המהלכים של איראן לחיזוק זרוע הים

אחרי שנים בצל חיל הים של משמרות המהפכה, הצי הסדיר האיראני מקבל חיזוק משמעותי לבניין כוחו. המהלכים האחרונים שמבוצעים על ידי איראן יאפשרו למדינה להוות משקל נגד משמעותי יותר לכוחות הימיים של ארה"ב ובנות בריתה

 

אונית מלחמה של צבא הים הסדיר של איראן. צילום (ארכיון): AP

מפקד חיל הים הסדיר של איראן, חוסיין חאנזאדי, הודיע לאחרונה כי מפקדת חיל הים תעבור מטהרן לבאנדר-עבאס. המהלך מהווה שינוי משמעותי בתפיסה של בניין הכוח של חיל הים הסדיר, בעיקר על רקע היוקרה הגדולה יותר של חיל הים של משמרות המהפכה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

באיראן פועלים שני חילות ים. האחד הוא חיל הים של משמרות המהפכה, האחראי לביטחון הימי בקרבת החוף האיראני ובמצרי הורמוז. חיל הים של משמרות המהפכה פועל בתפיסה א-סימטרית של הפעלת כלי שיט קטנים ומהירים, תקיפות "נחיל" (תקיפה בה משתתפים עשרות רבות של כלי שיט בעלי אמצעי לחימה מגוונים) ואמצעים להגנת חוף-ים (סוללות טילי חוף-ים וטורפדו, ועוד). בבאנדר-עבאס, עיר הנמל הגדולה בקרבת מצרי הורמוז, ממוקם בסיסו המרכזי ומפקדתו של חיל הים של משמרות המהפכה.

חיל הים הסדיר האיראני פועל תחת פיקודו של הרמטכ"ל האיראני, ותפקידיו המרכזיים לשמור על חופש השיט בנתיבי השיט אל ומאיראן הרחק, מהחוף האיראני, ולבצע משימות שונות דוגמת לחימה בפיראטיות, משימות חיפוש והצלה, איסוף מודיעין ומשימות דיפלומטיות באמצעות שיתופי פעולה עם חילות ים אחרים.

למרות התיאום המתקיים בין שני חילות הים, מתנהלים במשך שנים בין שני גופי הים מאבקים פוליטיים רבים על משימות, משאבים ויוקרה. מסיומה של מלחמת איראן-עיראק, וכחלק ומהלקחים שהופקו באיראן בעקבותיה, זכה חיל הים של משמרות המהפכה בבכורה ובהפניית משאבים רבים לבניין כוחו ופיתוחו.

בניין כוחו של חיל הים של משמרות המהפכה מבוסס על תפיסה איראנית אסטרטגית, כי על חיל הים של משמרות המהפכה מוטלת המשימה לבלום מתקפה אמריקנית מהים, לרבות מניעת האפשרות של ירי טילי ים-חוף (דוגמת טילי הטומהוק) מאוניות המערכה האמריקניות, מניעת תקיפה אווירית על ידי כלי טיס הפועלים מנושאות המטוסים האמריקניות ומניעת החדרת כוחות לחוף האיראני.

חיל הים של משמרות המהפכה, באמצעות התעשייה הביטחונית האיראנית, מוביל פיתוח טכנולוגי עצום ממדים ורב משאבים לפיתוח ספינות תקיפה, כלי שיט מהירים, טורפדו, טילי ים-ים/חוף-ים מתקדמים לטווחים רחוקים, מיקוש ימי ועוד. מיטב אמצעי הלחימה תוצרת פיתוח חיל הים של משמרות המהפכה מוצא דרכו לארגוני הפרוקסי האיראניים, דוגמת חיזבאללה והמורדים החות'ים בתימן.

בניגוד לחיל הים של משמרות המהפכה, נדחקו רגלי חיל הים הסדיר האיראני לשוליים במשך שנים רבות, במהלכן דוללו משמעותית תקציביו, משאביו ויכולותיו. לפני מספר שנים, כהחלטה אסטרטגית של השלטון, והבנת משמעות פעולתו של חיל הים הסדיר בטווחים רחוקים מהחוף (לרבות הגעתן של ספינות מלחמה איראניות פעמיים לנמלי סוריה), החל תהליך להעלאת רמתו ובניין כוחו של חיל הים הסדיר.

הערך של חיל הים הסדיר עולה

תהליך בניין הכוח כלל הצטיידות בספינות קרב וצוללות חדשות, כמו גם בטילי ים-ים לטווחים של עד 500 ק"מ (דוגמת טילי הגאדר והגאדיר, המבוססים על טילי הנור/C-802, פרי פיתוחם של  משמרות המהפכה ותעשיית טילי השיוט), טילי הגנה אווירית, טורפדו מתקדים ועוד.

העברת מפקדת חיל הים הסדיר לבאנדר-עבאס מהווה צעד נוסף וחשוב בבניין כוחו, בהפעלתו ובתפיסת חשיבותו האסטרטגית של חיל הים הסדיר מול האיום האמריקני, ההולך ומתגבר לאחרונה, על פי התפיסה האיראנית, במפרץ הפרסי ובים הערבי.

העברת המפקדה לבאנדר-עבאס תאפשר למטה חיל הים האיראני להיות קרוב יותר לבסיסו המרכזי של חיל הים, ובכך לשלוט טוב יותר על בניין הכוח והפעילות המבצעית הענפה אותה הוא מבצע.

סביר יהיה אף להניח, שהקרבה בין מפקדות חיל הים של משמרות המהפכה וחיל הים הסדיר, תאפשר, על אף היריבות וחילוקי הדעות, לשני חילות הים לפעול בתיאום עמוק וטוב יותר. בכך, החילות הימיים יהוו משקל נגד משמעותי יותר לכוחות חיל הים של ארצות הברית ושותפותיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית