפת באופן יעיל.

עיתונות חוקרת ופירוק מוקדי הכוח

המאמץ המרכזי של מקסיקו במלחמה נגד שחיתות הוא באמצעות עיתונות חוקרת ותקשורת שחושפת שחיתות. למרות האיומים, מעשי הרצח והלחצים המופעלים על עיתונאים חוקרים ועל מערכת התקשורת במדינה, זו מצליחה באמצעות תחקירים נוקבים לייצר הרתעה בקרב נבחרי הציבור המושחתים והעבריינים. כך, נחשפים אירועי שחיתות ופגיעה באינטרס הציבורי ומאפשרים לרתום את האזרחים למלחמה הקיומית הזו באמצעות הפגנות ומחאה ציבורית.

המאמץ השני נועד לפרק את מוקדי הכוח והעצמאות של המשטרה ובתי הכלא - שינויים מבניים וארגוניים, הקמת מערכות בקרה עצמאיות ובלתי תלויות למשטרה ולבתי הכלא ובדיקת מהימנות לעובדים ולמפקדים. אלה הפכו כלי יעיל לייצר הרתעה ומניעת גיוס של ארגוני הפשע בקרב אותם שוטרים וסוהרים. מקסיקו משקיעה מאמצים רבים לרבות גיוס יועצים חיצונים לבנייה מחדש של המערכות ולמיגור השחיתות.

המאמץ השלישי הוא בקרה וביקורת על מערכת המשפט - שינויים בהליכי מינוי שופטים, בדיקות מהימנות לפני קבלה לתפקיד ובמהלכן, ועדות חקירה חיצוניות וענישה מרתיעה על אירועי שחיתות. אלה מקצת המהלכים המיושמים בפועל.

לסיכום, מקסיקו משקיעה מאמצים רבים כמדינה ריבונית ודמוקרטית על מנת למגר את השחיתות והפשע. הקושי הגדול ביותר עמו מתמודדים מקבלי ההחלטות הוא שינוי תרבות השוחד והשחיתות, שספק אם יכול בשלב זה להביא לכדי שינוי דרמטי. ברמה האישית, יהא זה תמרור אזהרה לכולנו על המדרון החלקלק, שבשנייה ניתן להידרדר בו אם לא גודעים את התופעה מהשורש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית