בים ובספקטרום: הרשות הפלסטינית מחפשת סממני מדינה

https://twitter.com/CEPT_ECC/status/1197948630717620224?s=20

לאחר שהרשות הפלסטינית הגישה לאחרונה בקשה לשטח מים טריטוריאליים בחוף עזה, מנסה כעת הרשות, בעידוד איחוד האמירויות הערביות, לעגן לעצמה עצמאות בחלוקת תדרים בספקטרום. זאת, באמצעות ניסיון לקדם את Resolution 12 ("סיוע ותמיכה בפלסטין") במסגרת כנס ה-WRC האחרון של ה-ITU שהתקיים במצרים. הניסיון סוכל על ידי ישראל. 

על מנת להבין את המשמעות, יש לחזור להסכמים בין ישראל לרשות הפלסטינית משנת 1995. במסגרת ההסכמים, ישראל והרשות הקימו גוף לטובת ניהול הספקטרום שנקרא Joint Technical Committee, או JTC בקיצור. מדובר בפורום ישראלי פלסטיני המתכנס אחת לשנה או לקראת כנסי ה-WRC של ה-ITU-R - הזרוע של ה-ITU שמטפלת ברדיו. כנסים אלה מתקיימים בכל ארבע שנים ובהם דנות 192 מדינות ותאגידים עסקיים על תקינה הקשורה לספקטרום. 

כאמור, השנה בכנס של ה-WRC במצרים, שהתקיים לפני מספר ימים, הפלסטינים ביקשו מה-ITU, ארגון המסונף לאו"ם, שיתערב לטובתם. משמעות המהלך הוא ביטול ה-JTC ובינאום הספקטרום ברשות. זאת, על פני הסכמים ביליטראליים שנחתמו בין הצדדים ב-1995. מהלך כזה, אם היה צולח, היה יכול לבסס את מעמדה העצמאי של הרשות ב-ITU ככל המדינות. 

אולם, על אף הניסיון של הרשות הפלסטינית, הצליחה ישראל לחסום את המהלך. המצרים חששו ממבוכה פוליטית שיכולה להגרם בכנס. מחד, המדינות הערביות היו עולות על הפודיום ותוקפות את ישראל, מאידך, האמריקנים היו תוקפים את הרשות. בכל מקרה, טוב לא היה יוצא מזה. לכן, בירושלים, וושינגטון, רמאללה וקהיר החלו בדיונים קדחתניים לפני הכנס בשארם. בסופו של דבר, הוחלט שהנושא לא יגיע למליאה, וארגון ה-ITU יסתפק בהודעה לקונית שהוא תומך בהמשך דיאלוג בין הצדדים (ישראל והרשות) במסגרת ה-JTC. 

אין ספק כי המהלך של הרשות הפלסטינית בים ובספקטרום הוא חלק ממאמצים לעגן לעצמה תדמית של מדינה עצמאית. זאת, כדי להכניס את ישראל לאילוצים גיאו-פוליטים שיסנדלו את השפעת ירושלים על הנעשה בעזה ויו"ש. ככל הנראה, מאמצים אלה נעשים על רקע קידום "תכנית המאה" של קושנר, שכרגע הוקפאה עד שתקום ממשלה בישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית