מלחמת הבסיסים של רוסיה וארצות הברית בסוריה

ההחלטה של ארה"ב להסיג את כוחותיה מצפון סוריה וההתפתחויות שהגיעו לאחריה, הביאה את שתי המדינות להשתלט על בסיסי אוויר וקרקע למימוש מטרותיהן. משחקי המעצמות בסוריה נמשכים - סקירה 

 
מלחמת הבסיסים של רוסיה וארצות הברית בסוריה

כוחות צבא רוסיה בקובאני. צילום: AP

על רקע החלטת הנשיא האמריקני טראמפ להוציא כוחות אמריקנים מסוריה, החל להתנהל בצפון סוריה מעין מאבק כוחות בין ארה"ב לרוסיה. ברקע לכך השליטה על שדות הנפט שבאזור. התפתחות זו באה לידי ביטוי בשלב הזה במה שקיבל את השם "מלחמת בסיסים", כאשר כל צד מנסה להשתלט על בסיסים אוויריים וקרקעיים באזור, למימוש מטרותיו הוא.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ארצות הברית פועלת להקים שני בסיסים חדשים בצפון סוריה, ובכך להגדיל את מספר הבסיסים שלה באזור מ-5 ל-7, ובכלל סוריה ל-13 בסיסים. רוסיה מצדה השתלטה על אחד הבסיסים שארצות הברית נטשה ובונה בסיס חדש בשדה תעופה אזרחי באזור. 

סוכנויות הידיעות מדווחות כי הרוסים החלו בהקמת בסיס אווירי חדש עבור מסוקיהם בשדה התעופה האזרחי בקאמישלי שבצפון מזרח סוריה, זמן קצר לאחר יציאת הכוחות האמריקנים ממנו. לבסיס הועברו עד כה שלושה שלושה מסוקים מבסיס חמיימים שבצפון מערב - שני מסוקי קרב ומסוק תובלה אחד. צפויים להגיע לבסיס זה מסוקים נוספים. הבסיס מוגן על ידי מערכות טילי קרקע-אוויר מדגם פנציר (Pantsir), וכוחות קרקעיים של המשטרה הצבאית הרוסית, הפועלים בסוריה. מקורות במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי  לראשונה יפעלו מסוקים רוסיים באזור זה, וכי נוכחותם בשדה תעופה זה תהיה קבועה.

בסיס רוסי במזרח התיכון

ב-17 בנובמבר דווח על נחיתת מטוס תובלה מדגם אנטונוב 225. הוא נחת לראשונה בשדה קאמישלי, שהוא נושא עימו רכבי סיור וקרב, ציוד ותחמושת, וכן אנשי המשטרה הצבאית הרוסית. הרוסים השתלטו על שדה זה כבר מתחילת החודש, וביצעו בו שינויים והתאמות, כך שמטוסי תובלה ענקיים מדגם זה, הנחשב למטוס הגדול בעולם ומיועד למשימות אסטרטגיות, יוכלו לנחות בו. כך הפך שדה זה לבסיס רוסי במזרח סוריה, דבר המקל על העברת כוחות, אמל"ח וציוד לאזור זה בדרך האוויר, כך שיוכלו לפעול באזור כולו. נראה כי כיום נמצאים מרבית השדות האזרחיים בסוריה תחת שליטת הרוסים, בין אם שליטה מלאה ובין אם חלקית, ובכלל זה שדות דמשק וחלב הבינלאומיים, וכן השדה בדיר א-זור.

מהלך זה נעשה פחות מחודש לאחר נסיגת הכוחות האמריקנים מהאזור. הרוסים כבר עשו שימוש בעבר בשדה זה להפעלת מסוקים במשימות סיור לאורך הגבול עם טורקיה, כדי להגן על סיורי המשטרה הצבאית שלהם. הצבת המסוקים נועדה בין השאר לסייע לכוחות המשטרה הצבאית המבצעים כיום את הסיורים היומיים שלהם באזור, בהתאם להסכם שהושג בין רוסיה לטורקיה לאחרונה בעקבות המבצע הטורקי נגד הכורדים.

כוחות רוסיים מפטרלים בצפון סוריה. צילום: AP

עוד באותו הקשר נמסר כי הרוסים השתלטו לאחרונה (ב-14 בנובמבר) על הבסיס האווירי בקובאני (עין אל-ערב), שמצפון לחלב וליד הגבול הטורקי, ממנו נסוגו הכוחות האמריקנים ימים ספורים לפני כן. הבסיס שימש את האמריקנים כבסיס אספקה, והוא ננטש כאשר נשארו בו מבני מגורים ומתקנים אחרים. גם בסיס זה מוגן על ידי כוח של המשטרה הצבאית הרוסית, וכבר נחתו בו מסוקים רוסיים. הרוסים גם פרסו לאחרונה כוחות במספר אתרים שלאורך נהר הפרת, במקומות מהם נסוגו האמריקנים לאחרונה, ובכלל זה בסכר תישרין, שממזרח לחלב.

בנוסף למערך זה, שולטת כיום רוסיה גם על בסיס חיל האוויר הסורי בחמאת, ומכשירה את הבסיס בתדמור, ועוד מספר שדות נוספים, שישמשוה עם סיום העבודה בהם.

המשימה האמריקנית

על רקע הביקורת על החלטת הנשיא טראמפ על הוצאת הכוחות האמריקנים מסוריה, הכריז לאחרונה מזכיר ההגנה, מארק אספר, כי משימת הכוחות האמריקנים שנותרו במדינה היא לבלום ניסיונות של המשטר הסורי ובעלי בריתו הרוסים להשתלט על שדות הנפט מידי הכוחות הכורדים, השולטים עליהם כיום. לפיכך יישארו כוחות אלה באזור חשוב זה, כדי למנוע גם מדאעש מלהגיע למקום, ויפעלו נגד כל גורם שינסה לאיים על בטחון הכוחות האמריקנים. בהקשר זה ציין מזכיר ההגנה כי הדבר נועד, בין השאר, כדי לסייע לכוחות הכורדים להמשיך ולשלוט על שדות אלה, כמקור הכנסה עבורם לתחזוק כוחותיהם והמיליציות שלהם, האחראיות גם על מחנות המעצר של לוחמי דאעש הכלואים בהם.

לצורך זה נמסר כי האמריקנים גם מתגברים את כוחותיהם באזור. ואכן, לאחרונה נראתה כניסת כוחות אמריקנים מעיראק לאזור, ובכלל זה כוחות שריון עם טנקי "אברמס", וכלי רק"מ אחרים, שחלקם התמקמו באזור קאמישלי וחלקם באזור חסכה, שבמזרח סוריה. זאת, במקביל להגעת הכוחות הרוסים לאזור, והקמת הבסיס האווירי שלהם בקאמישלי. האמריקנים אכן איתרו את הגעת הכוחות הרוסים לאזור, וגם תגבור של הכוחות הסורים בו, ונעשו תאומים בינם לבין הרוסים, שהבטיחו לאמריקנים כי אין בכוונתם להניע כוחות אלה מזרחה, קרי לעבר אזור שדות הנפט.

כוח אמריקני בסוריה. צילום: AP

השליח האמריקאי לסוריה, ג'ים ג'פרי, אף התבטא בנושא ואמר כי האמריקנים היו מודאגים מהתפתחויות אלה בשטח, ולאחר שקיימו מגעים עם הרוסים בהקשר זה, הם בטוחים שהעניין נמצא בשליטה. יצוין כי גם סגן הנשיא, מייק פנס, הצהיר לאחרונה על נחישות ארצו להגן על שדות נפט אלה, ולהשתמש בכוח רב כנגד כל ניסיון מצד גורם כלשהו להשתלט עליהם, בין אם על ידי דאעש, ממשלת סוריה או כוחות פרו-רוסיים. תוספת הכוחות האמריקנים והבסיסים החדשים אותם הם מקימים, יאפשרו לאמריקנים לשפר את השליטה על שדות הנפט ולתגבר את ההגנה עליהם. הרוסים והסורים מאשימים את האמריקנים בניצול שדות הנפט באופן לא חוקי, ובגנבת נפט מהם במסווה של הגנה עליהם. הם אף מציגים צילומי לוויין, בהם נראות שיירות של מכליות, כשהן בדרכן אל מחוץ לסוריה.

לפי פרשנים העוקבים אחר הנושא, מהווה מהלך אמריקני זה מעין פיצוי לבעלי בריתם הכורדים, שחשו נבגדים בעקבות החלטת הנשיא טראמפ להוציא את הכוחות האמריקנים מהאזור, ומעין "תיקון" להחלטה זו מצד האמריקנים, שהשקיעו בשנים הקודמות מיליוני דולרים כדי להקים ולממן את הכוחות הכורדיים. האמריקנים עדיין זקוקים לכורדים, ולכן צעד זה נועד להבטיח את המשך הקשרים בין שני הצדדים, כבסיס להמשך הנוכחות האמריקנית באזור, ואף להרחבתה בעתיד במידה ויעלה הצורך בכך. כמו כן, גם את הכלכלה ותנאי המחייה של האוכלוסייה הכורדית החיה באזור. בכך מצטרפים האמריקנים לבעלי העניין והאינטרסים בסוריה, לצד הרוסים והאיראנים, שמבקשים גם הם להשיג הישגים כלכליים ואחרים במדינה זו, בתמורה למעורבותם בהצלת המשטר מהאופוזיציה שקמה נגדו בעשור החולף.

גם האמריקנים מכשירים בסיסים נוספים באזור שדות הנפט ובצפון סוריה (מנבג'), ובכלל זה בסיס חיל האוויר הסורי ברומאילאן.

הרוסים לא שוקטים על שמריהם

הרוסים ממשיכים בינתיים בפעילותם במדינת החסות הסורית. לאחרונה הוחלף מפקד הכוחות הרוסיים הפועלים בה. לוטנט-גנרל אלכסנדר צ'איקו, ששימש סגן הרמטכ"ל, מונה לתפקיד זה במקומו של קולונל-גנרל אנדריי סרדיוקוב, שסיים שישה חודשים של שירות בתפקיד זה (החילופין מתבצעים מידי מספר חודשים). צ'איקו הוא קצין בכיר בכוחות היבשה (שריון) ושימש בתפקידים בכירים בצבא הרוסי עד למינוי זה, ואף שימש בעבר כראש מטה הכוחות הרוסים בסוריה.

לאחרונה נמסר כי הרוסים מתקנים את הגשר היחיד שעל נהר פרת באזור דיר א-זור, אותו הקימו באפריל 2018, במסגרת הלחימה בדאעש, מיזם בו התגאו בזמנו. גשר זה התמוטט לאחרונה, ולא ניתן היה לחצות באמצעותו את הנהר, דבר שאילץ את הצבא הסורי להשתמש בדוברות כדי לעבור מגדה לגדה. עבודות תיקון הגשר החלו בעקבות הסכם בנושא בין המשטר הסורי והכוחות הכורדים הפועלים באזור, שנחתם באוקטובר בחסות רוסית.

הרוסים גם סייעו לחיל האוויר הסורי לשקם ולהשמיש את בסיס חיל האוויר שלהם בטבקה שבמרכז סוריה, ולמקם בו מספר מטוסי קרב, לנוכח מבצע הפלישה הטורקית לצפון סוריה. הבסיס הועבר על ידי הכורדים למשטר הסורי במסגרת ההסכם האחרון. לפי מקורות בשטח, נחתו בו מטוסי תובלה של חיל האוויר הסורי מהדגמים אנטונוב 26 ואיליושין 76, שהביאו למקום ציוד מגוון. כמו כן נחתו בו מטוסי הדרכה מדגם 39-L של האקדמיה האווירית ומסוקי קרב מהדגמים גאזל ו-25-MI. בתחילת 2017 הוא נכבש על ידי הכוחות הכורדים בסיוע אמריקני, והפך לאחד מבסיסי כוחותיהם ובסיס למסוקים אמריקנים שהחלו לפעול ממנו. הכורדים העבירו חלק ניכר ממטוסי המיג 21 והסוחוי 7 שנמצאו בבסיס לחבל הכורדי שבצפון עיראק, למכירה כגרוטאות.

הרוסים גם חיזקו לאחרונה את מעמדם באזור דיר א-זור, בעקבות מינוי קצין הנמנה על תומכיהם, לראש המודיעין הצבאי במחוז זה, במקומו של קצין שהיה מנאמני איראן. המינוי בא בעקבות דרישה רוסית מהמשטר הסורי לקדם קצין זה, שפעל איתם בשיתוף פעולה במהלך מבצעי הפיוס עם האופוזיציה שערכו במחוז לאדקיה. ברקע למינוי זה, היחסים המאוד מתוחים בין המיליציות הפרו-איראניות לבין המיליציות הפרו-רוסיות הפועלות במחוז זה במאמציהן להרחיב את השפעתן בו. יש כאלה שצופים שהדברים אף יתגלגלו לאלימות וללחימה בין שני הצדדים. יצוין כי האיראנים פעילים מאוד באזור זה ומנסים לבנות בו בסיסים עבור מיליציות אלה, שתשלוטנה בישובים שבאזור.

מקורות בעלי נגישות לנושא טוענים כי רוסיה החזירה לאחרונה מסוריה את גדוד ההגנה האווירית של טילי 300-S, אותו שלחה בעקבות אירוע הפלת המטוס הרוסי בשנה החולפת על ידי ההגנה האווירית הסורית, שהגיבה לתקיפה של מטוסי חיל האוויר הישראלי על יעדים באזור החוף הסורי. בעקבות כך, האשימו הרוסים את ישראל כמי שגרמה לאירוע המצער. ואכן, צילומי לוויין מאמתים כי האתר הקבוע בו היה הגדוד ערוך, ריק כיום. על פי המקורות, ארבעת משגרי הטילים של הגדוד התקלקלו, ולכן נשלחו לרוסיה לצרכי תיקונים, וזאת לאחר שהמומחים הרוסים הנמצאים בסוריה לא הצליחו לתקנם. על פי המקורות, גדוד זה אינו חדש, והוא אחד הגדודים הוותיקים של ההגנה האווירית הרוסית. עד לשיגורו לסוריה הוא היה מאוחסן והמערכות הישנות שלו הוחלפו במערכות חדשות מדגם 2-PM300-S.