תקרית ה"יסעור": עדות קברניט המסוק בתחקיר האירוע

סרן א', קברניט ה"יסעור" בו פרצה שריפה במנוע, הציל יחד עם צוותו את לוחמי שלדג שהיו על המסוק. לאחר התקרית, נחשפת עדותו בתחקיר של חיל האוויר: "הרגשנו מכה והמסוק החל בסבסוב, הבנו שזה אש במנוע", סיפר הטייס

 

זירת נחיתת האונס בדרום. צילום: תיעוד מבצעי שירותי כבאות והצלה

תקרית נחיתת החירום של מסוק ה"יסעור" השבוע בדרום יכולה הייתה להסתיים באסון. בחיל האוויר מספרים כי תושיית צוות הטיסה היא זו שבזכותה האירוע הסתיים ללא נפגעים. לאחר התקרית החריגה, נחשפת עדותו של קברניט מסוק ה"יסעור" בתחקיר של חיל האוויר. "הכל היה מאד פתאומי" מפרט סרן א', "הרגשנו לפתע מכה והמסוק החל סבסוב (הטיית המסוק). התחיל זמזום חזק ממנוע 1, ממנוע שמאל, ונדלקה נורית האש. מסוק מספר שלוש (המסוקים טסו במבנה של שלושה לאימון יחד עם לוחמי שלדג) דיווח בקשר: 'אני רואה גיצים במנוע שלכם'. לקחנו ימינה החוצה מהמבנה של המסוקים כדי לא לסכן את שני האחרים".

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"הבנו שזה אש במנוע" משחזר הקברניט, "סגרנו את מצערת המנוע והנוריות המשיכו לדלוק גם לקראת הנחיתה. זרקנו את מכלי הדלק החיצוניים כי היה ברור שתהיה נחיתה על מנוע אחד. מסוקים מספרי 1 ו-3 סייעו לנו להבין איפה לנחות ונחתנו על מנוע אחד, בחושך מוחלט. כיבינו הכל במהירות והתפנינו דרך הדלת הקדמית, דלת הצוות, כי המנוע התחיל להתפרק. לקחנו מטפים וניסינו לכבות. מסוק 1 הזעיק כבאיות, אבל לא הצלחנו לכבות את האש והמסוק כולו בער".

מוקדם יותר היום דיווח דובר צה"ל כי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על הקמת צוות תחקיר מומחים בראשות קצין בדרגת אל"מ. עוד הודיעו בדובר צה"ל כי נמצאה אתמול הקופסא השחורה (FDR) של ה"יסעור" והיא תישלח לבדיקה. כזכור, מערך מסוקי ה"יסעור" קורקע עד לסיום הבדיקות הנדרשות להחזרתו לפעילות מבצעית ולאימונים.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, התייחס לתושיית צוות האוויר: ״צוות המסוק פעל היטב וההחלטות המהירות והנכונות שלקחו הטייסים, עם גילוי האש במנוע ה'יסעור', הצילו את חייהם ואת חיי הלוחמים במסוק".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית