ארדואן גאה: השבוע הביטחוני המוצלח של טורקיה

בטורקיה התרחשו השבוע שני אירועים שנושאים חשיבות אסטרטגית עבור אנקרה. הטורקים החלו בבדיקת מערכת S-400, ולא פחות חשוב – ביצעו ניסוי מוצלח בטיל אוויר-אוויר בייצור עצמי. המהלכים צריכים להדאיג את ארה"ב ואירופה

 

הטיל BOZDOĞAN. צילום: מתוך טוויטר

השבוע החולף היה חשוב עבור התעשייה הביטחונית של טורקיה, והיא יכולה לסכם אותו כמוצלח למדי. במסגרת זו, שני אירועים מרכזיים שהתרחשו השבוע, ולכאורה אינם קשורים אחד בשני, נושאים חשיבות כבדת משקל מבחינה אסטרטגית עבור טורקיה. באירוע הראשון שהתרחש ביום שני, החלה טורקיה בבדיקות מערכת ה-400-S שרכשה מרוסיה בעזרת מטוסי F-16 האמריקניים שברשותה. לבדיקת המערכת קיימת כמובן חשיבות גדולה הרבה יותר מעבר להיבט הטכני שבדבר, מכיוון שהיא חלק ממשבר מדיני-ביטחוני רחב שטרם הגיע לפתרונו בין האמריקנים לטורקים.     

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר  

באירוע השני, שהתרחש יום לאחר מכן ומשך פחות תשומת לב, ערכה טורקיה ניסוי מוצלח בטיל אוויר-אוויר הראשון שלה בייצור עצמי. למעשה, זוהי התפתחות לא פחות חשובה מן הבדיקות של מערכת ה-400-S. הניסוי המוצלח מהווה אבן דרך משמעותית נוספת בדרך לשאיפתה היומרנית של טורקיה לפתח תעשייה ביטחונית עצמאית ולהשתחרר מן התלות בייבוא ביטחוני.

מערכת S-400 הרוסית. צילום (ארכיון): AP

גאווה טורקית

טורקיה עומדת להיכנס כעת למועדון מצומצם של מדינות המסוגלות לייצר בעצמן טילי אוויר-אוויר, עובדה שבפני עצמה מסבה לטורקים גאווה גדולה. הטיל החדש, העונה לשם "בוזדואן" ('BOZDOĞAN'), הוא טיל אוויר-אוויר מונחה אינפרה-אדום לטווח בינוני  (65 ק"מ). במהלך הניסוי השבוע, נורה הטיל מרמפה לעבר כלי טיס בלתי מאויש ופגע בו בהצלחה. כעת, לאחר שהסתיים שלב הניסויים הקרקעי, מתכוונים הטורקים במהלך שנת 2020 לבחון את הטיל בירי ממטוס. אם זה יסתיים בהצלחה הוא צפוי לעבור לשלב הייצור הסדרתי ולהיכנס בשנת 2021 לשירות חיל האוויר הטורקי.     

השאיפה היא ש"בוזדואן" יתפוס את מקומו לצד טילי ה-AIM-120 אמראם האמריקנים, טילי האוויר-אוויר הנמצאים נכון לעכשיו בשימוש. טיל ה"בוזדואן" הוא חלק ממשפחה של טילים אשר מפותחים על ידי מכון המחקר והפיתוח של התעשיות הביטחוניות של טורקיהTÜBİTAK SAGE) ) מאז שנת 2013. בחזונם, רואים הטורקים את טילי האוויר-אוויר שלהם נורים ממטוס הקרב העתידי ה-TF-X, שעל פיתוחו הם שוקדים בימים אלה.  

עבור הטורקים, מבצע "מעיין השלום" בצפון סוריה, שגרר עמו אמברגו נשק אירופי, יחד עם האיום האמריקני בסנקציות בעקבות עסקת ה-400-S עם הרוסים, משמשים הוכחה ברורה ומדגישים עוד יותר את חשיבותו של פיתוח התעשייה הביטחונית העצמאית של טורקיה, שלא תותיר אותם תלויים בחסדיהם של מדינות המערב. מבחינת הטורקים, גם רכישת מערכת ה-400-S מהרוסים נחשבת כברירת מחדל זמנית אשר עליהם לקבל על עצמם עד אשר גם לרוסים הם כבר לא יזדקקו.   

טורקיה נראית עכשיו נחושה יותר מתמיד להמשיך בכל הכוח, ולפתח כלי נשק בייצור עצמי על מנת לנתק את עצמה מן התלות ההיסטורית שלה בארה"ב ובאירופים. ולהם, כך זה נדמה, נותר להביט מן הצד בדאגה.

הכותב הוא אנליסט טורקיה ודוקטורנט במחלקה ללימודי המזה"ת באוניברסיטת בר אילן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית