חברת החשמל מינתה צוות לניהול פעילות הרחפנים

לאחר שהתברר כי גורמים שונים בחברה החליטו לבצע בדיקות עם מספר יצרנים ללא סנכרון מרוכז, הוחלט להקים גוף שירכז את יישום התהליכים

 

צילום: באדיבות חברת קרונוס

הנהלת חברת חשמל מינתה צוות מטה שירכז את המחקר והיישום של פעילות הרחפנים בחברה, כך נודע לישראל דיפנס. זאת, לאחר שהתברר כי גורמים שונים בחברה החליטו לבצע בדיקות עם מספר יצרנים שונים ללא סנכרון מרוכז. מטרת החברה היא לקיים מחקר לגבי שימושים שונים ברחפנים בתחומי הפעילות השוטפים.

ניסויים עם רחפנים בחברה החלו לפני כמה חודשים באמצעות מכרז פומבי בו זכתה חברת קרונוס. עד היום בוצעו מספר ניסויים בפיילוט למטרת בדיקת ישימות בשימוש ברחפנים ככלי עזר למטרות תכנון, ביצוע ואחזקה של קווי רשת עיליים. היישומים שנבדקו כוללים סריקה ויזואלית עם רחפן של מוליכים חשופים לאורך מספר קילומטרים, עם יכולת זיהוי של פגמים במוליך, עד לרמת המילימטרים.

ניסויים נוספים שהתבצעו עם רחפנים: זיהוי פגמים במבנה הקונסטרוקטיבי של עמודי חשמל ע"י סריקה ויזואלית של רחפן; ניתוח ומציאת גדלים גאומטריים במבנה העמוד וזרועותיו באמצעות רחפן; מידול ממוחשב של עמוד תלת ממדי באמצעות צילומים מרחפן לצורך ניתוח גאומטריה וחישוב מרחקים של מוליכים; צילום תרמי של קו חשמל באמצעות רחפן לצורך איתור "נקודות חמות" באביזרים המותקנים עלי; צילום UV של קו חשמל באמצעות רחפן לצורך איתור תופעות קורונה; ובדיקה ויזואלית באמצעות רחפן של פגמים במבדדים המותקנים על קווי חשמל עיליים.

חשוב להדגיש שכל הבדיקות שבוצעו באמצעות רחפן הן תחת מתח "חי" של עד 400 קילו-וולט ללא צורך בפרוצדורות של הפסקת הזרם בקו, למעט יישום של משיכת חבל מקדים.

כל ניסוי נעשה בלווי חברה חיצונית שמייעצת לחברת החשמל, כאשר בסופו החברה מקבלת דו"ח מפורט עם יתרונות וחסרונות ומחליטה האם היכולות שהוצגו בניסוי יעברו למהלך רכש באמצעות מכרז פומבי. אחד התחומים שכבר קיבל אישור לכתיבת מפרט לקראת מכרז הוא משיכת כבלים. בעבר פעילות זו התבצעה עם מסוק מאויש, וכעת, לאחר ניסויים מוצלחים, רוצים בחברה להשתמש גם ברחפן.

אחד האתגרים של חברת חשמל הוא לבסס הליך בחינה מסודר מרכזי של שימוש ברחפנים בכל אחד מהתחומים בהם עוסקת החברה. לצורך כך, כאמור, קם צוות ייעודי במטה החברה שתפקידו לסנכרן את הניסויים ולדאוג שאלה יתבצעו בצורה מקצועית.

בחברת החשמל התייחסו למגוון הניסויים המבוצעים על ידי גורמים שונים, ואמרו כי "הניסוי נעשה במסגרת צוות פנימי של עובדים אשר בוחנים מגוון שימושים ברחפנים, ללא קשר להתקשרות כזאת או אחרת".

מנכ"ל חברת קרונוס, מיקי מלכה אמר כי "החברה נבחרה ע״י חברת חשמל לאחר תהליך מכרזי ארוך, בדגש על מרכיב איכות השירות. החברה נדרשת להעמיד את האמצעים המתקדמים ביותר בתחום הרחפנים ועיבוד הנתונים הקיימים בשוק ובכלל זה, מידול תלת ממדי, סורק לייזר, רחפן לנשיאת משקלים וכן סנסורים ייעודיים לתחזוקת רשת החשמל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית